حکومت در تدارک مراسم سالگرد و مردم در حال آتش زدن تصاویر «سردار دل‌ها»

ایرانیان معترض در شهرهای مختلف ایران تصاویر قاسم سلیمانی را آتش می‌زنند

جمهوری اسلامی ایران با تبلیغات گسترده و صرف بودجه‌های کلان می‌کوشد مراسم سومین سالگرد قاسم سلیمانی را پررونق و باشکوه جلوه دهد اما آنچه به‌تناوب در فضای مجازی فراگیر می‌شود، ویدیوهایی از آتش‌ زدن بنرها و تصاویر فرمانده سابق سپاه قدس در شهرهای مختلف ایران است.

رسانه‌های داخلی ایران طی روزهای اخیر در اقدامی هماهنگ و فرمایشی، سخنانی در مدح و ثنای قاسم سلیمانی از زبان مقام‌های حکومتی منتشر کردند و اخبار مربوط به مراسم سالگرد سلیمانی را پوشش دادند. گزارش‌ها و تصاویر ویژه رسانه‌های حکومتی از مراسم سالگرد سلیمانی در کشورهای مختلف از جمله نیجریه و سوئد صرف بودجه‌های کلان در این مراسم را اثبات می‌کند. طی روزهای گذشته در شهرهای مختلف ایران از جمله اردبیل و شیراز هم مراسم ویژه‌ای برای سالگرد سلیمانی برگزار شد. نهادهای حکومتی برای برگزاری مراسم او در تهران و کرمان نیز تدارک گسترده‌ای دیده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شهرداری تهران بامداد سه‌شنبه ۱۳ دی‌ برای ادای احترام به قاسم سلیمانی، برج میلاد را خاموش می‌کند. همچنین بر اساس گزارش خبرگزاری فارس، مراسم سومین سالگرد قاسم سلیمانی بعدازظهر سه‌شنبه در مصلای تهران برگزار می‌شود و پلیس راهور پایتخت هم برای آن «تمهیدات ترافیکی» ویژه‌ای پیش‌بینی کرده است.

علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران، نیز ششم دی‌ در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم، از مشارکت شهرداری تهران در برگزاری مراسم سلیمانی خبر داد. چنین به نظر می‌رسد که حاکمیت قصد دارد با گسیل کردن شماری از وابستگان و حامیانش به مراسم سالگرد سلیمانی، مقابل مردم معترض قدرت‌نمایی کند.

هم‌زمان خبرها از کرمان، زادگاه قاسم سلیمانی، نیز از برگزاری مراسم مشابهی در این شهر حکایت دارد. از روزهای قبل، ایستگاه‌های سپاه پاسداران و بسیج با ادعای پذیرایی از علاقه‌مندان سلیمانی در گلزار شهدای کرمان مستقر شده‌اند. روزنامه همشهری با انتشار تصاویری از این موکب‌ها ادعا کرد که کرمان برای برگزاری مراسم سلیمانی آماده می‌شود.

برنامه‌های ویژه جمهوری اسلامی ایران در سالگرد قاسم سلیمانی به مراسم‌ شهری محدود نیست؛ بنا بر اعلام خبرگزاری دولتی ایران، شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی نیز به مناسبت سالگرد فرمانده سابق سپاه قدس، برنامه‌های معمول خود را قطع می‌کنند تا مستندها و ویژه‌برنامه‌هایی را که به منظور «تببین مکتب قاسم سلیمانی» تدارک دیده‌اند، پخش کنند.

مسئولان جمهوری اسلامی ایران درباره هزینه‌های مراسم سالگرد قاسم سلیمانی که از محل بودجه عمومی و از جیب مردم تامین می‌شود، توضیحی نداده‌اند اما شواهد آشکار می‌کند که با وجود تمام تلاش‌ها برای محبوب جلوه دادن قاسم سلیمانی، مدام با خاکستر تصاویر و بنرهای به‌آتش‌کشیده‌شده «سردار دل‌ها» در شهرهای مختلف ایران مواجه می‌شوند.

آتش زدن بنرها و تصاویر قاسم سلیمانی که هم‌زمان با خیزش سراسری مردم آغاز شد، حالا دیگر به یکی از نمادهای فراگیر قیام ایرانیان تبدیل شده است و همچنان ادامه دارد. طی روزهای گذشته، ویدیوهایی از آتش زدن تصاویر، بنرها و مجسمه‌های قاسم سلیمانی در شهرهایی مانند کرمان، قم، شهسوار، آمل، زاهدان، خاش، نیشابور، اهواز، تنکابن، کرج، قشم و تهران منتشر شد. روز یکشنبه ۱۱ دی‌ نیز مردم کرمانشاه و اردبیل تصاویر فرمانده سابق سپاه قدس را آتش زدند. ویدیوهایی هم از آتش زدن بنرهای تصاویر او در اتوبان ستاری تهران در رسانه‌های اجتماعی فراگیر شد.