آمریکا با آگاهی از مرگ برجام، آماده فشار بیشتر بر ایران است

وزرای خارجه آمریکا و اسرائیل برای افزایش فشار‌ها بر جمهوری اسلامی ایران توافق کردند

جو بایدن مرگ برجام را تایید کرده بود- AMERICA / Getty Images via AFP

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات‌ متحده آمریکا، در گفت‌وگو با الی کوهن، همتای اسرائیلی خود، ارزیابی جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، درباره «مرگ برجام» را تایید کرد.

نشریه خبری-تحلیلی اسرائیل هیوم پس از گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و اسرائیل، در گزارشی اختصاصی، نوشت که دریافته است ایالات‌ متحده با فرض اینکه مذاکرات احیای توافق هسته‌ای دیگر قابل اجرا نیست، آمادگی دارد فشار بر جمهوری اسلامی را افزایش دهد.

روز بیستم ماه نوامبر (۲۹ آذر)، هم‌زمان با تداوم خیزش سراسری ایرانیان علیه حکومت، ویدیویی از جو بایدن در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که در پاسخ به یکی از معترضان ایرانی می‌گفت: «برجام مرده است، اما فعلا اعلام نمی‌کنیم». این ویدیو به شکلی وسیع در میان مخاطبان ایرانی فراگیر شد و واکنش‌های زیادی در پی داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنتونی بلینکن، در گفت‌وگو با وزیر خارجه جدید اسرائیل، سخنان بایدن را تایید کرد و گفت که دولت آمریکا پیوستن اتحادیه اروپا به تلاش‌ها برای افزایش تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی را دنبال خواهد کرد.

کوهن نیز با استقبال از این اقدام، تاکید کرد که اسرائیل معتقد است فشارها بر جمهوری اسلامی ایران باید افزایش یابد. او گفت: «آمریکا نباید بار دیگر وارد توافقی شود که دونالد ترامپ سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد و ایران بسیاری از مفاد آن را زیر پا گذاشت.»

وزیر خارجه اسرائیل در ادامه، درباره میزان اورانیوم غنی‌شده در ایران و خطر دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای هشدار داد.

در این گزارش آمده است که بلینکن به احتمال زیاد، اواخر ژانویه به اسرائیل سفر می‌کند.

وزیر خارجه ایالات‌ متحده در آخرین نشست خبری سال ۲۰۲۲ خود نیز به خبرنگاری که از او پرسید اولویت دولت آمریکا درباره ایران احیای برجام است یا اعتراض‌های داخلی، پاسخ داد که اولویت کاخ سفید درباره ایران همچنان خیزش اعتراضی و گستردگی سرکوب‌ها است.

بلینکن با تاکید بر اینکه نقض فاحش حقوق بشر در جمهوری اسلامی بی‌پاسخ نمی‌ماند، افزود: «نگران کشتار معترضان مسالمت‌آمیز به‌ویژه زنان و کودکانیم. در این ماه‌ها، بازداشت‌های گروهی را شاهد بوده‌ایم و محاکمه‌های ساختگی دیده‌ایم و از همه مهم‌تر اعدام‌ها و استفاده از خشونت جنسی به عنوان ابزاری برای سرکوب اعتراض‌ها.» 

وزیر خارجه جدید اسرائیل هم در نخستین سخنرانی رسمی‌ خود، اعلام کرد که رابطه با آمریکا در «صدر اولویت‌ها» قرار دارد. کوهن درباره خطر هسته‌ای جمهوری اسلامی نیز گفت که اسرائیل برای مقابله با آمال هسته‌ای حکومت ایران جبهه بین‌المللی تشکیل می‌دهد. او تاکید کرد که کشورهای جهان در مواجهه با جمهوری اسلامی ایران باید به فرو کردن سر خود در برف پایان دهند.

کوهن در ادامه افزود: «دولت اسرائیل متعهد است که با هر ابزاری، از دستیابی رژیم ایران به قابلیت‌های هسته‌ای نظامی جلوگیری کند. جاه‌طلبی جمهوری اسلامی ایران، پروژه موشک‌های دوربرد، پهپادها و تامین مالی تروریسم نیز مشمول این برخورد می‌‌شوند.»

وزارت خارجه آلمان هم در پیوند با خیزش سراسری مردم ایران، به‌تازگی اعلام کرد که برای آغاز دوباره مذاکرات برجام دلیلی وجود ندارد.

با اینکه مقام‌های آمریکا و اروپا از اولویت‌ خارج شدن مذاکرات برجام را تایید کرده‌اند، مقام‌های جمهوری اسلامی ادعا می‌کنند که برای شروع دوباره مذاکرات پیام‌هایی را از «کانال‌های مختلف» دریافت کرده‌اند. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، روز دوشنبه ۱۲ دی‌ماه، در نشست خبری، با تکرار مواضع پیشین گفت که توپ مذاکرات در زمین طرف غربی است، به شرطی که «تصمیم سیاسی» بگیرد.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در سه ماه اخیر با وعده بازگشت به میز مذاکرات، تلاش کرده‌اند مانع واکنش و اظهارنظر مقام‌های غربی درباره سرکوب معترضان در ایران شوند.