جامعه پزشکی مشهد: کشتار معترضان و ورود نیروهای سرکوبگر به بیمارستان متوقف شود

اعضای جامعه پزشکی مشهد در شعارهای خود به تغییر کاربری آمبولانس‌ها برای انتقال معترضان بازداشت شده اشاره کردند

جامعه پزشکان و کادر درمان مشهد با تجمع و قرائت بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن کشتار و خشونت حکومتی علیه مردم معترض، دخالت نیروهای سرکوبگر در امور درمانی، استفاده این نیروها از آمبولانس و ورودشان به مراکز آموزشی و درمانی، خواهان توقف این اقدام‌ها شد و تاکید کرد که باید بستری برای ارائه خدمات پزشکی به آسیب‌دیدگان اعتراض‌ها فراهم شود و سلامت بازداشت‌شدگان به‌ویژه کودکان و نوجوان حفظ شود.

جمعی از پزشکان و اعضای کادر درمان شهر مشهد روز پنجشنبه ۲۸ مهرماه، با تجمع در ساختمان نظام پزشکی این شهر شعارهای ضد حکومتی، ازجمله «مرگ بر دیکتاتور»، «آزادی، آزادی، آزادی» و «زن، زندگی، آزادی» سر دادند.

اعضای جامعه پزشکی مشهد در این تجمع با در دست داشتن شعارنوشته‌هایی، به کشتار کودکان اعتراض کردند و در شعارنوشته‌هایی با عنوان «برای مرگ پزشکی قانونی» و «برای تغییر کاربری آمبولانس‌ها»، «برای محیط ناامن درمانی» و «برای کمبود دارو»، به اقدام‌های نهادهای سرکوبگر و انتظامی جمهوری اسلامی در استفاده از آمبولانس به‌عنوان خودروی پوششی برای نقل‌وانتقال نیروهای خود و بازداشت‌شدگان  اعتراض کردند.

در این جلسه همچنین شماری از اعضای جامعه پزشکی مشهد طی سخنانی به سرکوب شدید مردم، خشونت حکومتی علیه معترضان و کشتار مردم معترض به‌ویژه کودکان و نوجوانان با سلاح‌های جنگی اعتراض کردند.

اعضای جامعه پزشکی مشهد بیانیه‌ای شامل ۹ ماده‌ صادر کردند که در این جلسه خوانده شد. در این بیانیه آمده است: «ما اعضای جامعه پزشکی مشهد هرگونه خشونت در همه سطوح جامعه، خشونت آشکار و پنهان را محکوم کرده و خواهان توقف آن هستیم» و «خواهان جلوگیری از آسیب‌های بدنی، روانی، جسمانی، روحی وارده به جامعه خصوصا به کودکان و نوجوانان هستیم.»

اعضای جامعه پزشکی مشهد در ادامه خواهان توقف ورود و دخالت نیروهای امنیتی در حوزه درمان شدند و تاکید کردند که «خواستار ایجاد بستر مناسب برای ارائه خدمات جامعه پزشکی به همه آسیب‌دیدگان حوادث اخیر و دخالت نکردن نیروهای امنیتی در حوزه درمان» اند.

آن‌ها همچنین تاکید کردند که خواهان حفظ محرمانگی اطلاعات معترضان زخمی و افراد مراجعه‌کننده به مراکز درمانی طبق قوانین کشوری، قوانین بین‌المللی و سوگندنامه پزشکی‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جامعه پزشکی مشهد با اشاره به استفاده نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی از آمبولانس همچون پوششی برای حمل‌ونقل نیروهای سرکوبگر و همچنین انتقال مردم بازداشت‌شده به بازداشتگاه‌ها، تاکید کردند که «هر گونه تغییر کاربری آمبولانس و نمادهای پزشکی را محکوم می‌کنند و در جهت تامین اعتماد عمومی جامعه خواستار توقف» آن‌اند.

در بخش دیگری از این بیانیه، جامعه پزشکی مشهد هرگونه ورود نیروهای نظامی، انتظامی، امنیتی و نیروهایی با هویت نامشخص به محیط‌های آموزشی و درمانی را محکوم کرد و خواهان توقف آن شد.

یکی دیگر از بندهای بیانیه جامعه پزشکی مشهد اعتراض به سوءاستفاده دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی از پزشکی قانونی در سرپوش گذاشتن بر کشته‌شدگان تظاهرات و دیگر افراد کشته‌شده به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی است. جامعه پزشکی مشهد در این مورد تاکید کرد که «خواهان حفظ استقلال سازمان پزشکی قانونی کشور در جهت جلوگیری از تخریب اعتماد عمومی» است.

اعضای جامعه پزشکی مشهد همچنین در دو بند دیگر از بیانیه خود خواستار «شرایط مناسب برای شنیدن اعتراض مردم» و خواهان «حفظ سلامت جسم، روح و روان بازداشت‌شدگان و خانواده‌هایشان» شدند.

اعضای جامعه پزشکی در پایان بیانیه و جلسه روز پنجشنبه خود تاکید کردند که با نگرانی و بر اساس سوگندنامه پزشکی، خود را مکلف می‌دانند و تا زمان دستیابی به همه خواسته‌ها از پای نمی‌نشینند.

 پیش‌ازاین، جامعه پزشکی ایران سه بیانیه دیگر نیز در اعتراض به سرکوب گسترده مردم، دخالت نیروهای امنیتی در حوزه درمان و استفاده این نیروها از آمبولانس منتشر کرده است، اما از زمان آغاز خیزش مردم علیه جمهوری اسلامی، تجمع پزشکان مشهد اولین تجمع اعتراضی جامعه پزشکی است.

جامعه پزشکی ایران در بیانیه اول خود با امضای بیش از سه هزار و ۵۰۰ پزشک، خواستار حفظ امنيت پزشكان و كارشناسان، توجه به الزام پزشکان به رعايت اسرار بيماران، استفاده نکردن نیروهای امنیتی از تجهیزات بخش بهداشت و درمان، ازجمله آمبولانس برای امور غیر درمانی و منع ورود این نیروها به بیمارستان‌ها شده بودند.

بيانيه دوم جامعه پزشکی ایران نیز پس‌ازآن منتشر شد که محمد رئیس‌زاده، رئیس فعلی سازمان نظام‌پزشکی که خود از پزشکان وابسته به سپاه پاسداران است، اقدامی برای اجرای خواسته‌های بیانیه اول جامعه پزشکی انجام نداد.

در بیانیه دوم جامعه پزشکی ایران، دست‌کم ۳۰۰ پزشک بار دیگر از رئيس سازمان نظام‌پزشكی خواستار رعايت بی‌طرفی در مواجهه با وقايع اخير شدند و بر لزوم اجرای مفاد بیانیه اول خود تاکید کردند.

بیانیه سوم را ۱۲۰ تن از استادان و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران خطاب به عبدالرضا پازوکی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران، منتشر کردند.

اعضای هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در بیانیه خود به ورود نیروهای امنیتی‌ به داخل بیمارستان‌ها برای بازداشت معترضان زخمی اعتراض کردند و از مقام‌های حکومتی خواستند که ضمن به رسمیت شناختن حریم بیمارستان‌ها و بی‌طرفی پزشکان، امنیت زخمی‌ها و آسیب‌دیدگان تظاهرات را برای رجوع آنان به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، تضمین کنند.

در اين بيانيه همچنین برخوردهای خشونت‌آمیز و قهرآمیز با مردم و دانشجویان، ورود نیروهای سرکوبگر به بیمارستان‌ها و حمله به دانشگاه صنعتی شریف محکوم شده بود.