خشم رئیس روس فیده علیه داور زن ایرانی

شهره بیات از برخورد فدراسیون جهانی شطرنج به‌دلیل استفاده از عبارت زن، زندگی، آزادی می‌گوید

فیده تایید کرد که دورکوویچ از داور ایرانی خواسته است که تی‌شرت با شعار دفاع از حقوق زنان را به تن نکند- @ShohrehBayat/Twitter

شهره بیات، داور شطرنج زن ایرانی، گفت که به‌دلیل حمایتش از جنبش زنان ایران از یکی از کمیسیون‌های فدراسیون جهانی این رشته کنار گذاشته شده است.

بیات در تورنمنتی در ایسلند که در ماه اکتبر و مدتی بعد از کشته شدن مهسا امینی به دست نیروهای گشت ارشاد، برگزار شد، تی‌شرتی با عبارت «زن، زندگی، آزادی» به تن کرده بود.

او در مصاحبه‌ای ویدیویی با خبرگزاری رویترز گفت: «فکر نمی‌کنم سکوت درباره چنین اتفاقی عادی باشد.» بیات ۳۵ ساله از چهره‌های مطرح ورزش ایران است که علیه سیاست حجاب اجباری و در حمایت از اعتراض‌های سراسری موضع گرفته است.

او اضافه کرد: «این یک موضوع مهم حقوق بشری است. فکر می‌کنم اگر درباره چنین اتفاقاتی سکوت کنیم، نمی‌توانیم خودمان را ببخشیم.»

بیات که به‌دلیل رعایت نکردن حجاب، در سال ۲۰۲۰ از طرف فدراسیون شطرنج ایران متهم شناخته شد، گفت که فدراسیون بین‌المللی شطرنج (فیده) به‌دلیل خشم آرکادی دورکوویچ، رئیس آن، او را از کمیسیون داوران کنار گذاشته است.

بیات گفت که دورکوویچ در ایسلند از او خواست که به‌دلیل اعتراض یک داور دیگر تی‌شرتش را عوض کند. او این بار با پیراهن و دامنی برگشت که به رنگ پرچم اوکراین، یعنی زرد و آبی بود.

فیده تایید کرد که دورکوویچ از داور ایرانی خواسته است که تی‌شرت با شعار دفاع از حقوق زنان را به تن نکند. این فدراسیون اضافه کرد که به فعالیت‌های سیاسی بیات احترام می‌گذارد، ولی او «درخواست مستقیم برای توقف پوشیدن لباس‌هایی با شعارهای سیاسی را زیر پا گذاشته است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ادامه این بیانیه که برای رویترز ارسال شده، آمده است: «مهم نیست که نهضت شما چقدر اصیل و خدشه‌ناپذیر باشد، ولی فعالیت سیاسی در این نقش غیرحرفه‌ای و نامناسب است.»

بیات دورکوویچ را که یکی از معاونان سابق نخست‌وزیر روسیه بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ است، متهم کرد که تسلیم ملاحظات ژئوپولیتیک شده است.

بیات گفت: «ایران و روسیه در جنگ علیه اوکراین متحدند. احتمالا دلیل درخواست دورکوویچ از من برای تعویض تی‌شرت همین بوده است. شعار روی تی‌شرت من سیاسی نبود. این یکی از زیباترین پیام‌های حمایت از حقوق زنان در جهان است.»

به گزارش رویترز، یکی از مدیران بالارتبه فیده به بیات گفت که او به‌دلیل خشم دورکوویچ از کمیسیون داوران کنار گذاشته شده است. دورکوویچ حاضر نشده است درباره این ماجرا توضیح بدهد.

فیده گفت که هیچ تصمیم انضباطی علیه بیات نگرفته و او همچنان یکی از داوران این فدراسیون است.

بیات در لندن زندگی می‌کند و بعد از انتشار عکس‌های بدون حجابش در روسیه در سال ۲۰۲۰ که خشم حکومت ایران را برانگیخت، نگران امنیتش است. بیات گفت که در آن زمان موافق حجاب نبود، با این حال، در شروع مسابقات روسری به سر داشت، ولی حجابش سست بود و در بعضی از عکس‌ها پیدا نیست.

آمریکا در سال ۲۰۲۱، نشان شجاعت بین‌المللی زنان را به بیات اعطا کرد و او از آن زمان، تلاش می‌کند که نماینده زنان ایران باشد: «هر وقت بتوانم و فرصتی باشد، تلاش می‌کنم که صدای زنان ایران را به دنیا برسانم.»

بیشتر از ورزش