سازمان ملل متحد شماری از برنامه‌هایش در افغانستان را به حالت تعلیق درآورد

مقام‌های سازمان ملل خواستار لغو تمامی فرمان‌های محدودکننده طالبان علیه زنان شدند

این بیانیه را ۲۰ تن از مقام‌های ارشد سازمان ملل از جمله مارتین گریفیتس، هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل امضا کرده‌اند-FABRICE COFFRINI / AFP

 

مقام‌های ارشد سازمان ملل متحد روز چهارشنبه ۷ دی، با صدور یک بیانیه مطبوعاتی، اعلام کردند که در واکنش به ممنوعیت اشتغال زنان در سازمان‌های غیردولتی داخلی و خارجی افغانستان، برخی از برنامه‌های این سازمان که اجرای آن‌ها بدون حضور زنان امکان‌پذیر نیست، به حالت تعلیق درآمده‌اند.

در این بیانیه آمده است: «ممنوعیت زنان از فعالیت‌ در امور بشردوستانه عواقبی تهدید‌کننده برای همه افغان‌ها دارد. در حال حاضر، برخی از برنامه‌های حساس به دلیل کمبود کارکنان زن به‌ناچار موقتا متوقف شدند.»

در این بیانیه، با اشاره به نقش کلیدی زنان در ارائه خدمات بشردوستانه در افغانستان، تاکید شد: «مشارکت آن‌ها در کمک‌رسانی قابل‌مذاکره نیست و باید ادامه یابد.»

این بیانیه را ۲۰ تن از مقام‌های ارشد سازمان ملل متحد از جمله مارتین گریفیتس، هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل، امضا کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه مقام‌های سازمان ملل، با اشاره به افزایش نیازمندی‌ها به کمک‌های بشردوستانه در افغانستان، آمده است: «بیش از ۲۸ میلیون نفر در افغانستان از جمله میلیون‌ها زن و کودک، برای زنده ماندن به کمک نیاز دارند، زیرا این کشور با خطر قحطی، زوال اقتصادی، فقر ریشه‌دار و زمستان بی‌رحم دست‌وپنجه نرم می‌کند.»

مقام‌های سازمان ملل متحد افزودند که آژانس‌های این سازمان که در حال ارائه خدمات بشردوستانه در افغانستان‌اند، می‌کوشند در حد امکان به فعالیت خود ادامه دهند و پیامدهای محدودیت‌های اخیر طالبان را نیز ارزیابی کنند. آنان در عین حال، هشدار دادند: «ما پیش‌بینی می‌کنیم بسیاری از فعالیت‌ها متوقف شوند، زیرا بدون امدادگران زن نمی‌توانیم کمک‌های بشردوستانه اصولی را ارائه کنیم.»

در این بیانیه، از طالبان خواسته شد در تمام فرمان‌های ممنوعیت حضور زنان در مدارس، دانشگاه‌ها، زندگی عمومی و اشتغال بازنگری و آن‌ها را لغو کنند.

این بیانیه می‌افزاید: «هیچ کشوری نمی‌تواند نیمی از جمعیت خود را از مشارکت در جامعه محروم کند.»

وزارت تحصیلات عالی طالبان روز سه‌شنبه ۲۹ آذر، با انتشار فرمانی، تحصیل زنان در دانشگاه‌ها را ممنوع کرد. وزارت اقتصاد طالبان هم روز شنبه ۳ دی، با انتشار فرمان دیگری، اشتغال زنان در سازمان‌های غیردولتی داخلی و خارجی را ممنوع اعلام کرد. وزارت اقتصاد طالبان ادعا کرد زنان شاغل در سازمان‌های غیردولتی حجاب اسلامی را رعایت نکرده‌اند و این باعث شد آنان تا اطلاع بعدی، اشتغال زنان را متوقف کنند.

منع تحصیل و اشتغال زنان در افغانستان واکنش‌های گسترده‌ای در داخل وخارج افغانستان به همراه داشت. شورای امنیت سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه، با انتشار بیانیه‌ای، این محدودیت‌ها را محکوم کرد و از طالبان خواست آن‌ها را لغو کنند. وزرای خارجه شماری از دولت‌های غربی هم با انتشار بیانیه‌ای مشترک، محدودیت‌ها علیه زنان افغانستان را به ضرر آینده و ثبات افغانستان توصیف کردند و خواستار لغو فوری این تصمیم طالبان شدند.

سخنگویان رسمی طالبان تاکنون در پاسخ به این واکنش‌ها هیچ اظهارنظری نکرده‌اند اما برخی مقام‌های این گروه در مصاحبه با رسانه‌ها گفته‌اند که این محدودیت‌ها موقتی‌اند و رهبران این گروه روی طرحی برای بازگشایی دانشگاه‌ها و رفع بقیه محدودیت‌ها کار می‌کنند.

بیشتر از جهان