تلاش برای سوق دادن اعتراض‌ها از حاکمیت به دولت

بخشی از اپوزیسیون داخل نظام و ارزشی‌ها با هشتگ رئیسی_استعفا، رئیس دولت سیزدهم را مقصر مشکلات معرفی کردند

با صعود نرخ دلار در ایران و افزایش مشکلات اقتصادی، انتقاد‌ها به دولت ابراهیم رئیسی از داخل حاکمیت و در میان طرفداران نظام نیز افزایش یافت. نمایندگان مجلس هم در جلسه‌ای علنی با حضور وزیر اقتصاد دولت رئیسی، به سیاست‌های اقتصادی دولت انتقاد کردند و برخی نیز خواهان استعفای ابراهیم رئیسی شدند.

هم‌زمان با این اتفاق، در توییتر هشتگ #رئیسی_استعفا فراگیر شد. این هشتگ را اصلاح‌طلبان، بخشی از حساب‌های موسوم به ارزشی و برخی حامیان احمدی‌نژاد استفاده کردند؛ اتفاقی که می‌تواند نشانه‌ای از آن باشد که جمهوری اسلامی قصد دارد با استفاده از مخالفان داخل حکومت، نوک پیکان اعتراض‌ها را از حاکمیت به سمت دولت برگرداند و ممکن است برای بقای خود حتی ریاست‌جمهوری ابراهیم رئیسی را هم قربانی کند.

کاظم موسوی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، یکشنبه گذشته با بیان اینکه ارزش پول ملی در دو هفته اخیر بیش از ۳۳ درصد کاهش یافته است، اعلام کرد اگر جای برخی از اعضای کابینه بود، از همین تریبون مجلس استعفای خود را اعلام و کناره‌گیری می‌کرد. از طرفی علی لاریجانی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، که در دو سال اخیر از حلقه حاکمیت کنار گذاشته شد و از منتقدان رئیسی به شمار می‌آید،‌ در یک مصاحبه تلویزیونی، با اشاره به «دیکتاتور» خواندن رهبر جمهوری اسلامی در اعتراض‌ها گفت که علی خامنه‌ای ۶۰ سال با دیکتاتوری مبارزه کرده است.

ناصر همتی، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰، نیز خواهان استعفای رئیسی و برگزاری دوباره انتخابات ریاست‌جمهوری شد و در مصاحبه با هم‌میهن گفت: «شما برای چه آمدید رئیس‌جمهوری شدید؟ من پیشنهاد می‌دهم اگر واقعا گمان می‌کنید قبلی‌ها وضع را خراب کرده‌اند و شما نمی‌توانید آن را درست کنید، استعفا کنید و کنار بروید. بگذارید انتخابات جدید با مشارکت اکثریت مردم برگزار شود.»

محمود صادقی، نماینده سابق مجلس، نیز با حمایت از استعفای رئیسی، در توییتی نوشت: «به جای تعویض رئیس بانک‌ مرکزی بهتر بود شخص رئیسی استعفا می‌کرد.»

شهاب‌الدین حائری شیرازی، از فعالان اصلاح‌طلب، نیز خطاب به ابراهیم رئیسی نوشت: «آقای رئیسی! به جای افزودن بر ندانم‌کاری‌هایت، شرافتمندانه بابت کارهایی که کردی و نباید می‌کردی، نظیر آنچه با برجام کردی و به خاطر وعده‌های پوچی که به مردم دادی، نظیر ساخت یک میلیون مسکن در سال و کاهش تورم و... استعفا بکن و با رفتن خود، زمینه را برای اصلاحات اساسی فراهم کن.»

بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر روز سه‌شنبه با تاکید بر اینکه «ید مردانه داشته باشید نه زبان سخنور» خطاب به ابراهیم رئیسی نوشت: «ریاست‌جمهوری در جلسه نظارت ستادی وزارت صمت اعلام می‌کنند دلایل گران شدن کالا باید شفاف بیان شود! آقای ریاست‌جمهور دیگر زمان تعیین بایدها و نبایدها گذشته‌ است. گریختن به واژه‌ها حل‌المسائل معضلات امروز کشور نیست. تریبون ریاست‌جمهوری هم تریبون سخنوری و گفتن از اقدام‌های که باید انجام بشود، نیست! تریبون عمل است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قم‌نیوز سه‌شنبه هفتم دی‌ماه، به نقل از ناصر مکارم شیرازی، از حامیان ابراهیم رئیسی، نوشت: «مسائل اقتصادی به معما تبدیل شده‌اند و از مسئولان در برابر نرخ دلار هیچ عکس‌العملی نمی‌بینیم؛ به‌سادگی از کنار قضایا عبور می‌کنند. مردم در مقابل مشکلات تحمل و حوصله دارند اما باید به وفا و حوصله مردم هم توجه شود.»

حساب توییتری مکارم شیرازی پیش از این هم در هشداری خطاب به ابراهیم رئیسی، نوشته بود: «جاده‌ای که رئیسی در آن ایستاده، احمدی‌نژاد در انتهای آن است.»

این توییت‌ها پس از آن منتشر شدند که شنیده شد جوادی آملی در ماه‎‌های گذشته به مسئولان دولت توصیه‌های متعددی کرده که مخاطب غالب این توصیه‌ها رئیسی بوده است. اما به گزارش خبرآنلاین، پس از این جلسه، نشانه‌هایی از عمل به این توصیه‌ها، دیده نشد.

روزنامه اصول‌گرای خراسان نیز هم‌زمان با انتقاد از سیاست‌های دولت ابراهیم رئیسی، با بیان اینکه دوران مدیران ناکارامد به سر رسیده است، در سرمقاله خود نوشت: «اداره امور با مدیرانی که توانایی تغییرات مناسب در زمینه‌های مختلف را ندارند، کار پرهزینه‌ای است و چنین مدیرانی خود بزرگ‌ترین مانع بر سر راه تغییرات مستمر، مداوم و همه‌جانبه در کشور خواهند بود.»

از سوی دیگر، حضور مخبر در جلسه سران قوا، انتقاد برخی نیروهای حامی حکومت را در پی داشت. خبرآنلاین در واکنش به این اتفاق نوشت: «مشخص نیست این گزارش‌ها که قاعدتا باید قبل از ارائه در جلسه سران قوا به رئیس‌جمهوری ارائه می‌شدند، چرا توسط مخبر گفته شدند و اینکه چرا خود رئیسی این گزارش‌ها را به روسای دو قوه دیگر ارائه نکرده است؟!»

برخی منتقدان به حضور مخبر در این جلسه در رسانه‌‎های اجتماعی، نوشتند در صورتی که رئیسی نمی‌تواند دولت را اداره کند، کناره‌گیری کند تا مخبر رسما رئیس‌جمهوری شود.