مجلس با ۹ استیضاح به سراغ دولت می‌رود

رابطه دوستانه مجلس و دولت با استیضاح و احتمال طرح سوال از رئیسی وارد فاز جدیدی می‌شود

معین‌الدین سعیدی نماینده چابهار در مجلس می‌گوید که در صورت تداوم مشکلات معیشتی در کشور طرح سوال از رئیس جمهور را امضا خواهند کرد - ATTA KENARE / AFP

در حالی است که نهاد رهبری، سپاه پاسداران، مجلس شورای اسلامی، قوه قضاییه و همه نهادهای حکومتی، در اوضاع نابسامان این روزهای ایران سهمی دارند، اما به نظر می‌رسد که با تشدید انتقادها از دولت ابراهیم رئیسی در بدنه حاکمیت، چراغ سبز برای شروع موج حملات به ناکارآمدترین بخش حاکمیت نشان داده شده است.

در همین راستا علی نیکزاد، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی، از طرح استیضاح ۹ وزیر دولت ابراهیم رئیسی خبر داد. نیکزاد در گفت‌وگو با مهر اعلام کرد که استیضاح ۹ وزیر حداقل با امضای ۱۰ نفر از نمایندگان، روی میز هیئت‌رئیسه است.

مجلسی که تا پیش از این مقصر اصلی مشکلات ایران را دولت قبلی عنوان می‌کرد، برای حل این مشکلات، جلسات غیرعلنی با مسئولان دولت و وزیران ترتیب داده است.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر در مورد این جلسات می‌گوید: «هدف از این جلسات غیرعلنی پیگیری مشکلات و بیان مسائل است که انتظار داریم بیش از این یاس و ناامیدی را در جامعه شاهد نباشیم.» 

با این حال برخی معتقدند مجلس در حال تعارف با دولت است و دولت آن‌طور که باید، بابت اقدام‌ها و ضعف‌هایش بازخواست نمی‌شود. جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده ادوار مجلس، در‌این‌باره می‌گوید: «چرا مجلس با دولت تعارف می‌کند؟ ادعا می‌کنند مجلس و دولت انقلابی‌اند، اما با حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمی‌شود. مردم از این دولت و مجلس ناراضی‌اند.»

او در گفت‌وگو با نامه‌نیوز اعلام کرد مجلس از کاربرد اصلی خود دور شده است و دیگر قدرت چندانی ندارد. به همین علت مصوبات نمایندگان مجلس به‌راحتی در جلسه سران قوا باطل می‌شود. ایمن‌آبادی با اشاره به اینکه مجلس اختیاراتش را نادیده می‌گیرد و دولت را بابت درآمدها و خرج‌هایش بازخواست نمی‌کند، گفت: «دولت نفت ۶۰ دلاری را ۹۰ دلار فروخت، این دلارها را دولت چه کرد؟ پول‌هایی که دولت می‌گوید از سایر کشورها وصول کرده است، چه شدند؟ محل هزینه هیچ‌کدام این‌ها در بودجه نیامده است. دولت هر پولی خرج می‌کند باید با مصوبه مجلس باشد. در واقع همان سال گذشته وقتی دولت ردیف‌های لایحه بودجه ۱۴۰۱ را حذف کرد، مجلس نباید می‌پذیرفت چون دولت اقتدارگرا می‌شود و هر طور بخواهد پول خرج می‌کند.»

چندی پیش لطف‌الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع مجلس، در گفت‌وگو با خبرآنلاین ضمن انتقاد از سیاست‌های اقتصادی دولت به‌ویژه وزارت صمت، به توصیه‌های مراجع تقلید به دولت رئیسی و مشخصا به جوادی آملی اشاره کرد و گفت: «آقای جوادی آملی تذکر داده‌اند که آدم سالم بی‌عرضه را در مسئولیت نگذارید و همچنین فرد اختلاس گر را؛ یعنی فرد مسئول، دزد یا بی‌عرضه نباشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زمزمه استیضاح وزیر بهداشت نیز به‌علت افزایش مشکلات دارویی در ایران قوت گرفته است، اما دولت کماکان در مجلس هوادارانی دارد که نمی‌خواهند فشاری بر دوش ابراهیم رئیسی باشد. سید کاظم موسوی، نماینده اردبیل در مجلس، یکی از افرادی است که با انتقاد از جمع‌آوری امضا برای استیضاح وزیر بهداشت، گفت: «آقای وزیر، معاونین این وزارتخانه و کادر پزشکی و پرستاری شب و روز ندارند و در حال انجام خدمت‌اند، بنابراین اکنون جمع‌آوری امضا برای استیضاح وزیر بهداشت به صلاح نیست.» 

در حالی که کمبود دارو و گرانی آن، به یکی از بزرگ‌ترین مشکلات بیماران خاص در ایران تبدیل شده است و بسیاری در حال دست‌وپنجه نرم کردن هم‌زمان با بیماری و ناکارآمدی حاکمیت در تامین دارو شده‌اند، موسوی وزیر بهداشت را انسانی بزرگوار، خستگی‌ناپذیر، انقلابی و ولایی معرفی کرده است و می‌گوید: «بنده نه‌تنها مخالف استیضاح وزیر بهداشت هستم، بلکه موافق برنامه‌های کاری آقای وزیر نیز بوده‌ام، زیرا یکی از وزرای خستگی‌ناپذیر و البته پاکدست دولت سیزدهم است.»

فاطمه محمدبیگی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس، نیز با دفاع از عین‌اللهی، وزیر بهداشت، می‌گوید: «بهتر است به‌جای استیضاح وزیر بهداشت، برای حل مسائل کمک کرد و برای رفع چالش‌ها راهکارهای جدید ارائه داد و مشکلات را از مسیرهای مختلف حل‌وفصل کرد.»

از سوی دیگر، برخی نمایندگان پا را فراتر از استیضاح گذاشته‌اند و به سراغ ابراهیم رئیسی رفته‌اند. معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس، می‌گوید که در صورت تداوم مشکلات معیشتی در کشور، طرح سوال از رئیس‌جمهوری را امضا خواهند کرد. سعیدی با اشاره به مشکلات مردم سیستان و بلوچستان می‌گوید: «‌مردم سیستان و بلوچستان ساعت‌ها در صف سوخت و نان‌اند، دارو هم که وجود ندارد. مردم گاهی پنج الی شش ساعت برای دریافت سوخت در جایگاه‌ها معطل می‌شوند. دولت معتقد است اکثر سهمیه سوخت ما قاچاق می‌شود. در‌مورد نان نه‌تنها کمبود سهمیه آرد در استان مشهود است، بلکه پدیده دیگری هم اتفاق افتاده و آن وجود خاک در نان است که مردم را دچار چالش کرده است.»

این روزها دولت لایحه بودجه ۱۴۰۲ را با تاخیر به مجلس ارائه کرده است و احتمالا به‌زودی درگیری‌های بودجه‌ای این دو نهاد نیز آغاز می‌شود، اما همین دیر تحویل دادن لایحه بودجه باعث شده است که برخی تصویب آن تا پایان اسفندماه را زیر یک علامت سوال بزرگ ببرند. حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی، با اشاره به زمان‌بندی صورت گرفته برای بررسی کلیات و جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ در مجلس اعلام کرد که احتمال تمام نشدن بررسی بودجه تا پایان سال وجود دارد و در این شرایط بودجه به‌صورت چند دوازدهم خواهد شد.