معاون نخست‌وزیر طالبان: مخالف آموزش دختران نیستیم

طالبان در نیمه دوم دهه ۹۰ میلادی نیز بر افغانستان تسلط داشتند و در آن دوران نیز زنان را از حق کار و آموزش محروم کرده بودند

هیئت رهبری اتحادیه دانشگاه‌های خصوصی از طالبان خواستند که به‌زودی دروازه مدارس و دانشگاه‌ها را به روی دختران بازگشایی کند- Ahmad SAHEL ARMAN / AFP

مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان، دوشنبه، ۵ دی (۲۶ دسامبر)، در دیدار با هیات‌ مدیره اتحادیه دانشگاه‌های خصوصی گفته است که طالبان مخالف آموزش دختران نیستند و می‌کوشند به محدودیت‌ها در این زمینه پایان دهند.

خبرگزاری باختر که اینک زیر نظر طالبان فعالیت می‌کند، نوشت که مولوی عبدالکبیر در این دیدار تاکید کرده است که افغانستان در بخش‌های مختلف به کادرهای متعهد نیاز دارد و به پیشنهادهای هیات ‌مدیره اتحادیه دانشگاه‌های خصوصی رسیدگی خواهد کرد.

اعضای هیات ‌مدیره اتحادیه دانشگاه‌های خصوصی در این دیدار با اشاره به سرمایه‌گذاری خود در زمینه تحصیلات عالی، از طالبان خواستند که هرچه زودتر مدارس و دانشگاه‌ها را به روی دختران بازگشایی کنند. 

روز گذشته مسئولان نهادهای تحصیلات عالی خصوصی با ندا محمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان، دیدار کردند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این دیدار هم خواست اصلی، بازگشایی دانشگاه‌ها به روی دختران بوده است. 

به گزارش خبرگزاری باختر، ندا محمد ندیم در این دیدار گفت: «این وزارت و در مجموع امارت اسلامی افغانستان مخالف تحصیل و تعلیم جوانان کشور نیست، بلکه به بهبود و پیشرفت آن در پرتو ارشادهای دینی و ارزش‌های ملی کشور باور دارد.»

او تاکید کرد که در ابلاغیه وزارت تحصیلات عالی طالبان هیچ اشاره‌ای به مخالفت با آموزش دختران نشده است.

طبق این ابلاغیه که ۲۰ آذر منتشر شد، بر اساس تصمیم کابینه طالبان، حضور دختران در دانشگاه‌ها تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام شد. 

در کنار فرمان منع حضور دختران در دانشگاه‌ها، طالبان کار کردن زنان را در نهادهای غیردولتی خصوصی و موسسه‌های خارجی نیز ممنوع اعلام کردند. 

این تصمیم طالبان با موجی از انتقادها در داخل و خارج از افغانستان مواجه شد. 

با این حال، گفته می‌شود که تمامی اعضای رهبری طالبان از تصمیم ممنوعیت آموزش و کار زنان حمایت نمی‌کنند. 

ملا عبدالغنی برادر، معاون نخست‌وزیر طالبان، روز یکشنبه، ۴ دی (۲۵ دسامبر)، تاکید کرد که مردم نباید از حقوق خود محروم شوند.

او در نشست برنامه معافیت جرایم مالی و حمایت از صنعت و تجارت، گفت: «به هیچ صورت مردم نباید از هیچ‌‌گونه حقوق مسلم و ثابت خود محروم شوند.»

امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، نیز در این نشست، بر حق آموزش و سایر حقوق شهروندان تاکید کرد.

بیش از ۱۸ ماه است که طالبان بر افغانستان حکومت می‌کنند و در این مدت فرمان‌های زن‌ستیزانه زیادی صادر کردند. طالبان ضمن تحمیل حجاب کامل اجباری، حضور زنان را در پارک‌های تفریحی، باشگاه‌‌های ورزشی و حمام‌ها، و رفت‌و‌آمد آنان را بدون همراهی محرم شرعی، ممنوع کردند و آموزش دختران را نیز صرفا تا کلاس ششم دبستان مجاز می‌دانند.

طالبان در نیمه دوم دهه ۹۰ میلادی نیز بر افغانستان تسلط داشتند و در آن دوران نیز زنان را از حق کار و آموزش محروم کرده بودند.