امکان تشخیص آلزایمر با یک آزمایش خون ساده فراهم شد

در این آزمایش، میزان تجمع پروتئین‌ نشانه ابتلا به آلزایمر اندازه‌گیری می‌شود

روش‌های فعلی تشخیص آلزایمر گران و از لحاظ پزشکی تهاجمی‌اند و اغلب عکس‌برداری از مغز یا آزمایش مایع نخاعی را شامل می‌شود‌ـ Canva

ژاپن کیت آزمایش خون تشخیص بیماری آلزایمر را تایید کرد. این آزمایش خون، که تجمع پروتئین نشانه ابتلا به آلزایمر را اندازه می‌گیرد، پیشرفتی نادر در مقابله با این بیماری محسوب می‌شود که ده‌ها میلیون نفر در سراسر جهان با آن دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند.

سیسمکس کورپوریشن (Sysmex Corporation)، شرکت سازنده این کیت، اعلام کرد اکنون در تلاش است آن را «در کوتاه‌ترین زمان ممکن» به بازار عرضه کند.

روش‌های فعلی تشخیص آلزایمر گران و از لحاظ پزشکی تهاجمی‌اند و اغلب عکس‌برداری از مغز یا آزمایش مایع نخاعی را شامل می‌شود.

این شرکت اعلام کرد: «سیسمکس برای حل مشکلات تشخیص بیماری آلزایمر، فناوری‌‌ای را ابداع کرده است تا تجمع آمیلویید بتا در مغز سریع‌تر و راحت‌تر شناسایی شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سیسمکس در ادامه افزود: «برخلاف روش‌های آزمایشی مرسوم... (این کیت) امکان آزمایش خون را فراهم می‌کند، بنابراین از فشار جسمی، روحی و مالی بیماران می‌کاهد.»

در وب‌سایت انجمن آلزایمر آمریکا آمده است: «برای تشخیص آلزایمر، به ابزارهای تشخیصی ساده، ارزان، غیرتهاجمی و در دسترس مانند آزمایش خون نیاز مبرمی وجود دارد.»

این انجمن در ادامه می‌افزاید: «در آینده، به احتمال زیاد این روش‌ها روند تشخیص آلزایمر و سایر بیماری‌های دمانس (زوال عقل) را متحول می‌کنند.»

ماه گذشته، یافته‌ها نشان داد که داروی جدیدی به نام لکانمب در یک بازه زمانی ۱۸ ماهه، روند زوال شناختی در بیماران مبتلا به آلزایمر را ۲۷ درصد کندتر می‌کند.

بر اساس داده‌ها، این دارو همچنین ممکن است عوارض منفی مانند خونریزی و تورم مغز ایجاد کند. اما به‌دلیل این‌که  یک «گزینه درمانی واقعی» برای افراد مبتلا است، از آن استقبال شد.  

در بیماری آلزایمر، دو پروتئین کلیدی تاو و آمیلویید بتا به‌صورت کلاف‌ و پلاک  انباشته می‌شوند، که به مرگ سلول‌های مغزی و کوچک شدن مغز منجر می‌شود.‌