استرالیا بازی مقابل افغانستان در جام جهانی کریکت را لغو کرد

دلیل لغو این بازی ممنوعیت تحصیل، کار و ورزش زنان در افغانستان اعلام شد

بازیکن تیم ملی کریکت استرالیا در مسابقه تمرینی مقابل آفریقای جنوبی‌ــ DAVID GRAY / AFP

آسوشیتدپرس استرالیا روز پنجشنبه ۲۲ دی‌ (۱۲ ژانویه) خبر داد که تیم ملی کریکت استرالیا با تایید دولت این کشور بازی مقابل افغانستان در جام‌جهانی کریکت ۲۰۲۳ را لغو کرده است. قرار بود دو تیم پیش از برگزاری جام‌جهانی در اکتبر، مارس ۲۰۲۳ در امارات متحده عربی هم سه دیدار برگزار کنند.

تیم کریکت استرالیا در بیانیه‌ای که روز پنجشنبه منتشر کرد، دلیل این تصمیم را وضع محدودیت‌های بی‌شمار طالبان برای زنان و ناامیدی از تغییر در رویه و رفتار طالبان با زنان عنوان کرد و گفت که این تصمیم با موافقت دولت استرالیا و تمام متولیان کریکت این کشور اتخاذ شده است.

در بیانیه آمده است: «تصمیم برای خروج از رقابت‌های ODI مردان (جام جهانی کریکت مردان) به دنبال محدودیت‌های اخیر طالبان بر فرصت‌های تحصیلی و شغلی زنان و دختران و امکان آن‌ها برای دسترسی به پارک‌ها و سالن‌های ورزشی است.»

هیئت کریکت استرالیا همچنین اعلام کرد که خود را به حمایت از رشد کریکت برای زنان و مردان در سراسر جهان از جمله افغانستان متعهد می‌داند و به همین دلیل به منظور بهبود شرایط برای زنان در افغانستان، به همکاری با هیئت کریکت این کشور ادامه خواهد داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

استرالیا پیش از این در نوامبر ۲۰۲۱ نیز در اعتراض به ممنوعیت ورزش زنان مسابقه با تیم افغانستان در هوبارت را لغو کرده بود و این بار بازی با تیم افغانستان در جام جهانی کریکت ۲۰۲۳ یا ODI را که قرار است ماه اکتبر در هندوستان برگزار شود، لغو می‌کند. مسابقات تمرینی جام جهانی هم قرار است ماه مارس در امارات متحده عربی برگزار شوند و بر اساس برنامه قبلی، استرالیا سه بازی با افغانستان داشت اما این تیم در بیانیه روز پنجشنبه اعلام کرد که در این مسابقات هم شرکت نخواهد کرد.

با بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان در اوت ۲۰۲۱، ورزش به طور کلی برای زنان ممنوع شد. رهبران طالبان از همان ابتدا علنا اعلام کردند که «ورزش برای زنان نه مناسب و نه ضروری است». با این تصمیم طالبان، تیم‌های ملی زنان افغانستان از شرکت در تمام مسابقات ورزشی منع شدند. با این حال تا نوامبر ۲۰۲۲، دست‌کم باشگاه‌های ورزشی زنان در برخی از استان‌های افغانستان باز بودند اما طالبان با صدور دستوری جدید، زنان را این امکان هم محروم کردند.

کمیته بین‌المللی کریکت سرکوب زنان در افغانستان را «شدیدا نگران‌کننده» خواند و اعلام کرد که هیئت مدیره این کمیته وضعیت در افغانستان را زیر نظر دارد و در نشستی در ماه مارس، در مورد افغانستان تصمیم خواهد گرفت. جف آلاردیس، مدیر کمیته بین‌المللی کریکت، به رسانه‌ها گفت: «این یک نگرانی است که پیشرفتی در افغانستان حاصل نمی‌شود و این چیزی است که هیئت ما در نشست بعدی خود در ماه مارس بررسی خواهد کرد.»

در ماه نوامبر ۲۰۲۱، در ساختار کمیته بین‌المللی کریکت یک گروه کاری با هدف حمایت و بررسی کریکت زنان و مردان در افغانستان تشکیل شد اما با گذشت بیش از یک سال، همچنان افغانستان تنها عضو این کمیته است که تیم زنان ندارد.

بیشتر از ورزش