نمونه فسیل جدید؛ دایناسورها از پستانداران تغذیه می‌کردند

خزندگان ماقبل تاریخ، رژیم غذایی متنوعی داشتند و به رژیم غذایی خاصی نیاز نداشته‌اند

معلوم نیست که آیا این دایناسور، مستقیما این پستاندار را شکار کرده یا اینکه آیا از جسد این حیوان کوچک تغذیه کرده بود - Canva

دانشمندان از نمونه فسیلی از خاک در آورده‌شده در جنگل‌های باستانی چین کنونی، یکی از نادرترین شواهد از دایناسوری را که یک پستاندار را خورده است، ثبت کرده‌اند.

این مقاله که روز چهارشنبه در مجله «ورتبریت پالئونتولوژی» منتشر شد، یک دایناسور کوچک پردار میکروراپتور را تشریح می‌کند که به همراه پای یک پستاندار کوچک در داخل قفسه سینه‌اش حفظ شده و به جا مانده است.

پژوهشگران از جمله دیوید هون از دانشگاه کوئین مری لندن می‌گویند این دایناسور در دوره کرتاسه اولیه، حدود ۱۲۰ میلیون سال پیش، در چین کنونی زندگی می‌کرد.

دکتر هون گفت: «این مطالعه، تصویری از یک لحظه شگفت‌انگیز در زمان را ترسیم می‌کند - تصویری از یک دایناسور در حال خوردن یک پستاندار - با وجود اینکه این به اندازه هر چیزی در پارک ژوراسیک ترسناک نیست.»

این یافته‌ها همچنین با آنچه در سایر دایناسورهای کوچک دیده می‌شود سازگاری دارد، اینکه محتویات معده آن‌ها نشان می‌دهد که آن‌ها به خوردن انواع حیوانات دیگر، به ویژه آن‌هایی که کوچکتر از آن‌ها بودند، تمایل داشتند.

دانشمندان می‌گویند دایناسور میکروراپتور به اندازه یک کلاغ با پرهای بلند روی بازوها و پاهایش بود که احتمالا بدون بال زدن از درختی به درخت دیگر پرواز می‌کرد و حیوانات کوچکی را برای خوردن شکار می‌کرد.

در حالی که این دایناسور برای نخستین بار در سال ۲۰۰۰ آشکار شد، دانشمندان می‌گویند که جزئیات مهمی از بقایای یک حیوان دیگر در داخل آن نادیده گرفته شده بود.

در اینجا چند عکس از پا در محل وجود دارد، به خوبی واضح است! و در اینجا یک پست وبلاگی درباره مقاله و چگونگی پیدایش آن: 

پژوهشگران در مطالعه جدید، پای یک پستاندار باستانی را کشف کردند که بین دنده‌های میکروراپتور حفظ شده بود.

دکتر هون طی اظهاراتی گفت: «یافتن نمونه‌هایی از غذا در داخل دایناسورها بسیار نادر است، از این رو، هر نمونه واقعا مهم است، چرا که شواهد مستقیمی از آنچه که آن‌ها می‌خوردند به دست می‌دهد.»

او افزود: «در حالی که این پستاندار، مطلقا نیای انسان نبوده است، ما می‌توانیم به گذشته نگاه کنیم که برخی از خویشاوندان باستانی ما غذای دایناسورهای گرسنه بوده‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محققان می‌گویند پایی که دانشمندان در داخل بقایای دایناسور پیدا کردند، احتمالا متعلق به یک پستاندار بسیار کوچک، به اندازه یک موش امروزی بود.

تجزیه و تحلیل استخوان‌های پا نشان می‌دهد که این پستاندار کوچک، احتمالا غالب عمر خود را روی زمین گذرانده و بالارونده خوبی نبوده است.

مطالعات قبلی نمونه‌های میکروراپتور شامل پرنده، مارمولک و ماهی را ثبت کرده‌اند، و محققان به کمک یافته‌های جدید از این دایناسورها که پستانداران را نیز می‌خورند، می‌گویند که خزندگان ماقبل تاریخ، رژیم غذایی متنوعی داشتند و به رژیم غذایی خاصی نیاز نداشته‌اند.

با این حال، معلوم نیست که آیا این دایناسور، مستقیما این پستاندار را شکار کرده بود یا اینکه آیا از جسد این حیوان کوچک تغذیه کرده بود.

الکس دسیچی، نویسنده دیگر این مقاله از کالج مانت مارتی، گفت: «نکته مهم این است که میکروراپتور، مانند گربه خانگی شما، که تقریبا به همان اندازه بود، یک حیوان ساده بود که می‌شد با آن زندگی کرد. اما اگر بیرون می‌رفت وحشتناک بود چرا که همه چیز را، از پرندگان دور و بر فیدر [یا همان خوراک‌دهنده پرندگان] گرفته تا موش‌های داخل پرچین یا ماهی در حوض شما را شکار می‌کرد.»

پژوهشگران در یک پست وبلاگی نوشتند: «خب پس، به همین سادگی، دایناسورها - شاید همان‌طور که می‌شد حدس زد - دست‌کم گاهی اوقات پستانداران را می‌خوردند.»

© The Independent

بیشتر از علوم