ناصر کنعانی: مدعیان حقوق بشر کفالت سیاسی فلسطینی‌ها را برعهده بگیرند

سخنگوی وزارت امور خارجه می‌گوید پذیرش کفالت سیاسی زندانیان اقدامی لوث‌شده و بی‌ارزش است

جمهوری اسلامی ایران می‌گوید آماده جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای است- ایرنا

در حالی‌ که مقام‌های ایالات‌ متحده آمریکا پایان مذاکرات احیای برجام را به‌صراحت تایید کرده‌اند، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، بار دیگر ادعا کرد مذاکرات بنا به خواست دو طرف از طریق «کانال‌های ذی‌ربط» در حال برگزاری است.

ناصر کنعانی کشورهای غربی را تلویحا تهدید کرد و به نقل از وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی گفت: «این فضا و این مسیر برای همیشه پیش روی طرف مقابل باز نیست، بنابراین آن‌ها هم باید در این چارچوب منطقی عمل کنند و به منافع و مصالح خودشان توجه داشته باشند.» او در ادامه، مدعی شد که تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی بر مبنای خواست ملت ایران عمل کرده است.

کنعانی در سخنانش، از آمریکایی‌ها خواست که به نقش ایران در ایجاد صلح و تثبیت امنیت منطقه توجه کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به سوالی درباره روابط ایالات‌ متحده و ونزوئلا و تاثیر آن بر روابط ونزوئلا با جمهوری اسلامی گفت که مناسبات دوجانبه دولت‌ها و کشورها به خودشان ارتباط دارد. او اضافه کرد: «مناسبات دوجانبه ایران و ونزوئلا در عالی‌ترین سطح برقرار است.‌‌»

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری روز دوشنبه ۱۹ دی‌ماه، با طرح این ادعا که سیاست خارجی ایالات‌ متحده در ارتباط با جمهوری اسلامی «گروگان» اسرائیل است، گفت که تهران برای جمع‌بندی مذاکرات مبتنی بر بسته ارائه‌شده آمادگی دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ناصر کنعانی درباره اخبار مبنی بر سفر رافائل گروسی، رئیس سازمان بین‌المللی انرژی اتمی، به ایران هم‌زمان با سال نو میلادی، اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت که در این خصوص نمی‌تواند خبر جدیدی بدهد؛ هرچند مدعی شد همکاری میان جمهوری اسلامی و آژانس ادامه دارد.

کنعانی در نشست خبری روز دوشنبه به اقدام نمایندگان مجلس کشورهای مختلف در پذیرش وکالت سیاسی معترضان زندانی در ایران نیز واکنش نشان داد و با متهم کردن آن‌ها به حمایت از «اغتشاشگران»، مدعی شد که این اقدام‌ها نمایشی، لوث‌شده، بی‌ارزش و هم‌راستا با «اغراض سیاسی» کشورهای غربی‌اند. سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران نمایندگان مجلس کشورهای خارجی را که از معترضان ایرانی حمایت کرده‌اند، «مدعیان حقوق بشر» نامید و به آن‌ها توصیه کرد از توان کفالت سیاسی خود را برای حمایت از «زندانیان مظلوم فلسطین» و «زندانیان مظلوم در آمریکا و اروپا» استفاده کنند.

او به‌ احتمال قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی برخی کشورها نیز واکنش نشان داد و با «تروریست» خطاب کردن این کشورها مدعی شد که سپاه پاسداران «قهرمان مبارزه با تروریسم» است.

سخنگوی وزارت امور خارجه یک روز پس از سومین سالگرد سرنگونی هواپیمای اوکراینی با موشک‌های سپاه پاسداران و در حالی‌ که عوامل این جنایت هنوز معرفی نشده‌اند، مدعی شد پرونده هواپیمای اوکراینی طبق قوانین در حال پیگیری است و جمهوری اسلامی بر اساس چارچوب و قوانین و مقررات داخلی وظایف خود را انجام می‌دهد و بر تعهدات بین‌المللی خود تاکید دارد.

کنعانی در نشست خبری روز دوشنبه، به شماره جدید نشریه فرانسوی شارلی ابدو که با موضوع کاریکاتورهای علی خامنه‌ای منتشر شد، نیز واکنش نشان داد و با اشاره به احضار سفیر فرانسه در تهران، مدعی شد که اقدام نشریه شارلی ابدو «توهین به زنان، مصداق بارز نفرت‌پراکنی و توهین به ارزش‌ها و مقدسات» بود.

سخنگوی دستگاه دپیلماسی در پاسخ به سوالی درباره استفاده از نام خلیج ع‌رب‌ی برای خلیج‌ فارس در مسابقات فوتبال جام کشورهای عرب در عراق گفت که وزارت امور خارجه  به دولت این کشور اعتراض کرده است و وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال هم در این زمینه اقدام مناسب را انجام داده‌اند. او این ادعا را در حالی مطرح کرد که استفاده از نام خلیج‌ فارس در مسابقات جام حذفی ایران تنها کارکرد داخلی دارد و بنا بر اعلام فدراسیون فوتبال ایران، مرحله یک‌شانزدهم نهایی جام حذفی در واکنش به اقدام کشورهای عرب با عنوان خلیج‌ فارس برگزار می‌شود.

کنعانی در نشست خبری روز دوشنبه، به توافق میان عراق و جمهوری اسلامی برای کنترل مرزهای مشترک نیز اشاره کرد و گفت: «گزارش‌هایی که دولت عراق در این زمینه ارائه داد، ناظر بر اجرای یکسری اقدام‌ها برای تامین دیدگاه‌ها و نظر جمهوری اسلامی ایران در این رابطه بود.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران درباره معرفی سرپرست جدید برای سفارت افغانستان در تهران از سوی طالبان نیز گفت که در این زمینه «هیچ تحولی» رخ نداده است.