مکرون اعدام علیرضا اکبری را «شنیع و وحشیانه» دانست

وزارت امور خارجه فرانسه کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاریس را فراخواند

Ludovic MARIN / AFP

امانوئل مکرون، رئیس‌ جمهوری فرانسه، روز شنبه ۲۴ دی‌ماه، اعدام علیرضا اکبری، شهروند دوتابعیتی ایرانی-بریتانیایی، را محکوم کرد و عملی شنیع و وحشیانه خواند. مکرون در توییتی ضمن اعلام این موضع، افزود: «نام او به فهرست بسیار طولانی قربانیان سرکوب و مجازات اعدام در ایران اضافه می‌شود. همبستگی با بریتانیا. همبستگی با مردم ایران.»

اکبری از معاونان علی شمخانی در زمان حضور او در وزارت دفاع جمهوری اسلامی بود و حالا در سن ۶۱ سالگی اعدام شد. جمهوری اسلامی مدعی جاسوسی اکبری برای سازمان «ام‌آی۶» بریتانیا شده است. بریتانیا و آمریکا پیش از این خواهان آزادی اکبری شده بودند. تلویزیون «بی‌بی‌سی فارسی» روز چهارشنبه صدایی از اکبری پخش کرد که او در آن می‌گوید اعترافاتش تحت شکنجه شدید انجام شده است. 

فرانسه یکی از قوی‌ترین واکنش‌ها را به اعدام اکبری نشان داده است. کاترین کولونا، وزیر امور خارجه این کشور، روز شنبه کاردار سفارت ایران را فراخواند. وزارت امور خارجه فرانسه در بیانیه‌ای اعدام اکبری را به‌شدت محکوم کرد و از جزئیات فراخواندن کاردار جمهوری اسلامی خبر داد. در این بیانیه می‌خوانیم: «به ایشان هشدار داده شد که نقض مکرر قانون بین‌المللی نمی‌تواند بی‌پاسخ بماند، به‌خصوص در رابطه با برخورد با شهروندان خارجی که حکومت ایران به‌طور خودسرانه بازداشتشان می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچون بسیاری از دیگر کشورهای غربی، در ماه‌های گذشته و پس از خیزش سراسری ایرانیان، پاریس نیز جمهوری اسلامی را به‌دلیل سرکوب این خیزش تحت فشار گذاشته است. دیدار علنی مکرون با جمعی از کنشگران ایرانی حقوق زنان باعث خشم جمهوری اسلامی شد. 

فرانسه سال گذشته اعلام کرده بود که درمجموع، هفت شهروند آن کشور به‌طور خودسرانه در ایران بازداشت شده‌اند. در ماه اکتبر جمهوری اسلامی فیلمی از زوجی فرانسوی پخش کرد که در آن به جاسوسی اعتراف می‌کردند. پاریس با انتقاد شدید از این اقدام، جمهوری اسلامی را متهم به «اعمال دیکتاتوری» کرد. در روزهای گذشته یک شهروند بلژیک و دو شهروند فرانسه به جرم جاسوسی در دادگاه‌های جمهوری اسلامی محکوم شده‌اند.

تلاش فرانسه برای آزادی شهروندانش ادامه دارد. وزارت امورخارجه ایرلند نیز روز جمعه تایید کرد که مقام‌های این کشور برای آزادی برنارد فیلان، شهروند دوتابعیتی ایرلندی-فرانسوی، با پاریس همکاری می‌کنند. فیلان یک مشاور گردشگری مقیم پاریس است که اکنون در زندان وکیل‌آباد مشهد به‌سر می‌برد و با اتهام‌های متعددی، ازجمله تصویر گرفتن از نیروهای امنیتی و پخش تبلیغات ضدحکومتی، روبه‌رو شده است.