فعالیت ۸۶ درصد سازمان‌های غیردولتی افغانستان متوقف یا محدود شده است

فعالیت ۱۵۱ سازمان ارائه‌دهنده کمک‌های بشردوستانه در افغانستان اغلب با مدیریت زنان یا متمرکز بر زنان کشور بوده است

 وزیر اقتصاد طالبان با انتشار فرمانی، دستور داد که کار زنان در سازمان‌های غیردولتی داخلی و خارجی تا اطلاع ثانوی ممنوع است-AFP

بخش زنان سازمان ملل متحد اعلام کرد که با گذشت یک هفته از ممنوعیت کار زنان در سازمان‌های غیردولتی در افغانستان، ۸۶ درصد از ۱۵۱ سازمان غیردولتی فعالیت خود را در این کشور متوقف، یا بسیار محدود کرده‌اند.

این نهاد بین‌المللی فشرده بررسی خود را در یک رشته توییت منتشر کرد.

در گزارش بخش زنان سازمان ملل آمده است که فعالیت ۱۵۱ سازمان ارائه‌دهنده کمک‌های بشردوستانه در افغانستان، اغلب با مدیریت زنان یا متمرکز بر زنان این کشور بوده است، و از این نهادها پرسیده شده که این ممنوعیت، چه تاثیری بر توانایی آن‌ها برای ارائه خدمات نجات‌بخش می‌گذارد.

در این گزارش ذکر شده که ممنوعیت کار زنان در نهادهای غیردولتی، «عواقب بدی» برای دسترسی زنان به کمک دارد و فقدان کارمندان زن که دیگر نمی‌توانند به کار خود در این نهادها ادامه دهند، اصلی‌ترین تاثیر فوری این ممنوعیت است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بخشی از این گزارش چنین آمده است: «از هر سه سازمان تحت مدیریت یا متمرکز بر زنان، یک نهاد مجبور شده است بیش از ۷۰ درصد از فعالیت‌های خود را به ‌دلیل این ممنوعیت حکومت طالبان، متوقف کند. ۳۱ درصد از این سازمان‌های غیردولتی گفتند که پس از منع کار زنان، تمام فعالیت‌های خود را متوقف کرده‌اند.»

مارکوس پوتزل، معاون و سرپرست «یوناما»، هیات نمایندگی سازمان ملل در کابل، یکشنبه، ۱۱ دی (یکم ژانویه ۲۰۲۳)، با عبدالسلام حنفی، از معاونان نخست‌وزیر طالبان، دیدار کرد. او در این دیدار در مورد ممنوعیت کار زنان در نهادهای غیردولتی و آموزش زنان در مدارس و دانشگاه‌ها گفت‌وگو کرد.

جزئیات بیشتری از این دیدار منتشر نشده است.

همچنین، در پی ممنوعیت کار زنان در نهادهای غیردولتی در افغانستان، مارتین گریفیتس، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه و هماهنگی کمک‌های اضطراری، هفته جاری برای گفت‌وگو با بالاترین مقام‌های حکومت طالبان، به افغانستان سفر خواهد کرد.

چندی پیش وزیر اقتصاد طالبان با صدور فرمان مکتوبی، ادامه کار زنان را در نهادهای خصوصی و غیردولتی افغانستان ممنوع اعلام کرد. او دلیل این تصمیم را «رعایت نشدن حجاب در محیط‌های کار» دانست، و گفت که هر سازمانی که این دستور را رعایت نکند، جواز فعالیتش در افغانستان لغو خواهد شد.

طالبان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ بر افغانستان تسلط یافتند و حکومت جمهوریت را که از حمایت غرب برخوردار بود، سرنگون کردند. طالبان در مذاکرات صلح دوحه با ایالات متحده آمریکا و دیدار با هیات مذاکره‌کننده دولت پیشین افغانستان و برخی از سیاسیون، متعهد شده بودند که محدودیتی در زمینه آموزش و کار زنان ایجاد نمی‌کنند. اما پس از تصرف قدرت با توسل به گزینه نظامی، بر خلاف تعهدات پیشین خود، کوشیدند حضور زنان را در جامعه را به پایین‌ترین سطح کاهش دهند.

در افغانستان زیر سلطه طالبان، دختران فقط تا کلاس ششم دبستان اجازه تحصیل دارند و محدودیت‌های پرشمار و شدیدی بر زنان، از جمله ممنوعیت کار آنان در نهادهای غیردولتی و خصوصی، تحمیل می‌شود.

بیشتر از جهان