پوتین خطاب به سران نظامی روسیه: موشک مافوق صوت «شیطان ۲» به‌زودی آماده می‌شود

رهبر روسیه می‌گوید برای امور نظامی محدودیت بودجه وجود ندارد و از ناتو بابت استفاده از تمام ظرفیت‌هایش علیه روسیه در واکنش به حمله این کشور به اوکراین شاکی است

رئیس‌جمهوری روسیه هم‌چنین قول داد مسکو به تمام اهدافش از حمله به اوکراین خواهد رسید_ Mikhail Kireyev / Sputnik / AFP

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در نشست پایان سال سران عالی‌رتبه دفاعی روسیه گفته است برای نیروی نظامی‌اش هر آنچه درخواست کنند بدون محدودیت مالی مهیا می‌کند و گفت موشک مافوق صوت سارمت (Sarmat) معروف به «شیطان ۲» در آینده نزدیک آماده بهره‌برداری خواهد شد.

رئیس‌جمهوری روسیه هم‌چنین قول داد مسکو به تمام اهدافش از حمله به اوکراین خواهد رسید، اما جزئیات چندانی را مطرح نکرد. او هم‌زمان اعلام کرد سربازان و سران دفاعی روسیه «قهرمان»‌اند.

پوتین گفت ائتلاف نظامی ناتو از تمام ظرفیت‌هایش علیه روسیه استفاده می‌کند و از سران نظامی حاضر در جلسه خواست در سال آینده از تجربه‌هایی که در جنگ سوریه و در این ۱۰ ماه جنگ به دست آوردند، استفاده کنند. او گفت باید از آمادگی رزمی قوای هسته‌ای کشور اطمینان حاصل کرد و سرگئی شویگو، وزیر دفاع کشور، افزود فرایند دستیابی به منابع جدید تسلیحاتی برای نیروهای نظامی سرعت گرفته است.

شویگو همچنین گفت با توجه به جنگی که در اوکراین در جریان است ارتش باید از شمار کنونی‌اش که حدود یک میلیون تن است، به ۱.۵ میلیون نفر گسترش یابد. شویگو گفت این تعداد باید متشکل از ۶۹۵ هزار سرباز قراردادی داوطلب باشد. شویگو همچنین پیشنهاد افزایش محدوده سنی رفتن به خدمت سربازی اجباری روسیه را مطرح کرد تا شهروندان روس ۲۱ تا ۳۰ ساله را شامل شود. طبق قانون فعلی روس‌های ۱۸ تا ۲۷ ساله می‌توانند به خدمت اجباری سربازی اعزام شوند. پوتین از هر دو پیشنهاد حمایت کرد. او همین تابستان امسال فرمانی مبنی بر افزایش ۱۳۷ هزارنفری شمار نیروهای نظامی از اول ژانویه ۲۰۲۳ و رساندن این تعداد به یک میلیون و ۱۵۰ هزار نفر امضا کرد و دستور بسیج ۳۰۰ هزار سرباز ذخیره را در ماه سپتامبر صادر کرد.

اما شویگو و پوتین بارها گفته‌اند کسانی که به خدمت اجباری رفته‌اند قرار نیست برای جنگ به اوکراین فرستاده شوند و نیروی ذخیره خواهند بود. مسکو در جریان این حمله پی در‌پی شمار چشمگیری نیروی نظامی از دست داده است.

شویگو همچنین گفت ارتش روسیه به علت برنامه‌هایی که فنلاند و سوئد برای پیوستن به ناتو دارند، واحدهای جدیدی در غرب این کشور تشکیل خواهد داد و گفت نیروهای روسیه فعالانه در حال تخریب ظرفیت‌های نظامی اوکراین‌اند و غرب را به کوشش برای «طولانی‌تر کردن» این مناقشه متهم کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پوتین گفت این تغییرات در قوای نظامی روسیه «به آرامی» انجام خواهد شد و «عجله‌ای در کار نخواهد بود»، اما نگفت این تغییرات چه وقت اعمال خواهد شد. او گفت ممکن است بدون نظامی کردن اقتصاد این کار به سرانجام برسد و این اصلاحات کیفیت ارائه خدمات اجتماعی به مردم کشور را دستخوش تغییرات نمی‌کند. پوتین می‌داند که هرگونه اقدام به افزایش شمار نیروهای نظامی از طریق سربازگیری هرگز به مذاق مردم روسیه خوش نمی‌آید، زیرا نمی‌خواهند بستگانشان به خط مقدم جبهه فرستاده شوند.

