اگر طالبان ممنوعیت کار زنان را لغو نکنند، کمک‌های سازمان ملل متوقف می‌شود

مارتین گریفیث: انتقال هفتگی پول نقد به افغانستان که با پروازهای سازمان ملل انجام می‌شد، متوقف شده است

سازمان‌های امدادی هنوز امیدوارند که زنان بتوانند در بخش‌ بهداشت و درمان کار کنند‌ــ @UNICEFAfg/twitter

مارتین گریفیث، هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد، که قرار است برای گفت‌وگو با رهبران طالبان به افغانستان سفر کند، به سرویس جهانی خبرگزاری بی‌بی‌سی گفت اگر طالبان ممنوعیت کار زنان در سازمان‌های امدادی بین‌المللی در افغانستان را لغو نکنند، کمک‌های سازمان ملل نمی‌تواند ادامه داشته باشد.

او گفت هرچند در تلاش است راه‌حلی برای این معضل بیابد، به نظر می‌رسد که بن‌بستی میان طالبان و سازمان ملل در حال شکل‌گیری است و می‌تواند به قطع میلیاردها دلار کمک بشردوستانه به افغانستان منجر شود.

این مقام ارشد سازمان ملل متحد در ادامه افزود بسته‌های پول نقد که هر هفته از طریق پروازهای سازمان ملل متحد به افغانستان ارسال می‌شد، پس از اعلام تصمیم اخیر طالبان مبنی بر منع اشتغال زنان، به حالت تعلیق درآمده است. با این حال، او ادعای سوءاستفاده طالبان از این پول‌ها در یک سال گذشته را رد کرد و گفت: «این پول شماره‌گذاری و برچسب‌گذاری می‌شود و برای اهداف موردنظر سازمان‌های بشردوستانه و سازمان ملل متحد استفاده می‌شود.» او با تاکید بر اینکه این پول از ساختار تحت نظارت سازمان ملل خارج نمی‌شود، گفت: «بله، سرمایه‌ها وارد می‌شوند. اما به‌شدت کنترل می‌شوند.»

مارتین گریفیث ادامه کمک‌های بشردوستانه به افغانستان بدون حضور کارمندان زن را غیرممکن خواند و گفت: «بدون زنان نمی‌توانیم به افرادی که در واقع هدف اولیه کمک‌های بشردوستانه‌اند، خدمات ارائه دهیم. بنابراین، این موضوع فقط یک بحث حقوقی نیست بلکه موضوعی عملی است.»

هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل از ادامه کمک‌های بشردوستانه به افغانستان بدون حضور زنان ابراز ناامیدی کرد و گفت هر کاری از دستش برآید برای حل این معضل انجام خواهد داد. او تصریح کرد: «وضعیت افغانستان پیچیده است، به‌رغم دستور جدید طالبان، هنوز در بخش‌هایی از کشور زنان کار می‌کنند، اما نمی‌توانم حدس بزنم اگر این دستور به‌صورت سراسری اجرا شود، چه اتفاقی خواهد افتاد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های سازمان ملل معتقدند که تصمیم ممنوعیت اشتغال زنان را مقام‌های افراطی جناح قندهار گرفته‌اند و در برخی مناطق افغانستان، هنوز رهبران محلی به این دستور اعتنا نمی‌کنند. از این‌رو، به گفته مارتین گریفیث، بسیاری از سازمان‌های امدادی مطمئن نیستند آیا این ممنوعیت در جوامع محلی، به‌ویژه در بخش بهداشت و درمان، نیز اعمال می‌شود یا خیر.

به هر حال، گریفیث وضعیت کمک‌رسانی به افغانستان را نمونه‌ای به‌شدت نادر توصیف کرد و گفت در جریان فعالیت‌های بشردوستانه سازمان ملل هرگز به چنین موانعی بر نخورده‌ بودند. او تاکید کرد: «اما افراد بشردوست و نیکوکار زندگی خود را صرف مذاکره برای حل چنین موانعی و همچنین ارائه خدمات می‌کنند.»

طالبان دو هفته پیش، با صدور فرمانی، اشتغال زنان در ادارات و سازمان‌های غیردولتی را که عمدتا نهادهای امدادرسان‌اند، ممنوع کردند. توجیه طالبان این بود که زنان در این سازمان‌ها حجاب اسلامی را رعایت نمی‌کنند.

با این تصمیم طالبان، شماری از سازمان‌های امدادرسان در افغانستان فعالیت‌هایشان را به حالت تعلیق درآوردند. به گفته‌ مارتین گریفیث، در دو هفته گذشته، دست‌کم ۱۵۰ سازمان غیردولتی و امدادرسان در افغانستان تمام یا بخشی از فعالیتشان را به حالت تعلیق درآورده‌اند. این در حالی است که در گزارش‌هایی که هرروز منتشر می‌شود آمار گسترش گرسنگی و بیماری در افغانستان سیر صعودی دارد.

به گزارش‌ سازمان ملل متحد، شیوع بیماری‌های تنفسی به‌ویژه در میان کودکان، سوءتغذیه، نبود دسترسی به دارو و امکانات بهداشتی و کمبود شدید غذا و مواد سوختی در فصل سرما، جان حدود ۲۸ میلیون نفر را در این کشور تهدید می‌کند. بنا بر اعلام سازمان ملل متحد، کمک‌رسانی به افغانستان بزرگ‌ترین برنامه کمک بشردوستانه در سراسر جهان است زیرا نزدیک به ۳۰ میلیون نفر باید تحت پوشش قرار گیرند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار است در ۱۳ ژانویه، به درخواست امارات متحده عربی و ژاپن، در مورد افغانستان و ممنوعیت اشتغال زنان در ادارت غیردولتی و سازمان‌های امدادرسان جلسه‌ای خصوصی پشت درهای بسته برگزار کند. مارتین گریفیث پس از این نشست، به افغانستان سفر خواهد کرد.

بیشتر از جهان