طالبان به زنان شاغل در دانشگاه کابل: ماهی یک بار برای امضای حضوری رجوع کنید

طالبان از ۲۹ آذر ۱۴۰۱ تحصیل و اشتغال زنان را در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی افغانستان ممنوع کردند

محدودیت بر کار و آموزش زنان با موجی از انتقادهای جامعه جهانی و نهادهای بین‌المللی و اسلامی مواجه شده است- WAKIL KOHSAR / AFP

مقام‌های طالبان به استادان و کارمندان زن دانشگاه کابل اجازه داده‌اند که یک روز در ماه برای امضای حضوری و دریافت حقوق و مزایای خود رجوع کنند.

در متن فرمان مکتوبی که در اختیار ایندیپندنت فارسی قرار گرفته است، دیده می‌شود که آن را مولوی محمد احمد حقانی، معاون مالی و اداری دانشگاه کابل، صادر کرده است.

در این متن آمده است: «تمام منسوبین محترمه اناث دانشگاه کابل، اعم از استادان، کارمندان و کارکنان، در روز پنجشنبه آخر هر ماه، فقط یک روز، با حضور در محل تعیین‌شده در عمارت مرکز آموزشی حقوق واقع دروازه شمالی دانشگاه کابل، برای امضا حاضر شوند.»

در این ابلاغیه ذکر شده است که در روزی که کارمندان زن به دانشگاه کابل می‌آیند، باید فقط یک در ورودی این دانشگاه باز باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین ذکر شده است که آمدن همه کارمندان و کارکنان زن در یک روز معین، باعث می‌شود که وجود این کارمندان اثبات شود. 

به نظر می‌رسد که طالبان می‌خواهند با این تمهید کارمندان زن دانشگاه را که قصد خروج از افغانستان دارند، در گام نخست از دریافت حقوق و مزایا، و سپس از سوابق شغلی محروم کنند. 

وزارت تحصیلات عالی طالبان ۲۹ آذر با انتشار ابلاغیه‌ای، به دانشگاه‌های دولتی و خصوصی افغانستان دستور داد که بر اساس تصمیم کابینه طالبان، تحصیل دختران را ممنوع کنند.

این ابلاغیه با امضای ندا محمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان، صادر شد که دیدگاهی زن‌ستیزانه دارد. 

این تصمیم طالبان با واکنش تند دانشجویان و استادان مواجه شد. شماری از دانشجویان در چندین استان افغانستان تجمعات اعتراضی برگزار کردند.

ده‌ها تن از استادان دانشگاه‌های دولتی افغانستان نیز در واکنش به محروم شدن دختران از تحصیل در دانشگاه، از کارشان استعفا دادند.

طالبان سپس با فرمان دیگری، کارکردن زنان را در نهادهای غیردولتی ممنوع کردند و هشدار دادند که اگر مسئولان این نهادها به این دستور عمل نکنند، جواز فعالیتشان لغو می‌شود.

تحمیل محدودیت بر کار و آموزش زنان با موجی از انتقادهای جامعه جهانی و نهادهای بین‌المللی و اسلامی مواجه شد، اما طالبان به این انتقادها و درخواست‌ها پاسخ مثبت ندادند.

پس از صدور فرمان‌های زن‌‌ستیزانه طالبان، فعالیت بسیاری از نهادهای امدادی بین‌المللی در افغانستان متوقف شد یا به شدت کاهش یافت، و گفته می‌شود که ارسال بسته‌های ۴۰ میلیون دلاری که به صورت هفتگی و تحت عنوان «کمک‌های بشردوستانه» به افغانستان انتقال می‌یافت، نیز متوقف شده است. 

 طالبان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ با توسل به گزینه نظامی بر افغانستان تسلط یافتند و گام‌به‌گام، محدودیت‌های شدیدی بر آزادی‌های فردی و اجتماعی زنان وضع کردند. 

برخی از تحلیلگران، به‌ویژه زنان، معتقدند که طالبان می‌خواهند زنان را مانند دوران نخست حاکمیتشان در نیمه دوم دهه ۹۰ میلادی، از تمام عرصه‌های حضور و فعالیت در اجتماع حذف کنند.