محدودیت‌های بیشتر علیه زنان؛ استادان و کارمندان زن از ورود به دانشگاه‌ها منع شدند

وزیر تحصیلات طالبان گفت، رعایت نشدن حجاب، اقامت زنان بدون محرم در شهرها و حضور زنان و مردان در یک کلاس باعث شد تا تحصیل زنان ممنوع شود

مولوی ندامحمد ندیم، وزیر تحصیلات عالی رژیم طالبان، بعد‌از‌ظهر پنجشنبه یکم دی‌ماه، در جلسه‌ای با حضور کارمندان وزارت آموزش و نمایندگانی از دانشگاه‌های دولتی و خصوصی دستور داد که از روز شنبه سوم دی‌ماه تا اطلاع بعدی، به هیچ زنی اجازه ورود به دانشگاه‌ها داده نشود. یک منبع آگاه به ایندیپندنت فارسی گفت نمایندگان وزارت تحصیلات عالی طالبان این دستور را به مسئولان تمامی دانشگاه‌های دولتی و خصوصی در سراسر افغانستان ابلاغ کرده‌اند و هشدار داده‌اند که در صورت عملی نشدن این دستور، مسئولان دانشگاه‌ها با مجازات سنگینی مواجه می‌شوند.

براساس این دستور، استادان و کارمندان زن حق کار کردن در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی ندارند. مسئول یکی از دانشگاه‌های خصوصی در کابل، با شرط محفوظ ماندن نامش، به ایندیپندنت فارسی گفت پس از دریافت دستور وزیر تحصیلات عالی طالبان، به کارمندان و استادان زن دانشگاه اطلاع داده است که دیگر سر کار حاضر نشوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر تحصیلات عالی طالبان، شامگاه سه‌شنبه ۲۹ آذرماه، طی فرمانی اعلام کرد که رهبری این گروه تحصیل زنان در دانشگاه‌ها را تا اطلاع بعدی ممنوع کرده است. شماری از زنان در اعتراض به این فرمان طالبان، روز‌های چهارشنبه و پنجشنبه ۲۱ و ۲۲ دسامبر، تجمع اعتراضی برپا کردند، اما طالبان با خشونت و بازداشت معترضان، اعتراضات را سرکوب کردند.

فرمان منع آموزش زنان در حالی صادر شد که دانشجویان در سراسر کشور سرگرم سپری کردن آزمون نیمسال پایانی سال جاری بودند، اما با صدور این فرمان برخی از دانشجویان نمی‌توانند نیمسال را تمام کنند.

وزیر تحصیلات عالی طالبان، روز پنجشنبه ۲۲ دسامبر، اعلام کرد که آزمون‌های باقی‌مانده نیز برای دانشجویان زن برگزار نشود و هیچ استاد و دانشگاهی نیز حق ندارد از دانشجویان زن پایان‌نامه بپذیرد.

در همین حال مولوی ندامحمد ندیم، شامگاه پنجشنبه ۲۲ دسامبر، در گفت‌وگو با تلویزیون ملی افغانستان که در کنترل طالبان است، با دفاع از تصمیم رهبری این گروه مبنی بر محروم کردن زنان از تحصیل در دانشگاه‌ها گفت که برنامه‌های طالبان در بخش تحصیلات تا‌کنون عملی نشده‌اند و به همین دلیل تحصیل زنان در دانشگاه‌ها تا زمان عملی شدن این طرح‌ها متوقف می‌شود.

مولوی ندا تصریح کرد که وجود خوابگاه‌های دانشجویی، حضور زنان دانشجو یک استان در استان دیگر بدون محرم شرعی، رعایت نکردن حجاب و ادامه کلاس‌های مشترک زنان و مردان در دانشگاه‌ها باعث شد تا تحصیل زنان ممنوع شود.

وزیر آموزش طالبان گفت: «غیرت اسلامی و افغانی ما اجازه نمی‌دهد که یک زن بدون محرم شرعی در یک شهر دیگر اقامت داشته باشد.»

او افزود که رهبران طالبان در حال کار روی طرحی‌اند که موضوعات یاد شده را طبق دستورهای اسلام اجرا کنند و تا آن زمان، تحصیل زنان در دانشگاه‌ها ممنوع است. طالبان پیش از این نیز گفته بودند که در حال کار روی طرحی‌اند که زمینه آموزش دختران در همه سطوح را مهیا کند، اما با گذشت ۱۶ ماه از این طرح خبری نیست.

شماری از وزیران خارجه کشورهای غربی، سازمان‌های حقوق بشری و فعالان سیاسی در دو روز گذشته به محدودیت‌های جدید وضع شده علیه زنان در افغانستان واکنش نشان دادند و از سران طالبان خواستند این محدودیت‌ها را لغو کنند. وزیر آموزش طالبان با دفاع از ممنوعیت تحصیل زنان گفت امارت اسلامی هر اقدامی را که انجام می‌دهد، مطابق با شریعت و برای پیاده کردن دستورهای خداوند است.