رالی داکار در عربستان سعودی باقی می‌ماند

این رقابت ورزشی مهم در سال ۲۰۲۰ طی یک قرارداد ۱۰ ساله به عربستان سعودی منتقل شد

عربستان سعودی چندین سال میزبان مسابقات رالی داکار خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دیوید کاسترا، مدیر مسابقات رالی داکار، با بیان اینکه «هنوز صحراهای زیادی برای کشف وجود دارد»، گفت: «بسیار خوشحالم که اینجا می‌مانیم، بیابان‌های زیادی هنوز برای کاوش وجود دارد و پتانسیل عظیم این کشور به ما فرصت برگزاری مسابقات را در سال‌های آینده خواهد داد.»

دیوید کاسترا این گفته‌ها را روز شنبه، ۱۴ ژانویه (۲۴ دی)، پس از مرحله ماقبل آخر مسابقات رالی داکار بیان کرد؛ زمانی که ناصر العطیه قطری برای کسب پنجمین عنوان قهرمانی خود آماده می‌شد.

برگزاری مهم‌ترین رقابت‌ در زمینه استقامت موتور اسپورت، در سال ۲۰۲۰ پس از مسابقات آمریکای جنوبی، با یک قرارداد اولیه ۱۰ ساله به عربستان سعودی واگذار شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان‌دهندگان داکار این تغییر مهم را در سال ۲۰۱۹ اعلام کردند و گفتند فصل جدیدی از برگزاری این مسابقه در «بیابان‌های مرموز و وسیع» عربستان سعودی رقم می‌خورد.

کاسترا با استقبال از هماهنگی ریاض برای برگزاری این مسابقات در سطح بالا، گفت: «تغییر بزرگی رخ داده است و با سرعتی روزافزون در حال پیشرفتیم. من کاری با جنجال‌های سیاسی ندارم، ما برای سازماندهی یک رویداد ورزشی اینجاییم که به خوبی در حال برگزاری است.»

رالی داکار ۲۰۲۳ به میزبانی عربستان سعودی، چهل و پنجمین دوره رالی داکار است که سازمان ورزشی آموری (ASO) آن را برگزار می‌‌کند. این رویداد از ۳۱ دسامبر ۲۰۲۲ آغاز شد و تا ۱۵ ژانویه ۲۰۲۳ ادامه داشت. این چهارمین باری است که عربستان سعودی میزبان این رویداد است. این رویداد همچنین برای دومین سال متوالی، نخستین دور از مسابقات قهرمانی رالی-رید جهانی ۲۰۲۳  بود.

شرکت‌‌کنندگان در این مسابقه که از سخت‌ترین و نفس‌گیرترین رقابت‌های موتوری در دنیا به شمار می‌رود، با خودرو‌ها، موتورسیکلت‌ها، کامیون‌ها و چهارچرخه‌های خود در صحرا حرکت کردند. امسال ۳۷۰ شرکت‌کننده در دسته‌های اصلی چهارساعته و ۸۸ شرکت‌کننده در داکار کلاسیک، ۷۵ نفر در بخش خودرو، و ۱۳ نفر در بخش کامیون حضور داشتند.

دانیه عقیل و مشاعل العبیدان، دو راننده زن اهل عربستان سعودی بودند که در رالی داکار ۲۰۲۳ در دسته‌بندی ماشین‌های سبک‌وزن شرکت کردند. به گفته بسیاری از کارشناسان، حضور راننده‌های زن عربستان در این مسابقات، نشانگر تغییری چشمگیر در کشوری است که در آن، زنان تازه از سال ۲۰۱۸ اجازه رانندگی به دست آوردند.

عربستان سعودی در سال‌های اخیر در زمینه برگزاری رویدادهای ورزشی مهم، از جمله مسابقه‌های تنیس، گلف و فرمول یک، سرمایه‌گذاری زیادی کرده است. پیش‌تر نیز مسابقه فینال سوپر کاپ ایتالیا و اسپانیا با حضور ستاره‌هایی همچون لیونل مسی و کریستیانو رونالدو، در این کشور برگزار شده است. ریاض همچنین در حال آماده‌سازی یک پیشنهاد مشترک برای میزبانی مسابقات جام جهانی فوتبال ۲۰۳۰ است.

قرارداد ماه گذشته کریستیانو رونالدو، برنده پنج توپ طلا، با قراردادی به ارزش ۲۰۰ میلیون یورو با باشگاه النصر عربستان سعودی، از رویدادهای مهمی بود که توجه فعالان عرصه ورزش را به خود جلب کرد. شنیده‌ها همچنین از تلاش سایر باشگاه‌های عربستان سعودی برای جذب فوتبالیست‌های مطرح دیگر حکایت دارد.

بیشتر از ورزش