آمریکا به پاکستان برای تامین امنیت مرزهای شمالی‌‌اش کمک مالی می‌کند

پاکستان از تردد طالبان پاکستانی از خاک افغانستان به داخل این کشور نگران است

وزیر خارجه پاکستان خاطرنشان کرد که بودجه اختصاص‌یافته برای «کنترل بین‌المللی مواد مخدر و اجرای قانون» هم باید برای برنامه‌های امنیت مرزی در پاکستان استفاده شود- AFP

مقام‌های ارشد دولت شهباز شریف می‌گویند دولت آمریکا تصمیم گرفته است به منظور تقویت امنیت مرزهای پاکستان با افغانستان، به این کشور کمک مالی کند.

بلاول بوتو زرداری، وزیر خارجه پاکستان، اعلام کرد که در جریان سفر هفته گذشته‌اش به آمریکا و حضور در مجلس این کشور، تعدادی از سناتورها به او گفته‌اند که در بودجه سال ۲۰۲۳ آمریکا، به منظور اعطای کمک مالی به پاکستان برای تحکیم مرزهایش با افغانستان که محور تردد تروریست‌ها و محل نزاع‌های بسیار است، بودجه مشخصی در نظر گرفته شده است.

روزنامه داون، چاپ پاکستان، در گزارش تازه‌ای نوشت که این سناتورها از جمله باب منندز، سناتور نیوجرسی، و لیندزی گراهام، سناتور کارولینای شمالی، به وزیر خارجه پاکستان گفته‌اند که در تامین امنیت مرزها به پاکستان کمک می‌کنند.

روزنامه داون اضافه کرد در لایحه‌ای که کنگره آمریکا روز جمعه تصویب کرد، ۲۰۰ میلیون دلار به ترویج برابری جنسیتی در پاکستان اختصاص یافته و بر نیاز به مبارزه با تروریسم هم تاکید شده است.

مقام‌های آمریکایی نیز کمک آمریکا به پاکستان برای مبارزه با تروریست‌ها را تایید کرده‌اند. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در یک کنفرانس خبری در ۱۹ دسامبر گفت: «گروه‌های تروریستی مستقر در افغانستان مانند تحریک طالبان پاکستان اخیرا حملات خود به اهداف پاکستانی را افزایش داده‌اند و ما به اسلام‌آباد برای مقابله با این تروریست‌های خطرناک کمک کرده‌ایم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ند پرایس افزود: «ما با دوستان پاکستانی خود همکاری کردیم تا به آنان برای فائق آمدن بر این چالش‌ها کمک کنیم. ما برای کمک آماده‌ایم؛ چه در وضعیت فعلی که رو به گسترش است و چه به‌طور گسترده‌تر.»

هرچند در لایحه کمک به پاکستان، به‌صورت واضح مشخص نشده که کمک آمریکا به پاکستان در راستای مبارزه با تروریسم است، وزیر خارجه پاکستان می‌گوید که بودجه اختصاص‌یافته تحت عنوان «برنامه تامین مالی نظامی خارجی» فقط برای حمایت از توانایی‌های ضدتروریسم و ضدشورش در پاکستان در دسترس خواهد بود. او خاطرنشان کرد که بودجه اختصاص‌یافته برای «کنترل بین‌المللی مواد مخدر و اجرای قانون» هم باید برای برنامه‌های امنیت مرزی در پاکستان استفاده شود.

توقیر حسین، سفیر سابق پاکستان و استاد کمکی در دانشگاه جورج تاون، می‌گوید که شکست تروریسم خواسته هر دو کشور در منطقه است. به گفته او، «ایالات متحده نمی‌تواند بدون اینکه خود کمکی کند، از پاکستان درخواست کمک کند. این یک چالش مشترک است که هیچ‌کدام به‌تنهایی نمی‌توانند آن را حل کنند».

حسین همچنین افزود که بیانیه عمومی حمایت از پاکستان بخشی از تلاش‌های مستمر ایالات متحده برای بازسازی وجهه‌ خود در این کشور است.

در زمان دولت عمران خان، نخست‌وزیر سابق پاکستان، رابطه آمریکا با این کشور به پایین‌ترین حد رسید. انتقادهای مستمر عمران خان از سیاست‌های آمریکا ناخرسندی دولتمداران آمریکایی را در پی داشت؛ تا جایی که ارتش پاکستان که بزرگ‌ترین متحد آمریکا به‌حساب می‌آید، حمایت خود از دولت عمران را قطع کرد و در نتیجه دولت عمران خان هم در پی استیضاح، سقوط کرد.

با روی کار آمدن دولت شهباز شریف، تلاش هر دو طرف برای بهبود روابط از سر گرفته شد. قدرت گرفتن دوباره طالبان پاکستان و حملات مداوم آنان به ارتش این کشور، آمریکا و پاکستان را متوجه کرد که باید در این رابطه موضع مشترک داشته باشند. به نظر می‌رسد حضور دوباره هواپیماهای بدون‌سرنشین آمریکا در آسمان افغانستان از چند روز پیش هم، ناشی از همین توافق و نزدیکی دوباره پاکستان و آمریکا باشد.

از طرفی، دستورهای تازه رهبر طالبان برای محدودیت بیشتر زنان و دختران افغانستان با واکنش مشابه آمریکا و پاکستان روبرو شد و مقام‌های پاکستان هم هرچند نه به‌تندی کشورهای غربی، اما به‌شکل واضح، از این محدودیت‌ها انتقاد کرده‌اند. به نظر می‌رسد آمریکا می‌خواهد هم‌زمان از طریق پاکستان نیز فشار بر طالبان را افزایش دهد و در مقابل، به دولت پاکستان برای مبارزه با تروریست‌ها کمک کند.

بیشتر از جهان