کمیته سوئد بخشی از پروژه‌هایش را در افغانستان متوقف کرد

در پی دستور طالبان مبنی بر ممنوعیت کار زنان در سازمان‌های بین‌المللی، برخی از کارمندان زن کمیته سوئد خانه‌نشین شدند

کمیته سوئد برای افغانستان در سال ۲۰۲۲ چهلمین سالگرد فعالیتش در این کشور را جشن گرفت - @SAK_Sweden/twitter

در پی دستور طالبان مبنی بر ممنوعیت کار زنان در ادارات غیردولتی و سازمان‌های بین‌المللی، کمیته سوئد برای افغانستان روز دوشنبه ۱۹ دی‌ اعلام کرد بخشی از برنامه‌ها و پروژه‌هایش در این کشور را متوقف کرده است.

اندرس استفانسون، مدیرکل کمیته سوئد در افغانستان، به رادیو سوئد گفت که اگر ممنوعیت حضور زنان در فضای عمومی تداوم یابد، این کمیته قادر نخواهد بود به همه فعالیت‌هایش در افغانستان ادامه دهد.

دو هفته پس از آنکه وزارت اقتصاد طالبان به دستور رهبر این گروه، فعالیت زنان در ادارت غیردولتی و سازمان‌های بین‌المللی را ممنوع کرد، کمیته سوئد برای افغانستان اعلام کرد که پروژه‌هایی از جمله آموزش معلمان، آموزش حرفه‌ای برای خیاطان و جوشکاران، پروژه‌های حمایت از مشاغل کوچک و اعطای وام‌های خرد را متوقف کرده است.

اندرس استفانسون در مورد تبعات توقف این پروژه‌ها گفت: «توقف این پروژه‌ها در افغانستان تقریبا ۳۰ هزار مرد و زن خدمات‌گیرنده و نیز بیش از ۲۰۰ کارمند کمیته سوئد را مستقیما متاثر می‌کند.»

در پی فرمان اخیر طالبان، طی دو هفته گذشته هزاران زن امدادرسان و کارمند سازمان‌ها و پروژه‌های بین‌المللی، خانه‌نشین شدند. کمیته سوئد یکی از این سازمان‌ها است که بیش از هفت هزار کارمند در افغانستان دارد و سه هزار آن زن اند. به گفته کایسا ویکستروم دبیر مطبوعاتی کمیته سوئد برای افغانستان، از این میان، حدود یک هزار زن در بخش‌های بهداشتی فعالیت دارند که هنوز به کارشان ادامه می‌دهند، اما برخی دیگر از آنان از رفتن به محل کارشان منع شده اند. البته این کمیته اعلام کرد برخی کارمندان زن که کارشان از خانه امکان‌پذیر است، اکنون مانند دوره همه‌گیری کرونا از خانه کار می‌کنند اما شمار زیادی از کارکنان زن این کمیته در پروژه‌های مختلف ماموریت عملیاتی داشتند و باید در منطقه حضور داشته باشند.

مدیر کل کمیته سوئد گفت: «برای اجرای پروژه‌ها، ما باید کارمندان زن را در دفتر داشته باشیم. به همین دلیل است که اکنون بخش بزرگی از پروژه‌ها متوقف شده‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کمیته سوئد در افغانستان از سازمان‌هایی است که از عمر فعالیت‌ آن در این کشور بیشتر از ۴۰ سال می‌گذرد. این کمیته از سال ۱۹۸۱ تاکنون در شرایط مختلف یا در داخل یا در خارج از افغانستان، به ارائه خدمات امدادرسانی، آموزشی، بهداشتی و تامین معیشت در افغانستان اشتغال داشته است. این کمیته ده‌ها مدرسه در مناطق دوردست در ۱۴ استان افغانستان تاسیس کرده است که سالانه بیش از ۱۰۰ هزار دانش‌آموز دختر و پسر در آن‌ها تحصیل می‌کنند.

کارگزاران کمیته سوئد در یک سال و پنج ماه گذشته و پس از بازگشت طالبان به قدرت، با وجود تلاش‌های طالبان برای ممنوعیت تحصیل دختران، تلاش کردند مدارس دخترانه تحت حمایت این سازمان در افغانستان را فعال نگه دارند و تا چند ماه پیش که تعطیلی زمستانی مدارس آغاز شد، در حالی ‌که در ۳۰ استان افغانستان، مدارس به روی دختران بالاتر از کلاس ششم بسته بود، دختران  در مدارس کمیته سوئد همچنان به تحصیل ادامه می‌دادند.

علاوه بر این، کمیته سوئد برخی برنامه‌‌های بشردوستانه را در افغانستان پیش می‌برد که اکنون با ممنوعیت فعالیت زنان، همه دچار مشکل شده‌اند. مسئولان کمیته سوئد بر این باورند که اگر ممنوعیت کار زنان در سطوح تحصیلی، بهداشتی و همه عرصه‌های عمومی برای درازمدت ادامه یابد، این کمیته نخواهد توانست به فعالیت در افغانستان ادامه دهد.

پیش از این، مقام‌های سازمان ملل متحد نیز هشدار داده بودند که اگر ممنوعیت کار زنان در ادارات غیردولتی برداشته نشود، میلیاردها دلار کمک بشردوستانه به این کشور متوقف خواهد شد و سازمان‌های امدادرسان از ادامه کمک‌رسانی به مردم افغانستان ناتوان خواهند ماند.

در دو هفته گذشته علاوه بر کمیته بین‌المللی نجات، صندوق حمایت از کودکان و حدود ۳۰ سازمان کوچک و بزرگ دیگر هم بخشی از فعالیت‌هایشان را در افغانستان متوقف کرده‌اند. با این حال، طالبان بدون پاسخ به واکنش‌های بین‌المللی به دستور ممنوعیت کار زنان، اعلام کرده‌اند که به‌زودی دستورهای شرعی بیشتری اعلام خواهند کرد و کشورهای جهان باید با پذیرش دستورهای شریعت، با این گروه ارتباط برقرار کنند.

بیشتر از جهان