رهبر روسیه همچنین اعتراف کرد فراخوان ۳۰۰ هزار نیروی ذخیره که در سپتامبر دستور آن را داد، با استقبال خوبی مواجه نشده بود، یا آن‌طور که انتظار می‌رفت آسان پیش نرفت. او گفت: «بسیج جزئی که به اجرا درآمد همان‌طور که همه به‌خوبی می‌دانند مشکلات معینی را آشکار کرد که باید فوری به آن‌ها رسیدگی کرد.» رهبر روسیه افزود ۱۵۰ هزار نیروی ذخیره به مناطق رزمی اعزام شدند و بقیه در حال گذراندن آموزش‌اند.

همچنین در سخنرانی پوتین به مشکلاتی نامشخص در ارتش هم اشاراتی شد و گفت انتقادهای سازنده را نباید نادیده گرفت. او گفت: «از وزارت دفاع می‌خواهم به تمام ابتکارهای غیرنظامی توجه داشته باشند و ازجمله انتقادهای سازنده را در نظر بگیرند و به‌موقع به آن‌ها جواب درستی بدهند.»

پوتین افزود: «در چنین کار پیچیده و بزرگی همیشه مشکلاتی وجود دارد و روشن است واکنش مردمی که مشکلات را می‌بینند ممکن است احساسی باشد، اما به حرف آن‌هایی که مشکلات موجود را لاپوشانی نمی‌کنند و سعی دارند به حل کردن آن‌ها کمک کنند باید گوش بدهیم.»

پوتین در صحبت از اوکراین هم گفت اوکراینی‌ها را هنوز «برادر» می‌داند، اوکراینی‌هایی که ده‌ها هزار نفرشان کشته شده‌اند، میلیون‌ها نفرشان ناچار به فرار شدند و کل شهرک‌ها و شهرهایشان ویران شد.

پوتین گفت: «البته آنچه دارد رخ می‌دهد تراژدی است، تراژدی مشترک ما، ولی ناشی از خط‌‌مشی ما نیست» و ترجیح داد گناه را به گردن به قول خودش کشورهای «ثالث» بیندازد که «همیشه در همین جهت یعنی از هم گسیختن دنیای روسی تلاش کرده‌اند... تا حد معینی هم موفق شدند و ما را به وضعیت کنونی سوق دادند.»

پس ‌از آنکه کی‌یف اعلام کرد ولودیمیر زلنسکی، رهبر اوکراین، در نخستین سفر خارجی‌اش بعد از حمله روسیه، به واشینگتن می‌رود تا در کاخ سفید با جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، مذاکره کند، کرملین اوایل جمعه ۱۶ دسامبر، اعلام کرد پوتین در نشست پایان سال سخنرانی مهمی خواهد کرد.

بایدن و زلنسکی قرار است طرح مساعدت جدیدی را به ارزش دو میلیارد دلار (یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون پوند) اعلام کنند که تامین مجموعه موشک‌های پاتریوت و آموزش دادن نیروهای مسلح را شامل می‌شود. اوکراین از رهبران غربی درخواست می‌کرده است هم‌زمان با افزایش حمله موشکی روسیه به زیرساخت‌های برق و آب در ماه‌های سرد زمستان، ارسال جنگ‌افزار و سامانه‌های دفاعی به کی‌یف را افزایش دهند.

زلنسکی همچنین در نشست مشترکی در کنگره در اواخر چهارشنبه ۲۱ دسامبر، سخنرانی می‌کند. در سخنرانی قبلی او که در ماه مارس در روزهای آغازین حمله روسیه انجام گرفت، هم جمهوری‌خواهان، هم دموکرات‌ها او را ایستاده تشویق کردند.

© The Independent

بیشتر از جهان