بریتانیا: پوتین از زیر بار مسئولیت شکست نظامی شانه خالی می‌کند

به گفته وزارت دفاع بریتانیا دیدار با شویگو، سوروویکین و گراسیموف که از تلویزیون پخش شد احتمالا برای «جمعی جلوه دادن مسئولیت» است

رئیس‌جمهوری روسیه جمعه گذشته از مقرهایی که طبق گزارش‌ رسانه‌های روسیه، ستاد فرماندهی او در جنگ اوکراین‌اند، بازدید کرد - AFP

به گفته بریتانیا، ولادیمیر پوتین با نمایش دیداری «طراحی‌شده» با مقام‌های ارشد روسیه که آن‌ها هم در حمله به اوکراین دست داشته‌اند و پخش آن از تلویزیون، کوشیده از زیر بار مسئولیت جنگ ناخوشایندی که در این کشور به راه انداخته است، شانه خالی کند.

در حالی که جنگ او به دهمین ماه خود می‌رسد و زمستان فرا رسیده، رئیس‌جمهوری روسیه جمعه گذشته از مقرهایی که طبق گزارش‌ رسانه‌های روسیه، ستاد فرماندهی او در جنگ اوکراین‌اند، بازدید کرد. محل این بازدیدها افشا نشدند.

از او در حال دیدار با چند مقام نظامی ارشد از جمله والری گراسیموف، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه، و سرگئی شویگو، وزیر دفاع این کشور، فیلمبرداری شد.

به گفته وزارت دفاع بریتانیا، پوتین در این مقرهای فرماندهی دعوت کرد پیشنهاد‌هایی در مورد گام‌های بعدی این به اصطلاح خود «عملیات ویژه نظامی» ارائه شود و سرگئی سوروویکین، فرمانده‌ای که تازه منصوب کرده است، از جمله کسانی بودند که به او گزارش دادند.

این وزارتخانه در «خبرنامه اطلاعاتی» روز سه‌شنبه خود، گفت: «هدف از برگزاری این دیدار از پیش طراحی‌شده پوتین احتمالا جمعی جلوه دادن مسئولیت این عملیات ویژه نظامی است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«هدف پوتین از اجرای این نمایش احتمالا شانه خالی کردن از زیر بار این شکست نظامی، نرخ بالای مرگ‌ومیر و نارضایتی عمومی فزاینده از بسیج عمومی است.»

وزارت دفاع همچنین اعلام کرد که هدف از طراحی و پخش این ویدیو از تلویزیون احتمالا پایان دادن به شایعات در رسانه‌های اجتماعی مبنی بر اخراج گراسیموف بوده است.

بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا، ضمن شرح دادن جدیدترین اخبار برای نمایندگان مجلس در سیصدمین روز جنگی که پوتین به راه انداخته است، مروری کلی بر پیشروی‌های روسیه ارائه کرد.

والاس با تکرار اظهارات جدید تحلیلگران و مقام‌های غربی در جلسه مجلس عوام، گفت که از آغاز این حمله، حدود ۱۰۰ هزار نیروی روس «کشته یا زخمی شده‌ یا فرار کرده‌اند » و مدعی شد: «حتی یکی از فرماندهان عملیاتی که روز ۲۴ فوریه سر کار بودند، امروز دیگر در همان سمت نیستند.»

وزیر دفاع گفت: «از بین رفتن بیش از چهار هزار و ۵۰۰ خودرو زرهی و حفاظ‌‌دار و بیش از ۱۴۰ بالگرد و هواپیمای بال‌ثابت به‌شدت سد راه توان [نظامی] روسیه شده است.»

به گفته این وزارتخانه، روسیه حالا بر حدود ۱۸ درصد مناطقی که در جهان رسما متعلق به اوکراین شناخته می‌شود، تسلط دارد که عبارت‌اند از بخش‌هایی از دونباس و کریمه که پیش از این حمله تصرف کرده بود؛ اما کی‌یف از آن زمان تاکنون، بیش از نیمی از این تصرفات روسیه در جنگ پوتین را پس گرفته است.

