واکنش کنعانی به تحریم‌های جدید کانادا علیه جمهوری اسلامی

روز چهارشنبه شش فرد و نهاد وابسته به حکومت ایران، از جمله خبرگزاری فارس، در فهرست تحریم‌های دولت فدرال کانادا قرار گرفتند

کنعانی ادعا می‌کند تحریم رسانه‌های وابسته به نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی از سوی «کانادا و شرکای ضد ایرانی» این کشور باعث می‌شود تا ایرانیان حق اظهارنظر خود را از دست بدهند- ATTA KENARE / AFP

پس از گذشت دو روز از اعلام تحریم‌های جدید دولت فدرال کانادا علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی وابسته به حکومت ایران، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، به این موضوع واکنش نشان داد.

کنعانی در روز جمعه، ۲۹ مهر ۱۴۰۱، با انتشار متنی در حساب کاربری اینستاگرامش در واکنش به تازه‌ترین بسته تحریمی دولت کانادا علیه جمهوری اسلامی، چنین نوشت: «تحریم رسانه‌ها و اهالی قلم ایران، نقض بخشی از حقوق اساسی ملت ایران در رساندن صدا و نظر خود به جهانیان و نیز گویای پوچ بودن شعار غرب در خصوص دسترسی «آزاد به اطلاعات» و «آزادی بیان» است.»

اشاره سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی از «تحریم رسانه‌ها و اهالی قلم ایران» به قرار گرفتن نام خبرگزاری فارس، رسانه وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، است که دو روز قبل در جدیدترین فهرست تحریم‌های دولت فدرال کانادا قرار گرفت.

با این‌حال دولت فدرال کانادا پیش از این نیز «پرس‌تی‌وی»، شبکه انگلیسی‌زبان وابسته به صداوسیمای جمهوری اسلامی، را نیز تحریم کرده بود؛ موضوعی که کنعانی هم در متن اینستاگرامی روز جمعه‌اش به آن اشاره داشت.

دولت کانادا در روز چهارشنبه، ۲۷ مهرماه، اعلام کرد شش فرد و نهاد دیگر را به فهرست تحریم‌هایش علیه جمهوری اسلامی می‌افزاید. در میان این گروه از افراد حقیقی و حقوقی تحریم شده، نه تنها نام خبرگزاری فارس دیده می‌شود، بلکه نام مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای نگهبان و مجلس خبرگان نیز به چشم می‌آید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، محمد کرمی، فرمانده قرارگاه قدس جنوب‌غرب سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیز یکی از افراد حقیقی این فهرست تهیه شده از سوی دولت کانادا است؛ فردی که با توجه به نقش قرارگاه تحت فرمانش در جریان وقایع «جمعه خونین زاهدان»، جزو آمران این کشتار به‌حساب می‌آید.

دولت فدرال کانادا در توضیح علت وضع این تحریم‌های جدید، گفت این شش فرد و نهاد در زمره آن دسته از شخصیت‌های حقیقی و حقوقی حکومت ایران‌اند که در «نقض فاحش حقوق بشر» دست دارند.

حالا ناصر کنعانی در این متن اینستاگرامی مدعی شده است تحریم جمهوری اسلامی از سوی دولت ایالات متحده آغاز شد و در حال حاضر کشورهای متحد آمریکا نیز، به پیروی از این کشور، وضع تحریم علیه حکومت ایران را آغاز کرده‌اند. او در این مورد چنین نوشت:«جنون تحریم دولت آمریکا ویروسی شده و به سرعت به دوستانش منتقل می‌شود.»

کنعانی در این متن کوتاه ادعا می‌کند تحریم رسانه‌های وابسته به نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی از سوی «کانادا و شرکای ضد ایرانی» این کشور باعث می‌شود تا ایرانیان حق اظهارنظر خود را از دست بدهند.

کنعانی در حالی چنین ادعایی را مطرح می‌کند که نه تنها صدای مردم ایران در رسانه‌های وابسته به جمهوری اسلامی بازتابی ندارد، بلکه آنها یکی از ابزارهای سرکوب مردم معترض به‌حساب می‌آیند. به‌عنوان مثال در وقایع مربوط به قتل مهسا امینی به‌دست ماموران پلیس موسوم به امنیت اخلاقی، خبرگزاری‌های فارس و تسنیم نقش فعالی در سناریوسازی برای علت مرگ این شهروند ایرانی داشتند: گزارش پزشکی قانونی جمهوری اسلامی در مورد علت مرگ مهسا امینی دقیقا تکرار سناریویی بود که از همان نخستین لحظه درگذشت مهسا امینی به‌وسیله این دو خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ترویج می‌شد.

از سوی دیگر فعالان حقوق بشر همواره تاکید کرده‌اند که رسانه‌های وابسته به دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی، به‌خاطر نقشی که در پخش اعتراف‌های اجباری یا انتشار مستندهای امنیتی علیه مخالف‌های حکومت ایران دارند، شریک نقض نظام‌مند حقوق بشر در ایران به‌حساب می‌آیند.

تازه‌ترین بسته تحریمی دولت فدرال کانادا علیه جمهوری اسلامی، که روز چهارشنبه اعلام شد، سومین دور از تحریم‌هایی به‌حساب می‌آید که از زمان آغاز خیزش سراسری مردم ایران از سوی این دولت غربی علیه نهادها و افراد وابسته به نظام جمهوری اسلامی وضع می‌شود.

دولت فدرال کانادا نخستین مرتبه در روز دوشنبه، ۱۱ مهر ۱۴۰۱، تحریم‌هایی را علیه ۳۴ فرد و نهاد وابسته به حکومت ایران وضع کرد و شش روز پس از آن نیز گفت ۱۰ هزار تن از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را برای همیشه از ورود به خاک کانادا منع کرده است.