کنعانی ایرانیان معترض خارج از کشور را به «جریان‌های تروریستی» نسبت داد

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی به دولت آمریکا توصیه کرد «معقولانه» رفتار کند و به توافق بازگردد

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، اروپا و آمریکا را به رفتارهای «غیرقانونی» و «غیرمشروع» متهم کرد و مدعی شد که آن‌ها از اغتشاش، آشوب، ناامنی و بی‌ثباتی در کشورهای دیگر حمایت می‌کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری روز دوشنبه، ۲ آبان، ایرانیان مخالف جمهوری اسلامی در خارج از کشور را به «جریان‌های تروریستی» نسبت داد و آنان را «اغتشاشگر» نامید. او همچنین با اشاره تلویحی به تجمع هزاران نفری ایرانیان مخالف حکومت در برلین، به کشورهای اروپایی بابت صدور مجوز برای چنین تجمعی انتقاد کرد و مدعی شد: «ایجاد فضای تبلیغی و میدان دادن به جریان‌هایی که سابقه فعالیت تروریستی دارند، غیرقانونی و غیرمسئولانه بود».

کنعانی درباره تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی نیز گفت: «طی روزهای آینده، اقدام متناسب و متقابل با تحریم‌های اعمال‌شده اخیر انجام خواهد شد.»

او بار دیگر سفارتخانه‌ برخی کشورهای اروپایی را به «تحرک در اغتشاش‌ها» و «رفتار غیردیپلماتیک» متهم کرد و از احضار برخی سفرا و نمایندگان کشورهای اروپایی به وزارت امور خارجه و «تذکر و اعتراض جدی» به آنان خبر داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه نشست خبری روز دوشنبه، ایالات‌متحده آمریکا را هم به «حمایت مستقیم از اغتشاش‌ها» و «تکرار سیاست اشتباه سال‌ها قبل» در قبال ایران متهم کرد و افزود: «آن‌ها از روش‌های غلطی که همواره به نتایج نامناسب منتهی شده است، نتیجه نگرفته‌اند.»

کنعانی در ادامه ادعاهای خود، آمریکایی‌ها را «یک سوی اغتشاش در داخل ایران‌» نامید و در واکنش به سخنان اخیر مقام‌های آمریکا درباره توافق هسته‌ای، آنان را به «ریاکاری» و «دروغ‌گویی» متهم کرد و گفت که آن‌ها بارها از کانال‌های مختلف پیام داده و بر آمادگی خود برای بازگشت به توافق تاکید کرده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: «اگر آمریکایی‌ها اعلام می‌کنند که امکان بازگشت به توافق وجود ندارد یا مذاکرات متوقف شده یا برنامه‌ای ندارند، چرا پیغام می‌دهند؟ چرا بر آمادگی خود برای از سرگیری توافق از طریق واسطه‌ها، تاکید می‌کنند؟»

کنعانی همچنین ادعای «دوگانگی» طرف آمریکایی را مطرح کرد و گفت: «آن‌ها از یک سو به مسائل سیاسی و داخلی خود نگاه می‌کنند و از سوی دیگر، به تحولات ایران و حمایت از اغتشاش‌ها هم نیم‌نگاهی دارند.»

کنعانی ادعا کرد که جمهوری اسلامی «مقتدر» است و با «ارعاب، تحریک و تهییج» نمی‌توان آن را به دادن امتیاز وادار کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادعای پایان یافتن اعتراض‌ها را مطرح کرد و افزود: «آمریکایی‌ها با توجه به رصد تحولات و اطلاعاتی که دارند، حتما می‌دانند که جمهوری اسلامی از شرایط جاری عبور کرده است و اگر روی تحولات داخلی ایران شرط‌بندی کرده‌اند، اشتباه می‌کنند.» او به دولت آمریکا توصیه کرد «معقولانه» رفتار کند و به توافق بازگردد.

ناصر کنعانی در نشست خبری روز دوشنبه، بار دیگر فروش سلاح و پهپاد به روسیه برای استفاده علیه اوکراین را تکذیب کرد و گفت: «ما صادرکننده تسلیحات به هیچ‌یک از طرف‌های درگیر در جنگ اوکراین نیستیم و این یک رفتار فرافکنانه و اتهام زدن بی‌حاصل است که در جهت پایان دادن به جنگ نیست.»

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که مقام‌های اوکراین تاکید کرده‌اند روسیه در حملات هوایی اخیر، با پهپادهای ساخت ایران زیرساخت‌های انرژی و مناطق غیرنظامی این کشور را هدف قرار می‌دهد. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، به تازگی در مصاحبه با دو رسانه کانادایی، ادعای مقام‌های جمهوری اسلامی درباره نفروختن پهپادهای انتحاری به روسیه را رد کرد و گفت که حرف آن‌ها را باور ندارد. زلنسکی تاکید کرد دولت اوکراین هیچ تردیدی ندارد که پهپادهای ایرانی شاهد۱۳۶ مسئول حملات اخیر به شهرهای اوکراین بوده‌اند.