به‌رغم تلاش‌های او برای الحاق غیرقانونی دونتسک، خرسون، لوهانسک و زاپوریژیا با برگزاری همه‌پرسی‌های ساختگی، کشاکش بر سر تصاحب این چهار ناحیه اوکراین همچنان به‌شدت ادامه دارد. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، روز سه‌شنبه، با نیروهای نظامی شهر باخموت دیدار کرد؛ شهری که صحنه برخی از شدیدترین درگیری‌ها از آغاز این حمله تاکنون بوده است.

زلنسکی در حالی که به قول خود، در «داغ‌ترین نقطه در کل جبهه» سخن می‌گفت و در پس‌زمینه صدای توپخانه می‌آمد، «شهامت، تحمل و قدرت» سربازان اوکراین را ستود و ادعا کرد برای آمدن به این شهر از اسلویانسک، کراماتورسک و دروژکیفکا عبور کرده است.

او در تلگرام نوشت: «دژ باخموت؛ مردم ما، تسخیرناپذیر در برابر دشمن؛ کسانی که با شجاعت خود ثابت کردند ایستادگی می‌کنیم و داشته‌های خودمان را تسلیم نمی‌کنیم.»

او با اشاره به نیروهای مزدور گروه واگنر که طبق گزارش‌ها، جلودار تهاجم روسیه در این منطقه بودند، گفت: «اشغالگران از ماه مه در تلاش بودند باخموت ما را درهم بشکنند، اما زمان می‌گذرد و نه‌تنها ارتش روسیه نتوانست باخموت را در هم بشکند، بلکه مزدوران جانشین ارتش تباه اشغالگران هم نتوانستند.»

در ویدیو تاییدنشده‌ای که در رسانه‌های اجتماعی روسیه منتشر شده، یوگنی پریگوژین، رهبر این گروه، کنار یک عراده توپ ایستاده است و می‌گوید دوست دارد زلنسکی را در باخموت ملاقات کند؛ اما مشخص نیست این ویدیو کجا و چه هنگام فیلمبرداری شده است.

شهر دونتسک در تمام طول جنگ در دست اوکراینی‌ها باقی ماند تا هدف مسکو برای تصرف کل این منطقه ناکام بماند. تصرف باخموت در خطوط تدارکات اوکراین گسست ایجاد می‌کرد و راه را برای نیروهای روسیه باز می‌کرد تا به سوی پایگاه‌های اصلی اوکراینی‌ها در جاهای دیگر دونتسک فشار بیاورند.

در ضمن پوتین هم در مراسمی در کرملین، بخشی از روز خود را برای جایزه دادن به سران دست‌نشانده مسکو در این چهار منطقه غیرقانونی الحاق‌شده از اوکراین صرف کرد.

پوتین گفت: «کشور ما اغلب با چالش‌ها روبرو شده و از حاکمیت خود دفاع کرده است. اکنون روسیه دوباره با چنین چالشی مواجه است. سربازان، افسران و داوطلبان دارند نمونه‌های برجسته‌ای از شجاعت و از خودگذشتگی را در جبهه‌ها نمایش می‌دهند.»

او در سخنرانی ویدیویی بزرگداشت ارتش و نهادهای امنیتی روسیه، ضمن ستایش از کارکنان امنیتی اعزامی به این چهار منطقه ادعا کرد: «اهالی آن‌جا، شهروندان روسیه، به حفاظت‌های شما دلگرم‌اند.»

او با اعتراف به «خیلی دشوار» شدن وضعیت در این مناطق گفت: «بله وضعیت دشواری دارید.» و افزود: «وظیفه شما این است که هرچه لازم است، انجام بدهید تا امنیت و حفاظت از حقوق و آزادی‌هایشان تضمین شود.»

گزارش تکمیلی در ای‌پی

© The Independent

بیشتر از جهان