اس‌وی‌آر؛ در سازمان اطلاعات مخفی روسیه چه خبر است

قدمت اداره اطلاعات خارجی ۱۰۲ ساله روسیه به دوره لنین می‌رسد

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، معروف‌ترین فارغ‌التحصیل سازمان اس‌وی‌آر است - AFP

اداره اطلاعات خارجی روسیه اس‌وی‌آر (SVR)، شکل امروزی یکی از قدیمی‌ترین سازمان‌های جاسوسی دنیا است که تا چند دهه به کا‌گ‌ب (KGB) معروف بود.

نسب اس‌وی‌آر به وزارت خارجه ان‌کاوه‌ده (NKVD) [کمیساریای خلق در امور داخلی] اتحاد جماهیر شوروی می‌رسد که در ۲۰ دسامبر ۱۹۲۰ تاسیس شد. این اداره جانشین رسمی چندین سازمان اطلاعاتی است؛ از «وزارت خارجه» اصلی چکا (Cheka) در زمان ولادیمیر لنین گرفته تا اوجی‌پی‌یو (OGPU) دوران استالین و اولین اداره کل کاگ‌ب.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اس‌وی‌آر به لحاظ تاریخی، رابطه نزدیکی با کرملین دارد و این واقعیت که بسیاری از مدیران آن از جمله یوگنی پریماکوف و میخائیل فرادکوف نیز نخست‌وزیر روسیه بودند، بر این امر صحه می‌گذارد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری فعلی کشور [روسیه]، معروف‌ترین فارغ‌التحصیل این سازمان است که در دهه ۱۹۸۰ مامور این سازمان در آلمان شرقی بود.

دفتر مرکزی اس‌وی‌آر در منطقه یاسنوو مسکو قرار دارد. وظیفه این سازمان برخلاف سرویس امنیت فدرال روسیه اف‌اس‌ب (FSB)، فعالیت‌ اطلاعاتی و جاسوسی در خارج از فدراسیون روسیه است.

بر اساس وب‌سایت دولت روسیه، اس‌وی‌آر از چندین اداره دولتی ویژه– نهادهای اطلاعاتی خارجی فدراسیون روسیه– تشکیل شده و بخشی حیاتی از نظام امنیتی روسیه است که هدف آن محافظت از افراد، جامعه و دولت در برابر تهدیدهای خارجی با استفاده از ابزار و منابع مقرر در این قانون فدرال است.

© The Independent

بیشتر از جهان