نمایش اسناد تحصیلی در کابل؛ ممنوعیت بر کار و تحصیل زنان پایان یابد

طالبان در یک ‌سال گذشته اعتراضات زنان افغانستان را با خشونت و تهدید سرکوب کردند

گروهی از زنان معترض افغان روز دوشنبه، ۹ آبان (۳۱ اکتبر)، با برپایی تجمعی در پارک شهر نو در کابل، در اعتراض به ممنوعیت کار و تحصیل زنان، اسناد تحصیلی خود را به نمایش گذاشتند و خواستار لغو همه محدودیت‌‌هایی شدند که علیه فعالیت و تحصیل زنان وضع ‌شده است.

در ویدیوهای منتشرشده در فضای مجازی، دیده می‌شود که گروهی از افراد مسلح طالبان، تجمع زنان را در کابل برهم می‌زنند و آنان را با تهدید، پراکنده می‌کنند. زنان معترض از طالبان خواستند که محدودیت‌ها بر کار زنان را در بیرون از خانه، لغو کنند و مدارس را نیز به روی همه دانش‌آموزان در سراسر افغانستان بازگشایی کنند.

در یکی از ویدیوها، یکی از زنان معترض می‌گوید که فرمانده حوزه امنیتی طالبان با نیروهای تحت امرش به محل اعتراض آنان آمدند و اسناد تحصیلی زنان معترض را پاره کردند. به گفته این زن معترض، فرمانده طالبان زنان را به تیراندازی مستقیم به سوی آنان تهدید کرد و از آنان خواست که محل اعتراض را سریع ترک کنند.

به گفته زنان معترض، آنان در بیش از یک ‌سال سلطه طالبان بر افغانستان، با وجود تهدید طالبان، تجمع‌های اعتراضی برگزار کردند تا صدای زنان افغانستان را به گوش‌ها برسانند، اما سازمان‌های مدافع حقوق بشر و دولت‌های جهان، به این اعتراض‌ها بی‌توجهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان با سلطه بر افغانستان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱، زنان را از تمامی ادارت دولتی افغانستان حذف کردند و نیز مدارس را به روی دختران دانش‌آموز از کلاس هفتم تا دوازدهم بستند. در بیش از یک ‌سال گذشته، زنان افغانستان بارها در شهرهای مختلف به اعتراضات گسترده علیه فرمان‌های تبعیض‌‌آمیز طالبان دست زدند و خواستار حمایت دولت‌ها و سازمان‌های جهانی حامی حقوق بشر از خواسته‌‎‌های خود شدند. در این مدت، شورای حقوق بشر و شورای امنیت سازمان ملل متحد، چندین نشست برای بررسی اوضاع افغانستان و محدودیت‌های وضع‌شده علیه اشتغال و تحصیل زنان افغانستان، برگزار کردند، اما این نشست‌ها تاکنون هیچ نتیجه‌ای در پی نداشته است.

سخنگویان طالبان در پاسخ به اعتراض‌ها می‌گویند، فرمان‌هایی که وزارت امر به معروف و نهی از منکر این گروه صادر می‌کند، با هدف برقراری نظم عمومی و اجرای شریعت است. وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان که مولوی شیخ محمد خالد حنفی آن را اداره می‌کند، مسئول صدور فرمان‌ها و تعیین مقررات محدودکننده علیه زنان و دختران افغانستان است. این نهاد در بیش از یک ‌سال گذشته، ده‌ها فرمان محدودکننده علیه کار و فعالیت زنان، آزادی بیان، و فعالیت خبرنگاران صادر کرده است. 

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، که اخیرا از افغانستان بازدید کرد، ۲۵ اکتبر، در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت که طالبان زنان را از صحنه زندگی اجتماعی در افغانستان حذف کرده‌اند و خشونت‌ علیه زنان نیز در حال افزایش است.

طالبان تاکنون هیچ پاسخ روشنی در مورد اینکه زنان و دختران در افغانستان چه زمانی از حق کار و تحصیل برخوردار خواهند شد، نداده‌اند.