امیر مشعوفی، پزشک بیمارستان نقده ناپدید شد

محسن سهرابی، پزشکی که پیشتر ربوده شده بود پس از آزادی با وثیقه گفت که به شدت برای «اعترافات اجباری» به خاطر کمک به درمان معترضان زخمی تحت فشار و شکنجه قرار گرفته است

گزارش سازمان حقوق بشری هه‌نگاو حاکی از آن است که امیر مشعوفی، پزشک عمومی، از مقابل بیمارستان شهر نقده، ربوده شده و تاکنون اطلاعی از او در دست نیست. پیش‌تر گزارش‌هایی از بازداشت چند پزشک در شهرهای مختلف منتشر شده بود که از جمله آنها می‌توان به ایمان نوابی و محسن سهرابی پزشکان بیمارستان کوثر سنندج اشاره کرد.

به گزارش سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، امیر مشعوفی، پزشک عمومی اهل نقده روز چهارشنبه ۲۱ دی‌ماه، «با همکاری دوجانبه عوامل بیمارستان خمینی این شهر و نیروهای امنیتی» ربوده شد و به مکانی نامعلوم منتقل شده است.

این سازمان حقوق بشری از قول شاهدان عینی نوشت که «فردی با هویت ابراهیم زارع که مسئول حراست بیمارستان خمینی نقده است» در این ماجرا نقشی اساسی ایفا کرده است.

یکی از پرسنل این بیمارستان نیز گفت که «دکتر امیر مشعوفی مورد ضرب‌‌و‌شتم» قرار گرفته است.

اما با گذشت دو روز اکنون از وضعیت سلامت و محل نگهداری این پزشک اطلاعی در دسترس نیست و هیچ مقام حکومتی در سطح کشور یا استان آذربایجان غربی که شهر نقده در آن قرار دارد، توضیحی درباره ربایش این پزشک یا اتهامات او ارائه نکرده است.

این در حالی است که محسن سهرابی، پزشک بیمارستان کوثر سنندج نیز روز یکشنبه ۱۱ دی‌ماه پس از خروج از بیمارستان ناپدید شد و خانواده‌اش تا یک هفته هیچ اطلاعی از او نداشتند.

یک هفته بعد مشخص شد که نیروهای سرکوبگر محسن سهرابی را بازداشت کرده بودند. اما سازمان اطلاعات سنندج به خانواده سهرابی گفته بود که از او بی‌خبر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این پزشک بیمارستان کوثر سنندج چند ساعت پس از آنکه در روز یک‌شنبه ۱۸ دی ماه با تودیع قرار وثیقه آزاد شد فاش کرد که برای «اعترافات اجباری» در مورد ارائه خدمات درمانی به معترضان زخمی تحت فشار و شکنجه قرار گرفته است.

دکتر محسن سهرابی گفت که در ارائه خدمات درمانی تنها به وظیفه پزشکی خود عمل کرده است و افزود که در روند درمان، برای یک پزشک اعتقادات، رنگ پوست، دین و گرایش سیاسی دخالتی ندارد و وظیفه پزشکان نجات جان بیماران است.

این پزشک که در رشته وزنه‌برداری دارای مدال کشوری است، پس از آزادی با تودیع وثیقه، خواهان آزادی فوری ایمان نوابی، پزشک جراح بیمارستان کوثر سنندج شد که از  سه‌شنبه ۱۵ آذر پس از خروج از بیمارستان کوثر ربوده شد و تاکنون تحت بازداشت است.

ایمان نوابی، رزیدنت جراحی بیمارستان کوثر سنندج است. طبق گزارش دادبان (مرکز مشاوره و آموزش حقوقی ویژه کنشگران)، او از روز ۱۳ دی ماه در بازداشتگاه اقدام به اعتصاب غذا کرده است.

از ایمان نوابی به عنوان جراحی نامبرده می‌شود که چند معترض به شدت زخمی را در بیمارستان کوثر سنندج عمل کرد و از مرگ نجات داد.

زانا کرمی، دانشجوی ترم نهم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کردستان و اهل سنندج، نیز چهارشنبه ۲۳ آذر، مقابل بیمارستان کوثر شهر سنندج ربوده شده بود.

از زمان آغاز خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی، موج بازداشت‌ پزشکان با اولین تجمع اعتراضی پزشکان در ساختمان نظام پزشکی مشهد آغاز شد. تاکنون دست‌کم یک پزشک جوان به نام آیدا رستمی که در تهران، معترضان زخمی را درمان می‌کرد، ربوده و کشته شده است.

آیدا رستمی شامگاه دوشنبه ۲۱ آذر، پس از پایان شیفت کاری خود در بیمارستان چمران، با مادرش تماس گرفت اما پس از آن دیگر خبری از او نشد. دو روز بعد کلانتری اکباتان با خانواده‌اش تماس گرفت و اعلام کرد که برای شناسایی پیکر بی‌جان فرزندشان به پزشکی قانونی مراجعه کنند.

 آیلار حقی، دانشجوی پزشکی دانشگاه آزاد تبریز نیز از دیگر اعضای کادر درمان است که در جریان اعتراض‌های شهر تبریز کشته شد.

علاوه بر حمید قره‌حسنلو از پزشکان سرشناس کرج و همسرش فرزانه قره‌حسنلو که در چهلم حدیث نجفی بازداشت و در دادگاه بدوی به احکام سنگین اعدام و ۲۵ سال حبس تعزیری محکوم شدند، شمار گسترده‌ای از پزشکان و پرستاران نیز در شهرهای مختلف ایران به اتهام ارائه خدمت درمانی به معترضان زخمی بازداشت شده‌اند.

یکی از اولین پزشکانی که بازداشت شد، شورش حیدری بود. این پزشک اهل شهر بوکان، پس از کشته شدن تعدادی از معترضان و زخمی شدن ده‌ها نفر از مردم معترض در جریان حمله نیروهای زمینی سپاه پاسداران به شهر بوکان برای سرکوب اعتراض‌ها، در صفحه اینستاگرام خود توصیه‌هایی برای کمک‌های اولیه به معترضان زخمی‌شده منتشر کرد.

سه پزشک به نام‌های یاسر رحمانی‌راد، بهنام اوحدی و همایون افتخاریان و یک پرستار نیز ۱۳ آذرماه، پس از آنکه از تهران و خرم‌آباد برای ارائه خدمات درمانی به معترضان زخمی به شهر مهاباد رفتند، بازداشت شدند.

به گفته کنشگران و فعالان حقوق بشر که بازداشت پزشکان در جریان خیزش سراسری را پیگیری می‌کنند، تا کنون دست‌کم ۴۵ پزشک، پرستار و کادر درمان و ده‌ها دانشجوی علوم پزشکی در شهرهای مختلف ایران بازداشت شده‌اند.