رالی جمیل؛ عصر اتومبیل‌رانی زنان سعودی

۱۹ تیم از ۳۵ گروه شرکت‌کننده در رالی جمیل راننده و کمک‌راننده سعودی داشتند

تنها چند سال پس‌ از اینکه زنان در عربستان سعودی به‌صورت قانونی حق رانندگی پیدا کردند، رالی جمیل یکی از نخستین‌ها را جشن گرفت و آغازگر عصر اتومبیل‌رانی زنان در عربستان سعودی شد.

۱۹ تیم از ۳۵ گروه شرکت‌کننده در رالی جمیل راننده و کمک‌راننده سعودی داشتند و در شش تیم دیگر نیز یک شرکت‌کننده سعودی حضور داشت. در حالی که نشستن پشت فرمان خودرو برای بسیاری از این زنان و دختران تا چند سال پیش رویایی دست نیافتنی و آرزویی محال بود.

خط شروع مسابقات رالی جمیل در سال ۲۰۱۷ ترسیم شد؛ زمانی که زنان در عربستان سعودی حق دریافت گواهینامه رانندگی را به دست آوردند. ماه گذشته، شاهزاده عبدالعزیز بن سعد بن عبدالعزیز پرچم سبز نخستین مسابقه رالی زنان پادشاهی را به اهتزاز در آمد و عربستان سعودی شروع تاریخی دیگری برای زنان را رقم زد.

رالی یا مسابقات بیابانی در اوایل قرن بیستم آغاز شدند. در این مسابقات، شرکت‌کنندگان مسافت‌های طولانی را معمولا به صورت مرحله‌ای روی زمین‌های ناهموار خارج از جاده و آفرود با وسایل نقلیه اصلاح‌شده به همین منظور طی می‌کنند. اغلب رالی‌های معروف مانند رالی معروف پاریس-داکار پست‌های بازرسی یا ایستگاه‌هایی دارند که رانندگان و مسیریاب‌ها هنگام گذر از مسیر خود تا خط پایان با گذر از آن‌ها امتیاز جمع‌ می‌کنند.

عاطفه صالح، ۴۱ ساله، مهندس شرکت زیمنس از امارات متحده عربی، درباره تجربه خود به نشریه نیویورک تایمز گفت: «رسیدن به اینجا و حضور در اولین جلسه رانندگان مو بر تنم راست کرد. از اینکه قرار است راننده باشم، هیجان‌زده‌ام؛ اما اگر واقعا مشکلی پیش بیاید، جایمان را عوض می‌کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کمک‌راننده خانم صالح، النور کوکر، ۴۸ ساله و یک آمریکایی است که در عربستان سعودی زندگی می‌کند. او برای آماده شدن برای وظایف ناوبری خود روشی نامعمول داشته است. کوکر با اشاره به داکار ۱۸، یک شبیه‌ساز مسابقه، گفت: «پسرم از مدرسه به خانه آمد و مچم را در حال بازی داکار با پلی استیشنش گرفت.»

قبل از سال ۲۰۱۷، زنان عربستانی تنها می‌توانستند مهارت‌های رانندگی خود را با بازی‌های ویدیویی مانند Grand Theft Auto و Gran Turismo تقویت کنند و دیگر وقت آن بود که بالاخره این مهارت‌ها را به دنیای واقعی بیاورند و کمی خوش بگذرانند.

شرکت‌کنندگان در رالی جمیل از ۱۵ کشور از جمله بریتانیا، آلمان، عمان، اسپانیا، سوئد و ایالات‌متحده در اواسط ماه مارس به این رالی پیوستند. ۳۴ تیم دونفره از زنان در این مسابقه شرکت داشتند و در بیش از نیمی از تیم‌ها، حداقل یک زن عربستانی حضور داشت.

در رالی جمیل بیش از یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر طی شد که حدود ۳۴۰ کیلومتر از آن آفرود بود. شرکت‌‎کنندگان از روی نقشه‌ای که شب قبل از هر سه مرحله، برای تیم‌ها صادر می‌شد، از ۱۴۱ نقطه بین‌راهی گذشتند و امتیازهای آن را جمع‌ کردند. یک کامپیوتر رالی Stella III EVO و یک کیلومترشمار که روی داشبورد نصب شده بود و فایل دیجیتالی از کل مسیر را داشت، سرعت و مکان تیم را از طریق جی‌پی‌اس ردیابی می‌کرد. این کامپیوتر هر ایستگاه را در فاصله ۸۰۰ متری باز می‌کرد و زمانی که رانندگان به فاصله ۹۰ متری نقطه مربوطه می‌رسیدند، کامپیوتر عبور از ایستگاه بین‌راهی را تایید می‌کرد و امتیاز صادر می‌شد.

ایده‌پرداز و حامی مالی رالی جمیل حسن جمیل، معاون و نایب‌رئیس گروه عبداللطیف جمیل و توسعه موتوراسپرت‌های بخشاب بود که خود یک راننده قهرمان رالی است. شاهدخت ریما بنت بندر آل سعود، سفیر عربستان در واشنگتن، هم یکی از حامیان این مسابقه بود.

در سومین و آخرین مرحله رالی، تیم‌ها پس از گذر از بیابان‎‌ها و تپه‌های شنی به ریاض، پایتخت عربستان سعودی، رسیدند. بدون شک چالش‌برانگیزترین قسمت رانندگی در رالی بخش داخل محدوده شهر ریاض و در بزرگراه‌هایی بود که خط‌کشی‌ها و محدودیت‌های سرعت، شوخی به نظر می‌رسیدند.

 در حالی که زنان سعودی جایگاه خود را پشت فرمان پیدا می‌کنند، همه در پادشاهی عربستان سعودی از این امر حمایت نمی‌کنند. با این حال به نظر می‌رسد دولت به حمایت از زنان متعهد است و رهبران این کشور در یک رویکرد جدید و برای رسیدن به اهداف «سند چشم انداز ۲۰۳۰» ایمان دارند یک ملت موفق و مدرن باید همه اعضای جامعه به ویژه زنان را تشویق و توانمند کند.

بیشتر از ورزش