روس‌ها به دلیل تلفات حمله سال نو خواستار مجازات فرماندهان پوتین‌اند

درخواست‌ مجازات رهبران نظامی به دلیل «تلفات احمقانه پرسنل» در ماکیوکا است

«مقام‌ها باید برای زندگی روس‌ها ارزش قائل شوند» - AFP

ملی‌گرایان و سیاستمداران روس خواهان مجازات فرماندهان نظامی مسئول کشته شدن تعداد زیادی از نیروها در حمله شب سال نو اوکراین‌اند.

پس از آنکه کرملین روز دوشنبه در اقدامی نادر، اعتراف کرد که در حمله به پادگانی موقت در شرق اوکراین اشغالی، خسارت دیده است، این فرماندهان متهم‌ شدند خطری آشکار را نادیده گرفته‌اند که به کشته شدن دست‌کم ۶۳ سرباز منجر شد– یکی از مرگ‌بارترین حملات علیه نیروهای ولادیمیر پوتین در ۱۰ ماهی که از جنگ می‌گذرد.

وبلاگ‌نویسان نظامی روسیه که جنگ را از نزدیک دنبال می‌کنند، می‌گویند که میزان تخریب در ماکیوکا در منطقه دونتسک در نتیجه ذخیره مهمات در همان ساختمان بوده که فرماندهان به‌رغم اینکه می‌دانستند در تیررس موشک‌های اوکراینی است، سربازان را در آن جای داده بودند.

رایبر، وبلاگ‌نویسی با بیش از یک میلیون دنبال‌کننده، فرماندهان را به «ساده‌لوحی جنایتکارانه» متهم کرد. در حالی که آکنجل ایسپیتسناتس زی، وبلاگ‌نویسی با بیش از ۷۰۰ هزار دنبال‌کننده، گفت که اگر فرماندهان مهمات را به طور خطرناکی ذخیره می‌کنند، «نباید این قدر بی‌احتیاط باشند» و افزود: «هر اشتباهی یک نامی دارد.»

وبلاگ‌نویسان ارقام بسیار بالاتری را برای تعداد سربازان کشته‌شده ارائه کردند که در مقایسه با آمار رسمی کرملین، به گزارش اوکراین مبنی بر کشته شدن ۴۰۰ نفر در ماکیوکا در این حمله نزدیک‌تر بود.

سیاستمداران نیز خشمگین شده‌اند. سرگیی میرونوف، عضو هیئت مقننه و رئیس سابق سنا، مجلس اعلای روسیه، خواستار پاسخگویی کیفری مقام‌هایی شد که «به تمرکز پرسنل نظامی در یک ساختمان محافظت‌نشده مجوز داده بودند» و [نیز] «همه مقام‌های بالاتری که امنیت مناسب را تامین نکرده بودند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آندری مدودف، معاون رئیس دومای شهر مسکو و روزنامه‌نگار طرفدار کرملین، گفت که مقام‌ها باید برای زندگی روس‌ها ارزش قائل شوند.

مدودف گفت: «یا یک شخص از بالاترین ارزش‌ها برخوردار است‌ــ که در این صورت [مسبب] تلفات احمقانه پرسنل را باید به عنوان خیانت به میهن مجازات کنیدــ یا کار کشور به پایان رسیده است.»

گریگوری کاراسین، عضو سنای روسیه و معاون سابق وزیر خارجه روسیه، نه تنها درخواست انتقام از اوکراین و حامیان ناتو را مطرح کرد، بلکه خواستار «تحلیل دقیق داخلی» هم شد.

دیمیتری آزاروف، فرماندار منطقه، به رسانه‌های روسی گفت که بعضی از کشته‌شدگان از سامارا، منطقه او در جنوب غربی روسیه‌اند و از بستگان نگران خواست برای کسب اطلاع، با مراکز سربازگیری تماس بگیرند.

روز سه‌شنبه در میدان گلوری شهر سامارا مراسمی برای کشته‌شدگان برگزار شد.

این حمله در حالی صورت گرفت که روسیه در حال اجرای حملات شبانه هواپیماهای بدون‌سرنشین به کی‌یف و سایر شهرهای اوکراین بود.

اوکراین تقریبا هرگز به طور آشکار مسئولیت حملات به مناطق تحت کنترل روسیه در اوکراین را بر عهده نمی‌گیرد و ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، در سخنرانی شبانه‌اش در روز دوشنبه به حمله ماکیوکا اشاره نکرد.

با این حال، ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین حمله ماکیوکا را «حمله‌ای به نیروی‌های انسانی و تجهیزات نظامی روسیه» گزارش کرد و به تلفات جانی نپرداخت.

فرماندار منطقه لوهانسک اوکراین که با دونتسک، همسایه صنعتی دونباس موردادعای مسکو را تشکیل می‌دهند، روز سه‌شنبه گفت نیروهای اوکراینی به سوی سواتوف و کرمینا پیشروی‌های مستمری کرده‌اند.

فرماندار سرهی ‌هایدای به تلویزیون اوکراین گفت: «[نیروهای روسی] معمولا هم در توپخانه و هم در شلیک خمپاره برتری کامل دارند. اکنون ما به برابری رسیده‌ایم و توپخانه‌های ما در حالی که شلیک‌های بسیار کمتری انجام می‌دهند، بهتر تیراندازی می‌کنند و انبارهای مهمات و پادگان‌های بیشتری را هدف می‌گیرند.»

این گزارش با مشارکت رویترز تهیه شد.

© The Independent

بیشتر از جهان