ساندی‌تلگراف: بریتانیا ممکن است به حمایت خود از احیای برجام پایان دهد

اجرای حکم اعدام علیرضا اکبری با واکنش‌های گسترده‌ای در میان مقام‌های مختلف کشورهای اروپایی همراه شده است

به زعم بریتانیا، شرایط از زمان توافق برجام در سال ۲۰۱۵ تغییر کرده است و لندن در حال ارزیابی گزینه‌ها است - AFP

روزنامه ساندی‌‌تلگراف در گزارشی به‌نقل از منابع خود نوشت دولت بریتانیا، در پی اجرای حکم اعدام علیرضا اکبری، در حال بازنگری در سیاست خود در قبال توافق هسته‌ای برجام است و ممکن است به حمایت‌های خود از احیای برجام پایان دهد.

به‌دنبال اجرای حکم اعدام علیرضا اکبری، بریتانیا سفیر خود در تهران را نیز به‌طور موقت فراخوانده است.

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران، علیرضا اکبری، شهروند دو تابعیتی ایرانی-بریتانیای را به اتهام جاسوسی برای بریتانیا در سن ۶۱ اعدام کرد.

اکبری از مقام‌های پیشین وزارت دفاع جمهوری اسلامی و معاون سابق علی شمخانی، در زمان حضور او در این وزارتخانه بود.

اجرای حکم اعدام علیرضا اکبری، با واکنش‌های گسترده‌ای در میان مقام‌های مختلف کشورهای اروپایی همراه شد. روز شنبه ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، ضمن محکوم کردن اعدام علیرضا اکبری گفت: «این یک اقدام بی‌رحمانه و بزدلانه بود که توسط یک رژیم وحشی انجام شد که احترامی برای حقوق بشر مردم خود قائل نیست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه نیز اعدام اکبری را وحشیانه خواند و وزارت خارجه فرانسه نیز در بیانیه‌ای «با شدیدترین لحن ممکن» آن را محکوم کرد و از احضار کاردار جمهوری اسلامی در پاریس خبر داد.

در طول سال‌های گذشته بریتانیا، به همراه فرانسه و آلمان، سه کشور اروپایی‌ بودند که تلاش‌های زیادی برای احیای توافق هسته‌ای برجام انجام دادند؛اما تمامی این تلاش‌ها به شکست انجامید و حکومت ایران به برنامه غنی‌سازی اورانیوم خود ادامه داد.

ساندی‌ تلگراف در بخش دیگری از گزارش خود به‌نقل از منابعش نوشت: شرایط از زمان توافق هسته‌ای برجام در سال ۲۰۱۵ تغییر کرده است و بریتانیا در حال ارزیابی گزینه‌های موجود است.

بیشتر از جهان