آنتونیو گوترش: تصمیم طالبان در مورد زنان نقض توجیه‌ناپذیر حقوق بشر است

کمیسر حقوق بشر سازمان ملل: ممنوعیت زنان افغانستان از کار و تحصیل می‌تواند عواقب فرامرزی داشته باشد

دبیرکل سازمان ملل خواستار لغو فوری ممنوعیت کار و تحصیل زنان در افغانستان شد- ED JONES / AFP

در ادامه واکنش‌های جهانی به ممنوعیت کار و تحصیل زنان در افغانستان، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، در توییتی، این تصمیم طالبان را «نقض توجیه‌ناپذیر حقوق بشر» دانست و خواستار لغو فوری آن شد.

آنتونیو گوترش این در توییت که شامگاه سه‌شنبه ششم دی منتشر شد، نوشت: «اقدام برای طرد و خاموش کردن زنان و دختران در افغانستان به شکست‌های بزرگ برای مردم افغانستان منجر می‌شود.»

از سوی دیگر، کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل نیز روز سه‌شنبه، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «محدودیت‌های غیرقابل درکی که طالبان بر زنان افغانستان اعمال کرده‌اند، نه‌تنها رنج همه افغان‌ها را افزایش می‌دهد، بلکه ممکن است خطرهای فرامرزی داشته باشد.» فولکر ترک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، در این بیانیه از مقام‌های طالبان خواست «مجموعه‌ سیاست‌های وحشتناکی را که حقوق زنان و دختران در افغانستان را هدف قرار می‌دهند، فورا لغو کنند.»

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل افزود: «هیچ کشوری نمی‌تواند با حذف نیمی از جمعیت آن، از نظر اجتماعی و اقتصادی توسعه یابد یا در واقع زنده بماند.»

طالبان پس از آن که در ۲۹ آذر، حضور دختران در دانشگاه‌ها را ممنوع اعلام کردند، شنبه سوم دی‌ماه در دستوری جدید، زنان را از کار در ادارات و سازمان‌های غیردولتی نیز منع کردند. این اقدام‌های طالبان واکنش‌های تند سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای جهان را در پی داشت. اما این گروه هنوز به این واکنش‌ها پاسخی نداده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 فقط در یک مورد، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در پاسخ به توییت کرن دکر، سرپرست سفارت آمریکا در افغانستان که نوشته بود «طالبان وقتی زنان را از کار منع می‌کنند، چگونه به میلیون‌ها کودک و زن گرسنه غذا می‌دهند»، نوشت: «این امور داخلی افغانستان است و غربی‌ها حق ندارند در مسائل داخلی ما مداخله کنند.» مجاهد این واکنش سرپرست سفارت آمریکا را توهین به مقدسات و تصمیم‌های رهبران طالبان دانست.

در همین حال، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه روز سه‌شنبه گفت که سازمان‌های غیردولتی و سازمان‌های بشردوستانه خدمات حیاتی از جمله غذا، آب، سرپناه و مراقبت‌های بهداشتی و نیز برنامه‌های حیاتی مانند مراقبت‌های قبل و بعد از زایمان و نوزادان را انجام می‌دهند که این خدمات فقط از طریق زنان ارائه می‌شوند.

فولکر ترک تصریح کرد: «ممنوعیت کار زنان در سازمان‌های غیردولتی آنان و خانواده‌هایشان را از درآمد و حق مشارکت مثبت در توسعه کشور و رفاه هموطنانشان محروم می‌کند». از نظر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، ممنوعیت فعالیت زنان در سازمان‌های غیردولتی، «به ظرفیت این سازمان‌ها برای ارائه خدمات ضروری که بسیاری از افغان‌های آسیب‌پذیر به آن وابسته‌اند، به‌طورقابل توجهی آسیب می‌رساند.»

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل همچنین ابراز نگرانی کرد که ممنوعیت کار و تحصیل زنان در افغانستان به  آسیب‌پذیری زنان و دختران در برابر خشونت‌های جنسیتی و خشونت‌های خانگی منجر شود.

بیشتر از جهان