وزارت خارجه آمریکا خواستار توقف فوری اجرای حکم اعدام علیرضا اکبری شد    

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: هنوز از تمامی ابزارها برای پاسخگو کردن جمهوری اسلامی استفاده نکرده‌ایم

پاتل: «بازداشت‌های خودسرانه و ناعادلانه، اعتراف‌گیری اجباری و اعدام‌های با انگیزه سیاسی در ایران»‌ متوقف شود- Twitter / @cspan

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در جلسه مطبوعاتی روز جمعه ۱۳ ژانویه، درباره احتمال اعدام قریب‌الوقوع علیرضا اکبری در ایران، به خبرنگاران گفت: «واشنگتن درخواست قوی بریتانیا از ایران در توقف اجرای اعدام را تکرار می‌کند و خواستار آزادی فوری اکبری است.» 

علیرضا اکبری، از مقام‌های سابق امنیتی حکومت جمهوری اسلامی در ایران و شهروند دوتابعیتی ایرانی-بریتانیایی است و دستگاه قضایی جمهوری اسلامی او را به جاسوسی برای بریتانیا متهم و به اعدام محکوم کرده است. 

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که اکبری اطلاعات حساس و مهم کشور را در اختیار «سرویس جاسوسی انگلیس» قرار داده است. 

اما پاتل گفت که اتهامات و حکم وارده به اکبری با «انگیزه سیاسی» است، و افزود که اعدام احتمالی او «غیرمنصفانه» است. 

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفت: «گزارش‌ها مبنی بر این که به آقای اکبری در دوران بازداشت دارو خورانده شده و مورد شکنجه قرار گرفته است، و برای اعترافات نادرست هزاران ساعت مورد بازجویی قرار گرفته، ما را به شدت ناراحت کرده است.» 

ودانت پاتل در ابتدای جلسه مطبوعاتی خود گفت: «در مجموع رفتار ایران در بازداشت‌های خودسرانه و ناعادلانه، اعتراف‌گیری اجباری و اعدام‌های با انگیزه سیاسی غیرقابل قبول است و باید متوقف شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او سپس در اشاره به چند شهروند دوتابعیتی ایرانی‌آمریکایی که در ایران بازداشت شده‌اند، گفت که واشنگتن در گذشته تلاش کرد با اقداماتی چون اعمال تحریم علیه افراد و نهادها در همکاری با متحدان و شرکای آمریکا به آزادی آنان کمک کند و این اقدامات به منزوی کردن حکومت ایران کمک کرده‌اند. 

پاتل تاکید کرد که دولت آمریکا «ابزار بیشتری برای پاسخگو کردن حکومت ایران، از جمله به دلیل نقض حقوق بشر و کشتن مردم ایران در اختیار دارد و هنوز از تمامی گزینه‌های خود استفاده نکرده است. 

او همچنین درباره بحث پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد که مذاکرات احیای برجام در حال حاضر در دستور کار واشنگتن نیست. 

پیشتر در روز گذشته نمایندگان مجلس بریتانیا از دولت این کشور خواستند تا موضع خود در قبال جمهوری اسلامی ایران را سخت‌تر کند، برای توقف اعدام‌ها در ایران به‌طور عملی اقدام‌ کند و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را نیز در فهرست گروه‌های تروریستی بریتانیا قرار دهد، چون به‌باور آنها روابط تیره‌وتار تهران و لندن حتی از گذشته نیز تیره‌وتارتر شده است. 

این گروه از قانون‌گذاران بریتانیایی، با اشاره به حکم اعدام علیرضا اکبری از دولت محافظه‌کارِ بریتانیا خواستند به‌منظور «توقف اعدام‌ها در ایران» ‌اقدام‌هایی موثر انجام دهد.

بیشتر از جهان