افراد ناشناس یکی از نمایندگان زن در مجلس سابق افغانستان را کشتند

مرسل نبی‌زاده در دور هفدهم مجلس افغانستان از حوزه کابل انتخاب شد

افراد مسلح ناشناس صبح یکشنبه مرسل نبی‌زاده، از نمایندگان زن مجلس سابق افغانستان، را در شهر کابل به قتل رساندند.

خالد زدران سخنگوی پلیس کابل به رسانه‌های داخلی افغانستان گفت این افراد مسلح با ورود به خانه مرسل نبی‌زاده، او و یک محافظش را کشته‌اند. به گفته زدران، در این حادثه برادر نبی‌زاده نیز زخمی شده است.

مقام‌های پلیس کابل اعلام کرده‌اند علت این حادثه هنوز مشخص نیست و قاتلان از صحنه گریخته‌اند.

قتل مرسل نبی‌زاده در رسانه‌های اجتماعی بازتاب وسیع و واکنش‌های فراوانی به دنبال داشت. هانا نیومن، نماینده آلمان در پارلمان اروپا، در واکنش به قتل نبی‌زاده نوشت: «مرسل نبی‌زاده، نماینده زن مجلس افغانستان، در خانه‌ خود و در کنار محافظش کشته شد. من به‌شدت عصبانی و غمگینم و می‌خواهم دنیا بداند که او در تاریکی کشته شد. اما طالبان در روز روشن نظام آپارتاید جنسیتی را بنا کرده‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انار کلی هنریار، سناتور حوزه کابل در مجلس سنای افغانستان، هم در واکنش به قتل مرسل نبی‌زاده، در توییتر نوشت: «مرسل نبی‌زاده عضو پیشین مجلس نمایندگان و یکی از نمایندگان فعال، مهربان و دلسوز دار فانی را وداع گفت. بالاخره مسئول قتل‌‌‌های هدفمند در شرایط فعلی کدام گروه یا چه کسانی‌اند و چرا؟»

میرحیدر افضلی، نماینده سابق مجلس، هم در فیس‌بوک نوشت: «قتل مرسل نبی‌زاده نشان داد که ادعای طالبان در مورد عفو عمومی شعاری بیش نبود و این گروه در تامین امنیت شهروندان افغانستان ناکام مانده‌اند.»

مرسل نبی‌زاده در انتخابات دوره هفدهم مجلس نمایندگان از حوزه کابل نامزد شد. او مدرک کارشناسی داشت و مجرد بود و قبل از نامزدی برای انتخابات، در موسسات غیردولتی و مدارس خصوصی کار می‌کرد. نبی‌زاده اصالتا اهل استان ننگرهار بود اما خود را از کابل نامزد انتخابات کرد و توانست پس از رقابتی نفسگیر، جزو ۳۳ نماینده کابل شود.

 با وجود اینکه عاملان این قتل هنوز شناسایی نشده‌اند، در رسانه‌های اجتماعی این قتل را نیز به طالبان نسبت می‌دهند که به‌صورت مرموز و ناشناس، چهره‌های دولت‌های سابق را از بین می‌برد.