وزیر خارجه آلمان خواستار واکنش محکم جهان به اقدامات طالبان شد

طالبان با صدور فرمان‌های محدودکننده، زنان را از جامعه عمومی افغانستان حذف کردند

وزیر خارجه آلمان: ما نمی‌پذیریم که طالبان کمک‌های بشردوستانه را بازیچه زن‌ستیزی خود کنند- BERND LAUTER / AFP

اقدام‌های رژیم طالبان برای انزوای کامل زنان و دختران در افغانستان با واکنش‌های تندی جامعه جهانی روبرو شد. در تازه‌ترین واکنش‌ها به این تصمیم‌ها، وزیر خارجه آلمان از جامعه جهانی خواست به اقدام‌های طالبان واکنشی شدید نشان دهند.

 آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان، در توییتی از جهان خواست نگذارند طالبان زن‌ستیزی را تا این درجه پیش ببرند. او در این توییت نوشت: «ما نمی‌پذیریم که طالبان کمک‌های بشردوستانه را بازیچه زن‌ستیزی خود کنند. آن‌ها حقوق اولیه نیمی از مردم را غارت می کنند، اصول بشردوستانه را زیر پا می‌گذارند و نیازهای حیاتی مردم را به خطر می‌اندازند.»

او محرومیت زنان از کار، تحصیل و حتی حضور در اجتماع را عامل از بین رفتن پیشرفت‌های افغانستان دانست و افزود: «کسانی که زنان و دختران را از کار، تحصیل و زندگی عمومی محروم می‌کنند، نه تنها کشورشان را ویران می‌کنند، بلکه از آنان آزار و اذیت مبتنی بر جنسیت نیز سر می‌زند و این می‌تواند جنایت علیه بشریت باشد. ما به پاسخ شدید جامعه بین‌المللی متعهدیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گروه طالبان ابتدای هفته گذشته، دختران را از حضور در دانشگاه‌های افغانستان منع کردند و به دنبال آن در روز شنبه، ۲۴ دسامبر هم دستور دادند که زنان حق ندارند در موسسات و نهادهای غیردولتی داخلی و خارجی کار کنند. این دستورهای پیاپی طالبان با واکنش شدید جامعه جهانی روبرو شد و تعدادی از چهره‌های سیاسی جهان خواهان اتخاذ واکنش شدید در قبال این دستور شدند. برخی چهره‌ها از آن دسته از اعضای طالبان که با محرومیت زنان از تحصیل و کار مخالف‌اند، خواستند جلو این رویکرد فوق افراطی برخی از رهبران طالبان را بگیرند.

سازمان ملل متحد نیز با اظهار نگرانی از اقدام‌های تازه طالبان برای محرومیت بیشتر زنان، اعلام کرد که حذف زنان از موسسات غیردولتی که اکثرا نهادهای کمک‌رسان به مردم‌اند، به گسترش گرسنگی و کاهش دسترسی به کمک‌های بشردوستانه منجر می‌شود. در حال حاضر، سه موسسه بزرگ کمک‌رسان به افغانستان به دلیل دستور منع کار زنان در این موسسات، فعالیت‌های خود در افغانستان را به حالت تعلیق درآورده‌اند.

با این حال، طالبان همچنان برخورد حذف‌گرایانه خود در قبال زنان را گسترش می‌دهند. از روز یکشنبه گزارش‌هایی منتشر شد که حاکی از استقرار نیروهای طالبان در سطح شهرها است و به زنان اجازه حضور در فضای عمومی را هم نمی‌دهند. شاهدان عینی در شهر هرات، واقع در غرب افغانستان، می‌گویند طالبان زنان و دختران را از داخل اتوبوس‌ها، تاکسی‌ها و سه‌چرخه‌ها پایین آورده و با خشونت و ضرب‌و‌شتم به خانه بازگردانده‌اند. همچنین به رانندگان این وسایل نقلیه عمومی اخطار داده‌اند که اجازه ندارند هیچ زنی را از محلی به محل دیگری انتقال دهند.

در حال حاضر زنان جز برای مراجعه به بیمارستان و دکتر، به هیچ وجه اجازه ندارند بدون محرم از خانه خارج شوند. هرچند گزارش‌هایی وجود دارد که کسانی که با محرم از خانه خارج شده‌اند هم هدف هتک حرمت و برخورد خشن طالبان قرار گرفته‌اند.

بیشتر از جهان