اعتراض زنان به منع تحصیل در دانشگاه؛ طالبان با شکنجه و بازداشت پاسخ دادند

«طالبان زنان معترض را محاصره کردند و پلیس‌های زن طالبان ما را به طرز وحشتناکی کتک زدند»

گروهی از زنان کابل روز پنجشنبه ۳۰ آذر، در اعتراض به دستور طالبان برای ممنوعیت تحصیل دختران در دانشگاه، اعتراض خیابانی به راه انداختند اما دقایقی پس از آغاز راهپیمایی، طالبان با استفاده از نیروهای ویژه و پلیس‌های زن، به این تجمع یورش بردند و پس از ضرب‌وجرح معترضان، پنج زن معترض و سه خبرنگار را با خود بردند.

زهرا ماندگار، انگیزه و سه زن دیگر که اسامی آنان هنوز اعلام نشده است، در محل راهپیمایی بازداشت شدند. یکی از معترضان که خواست نامش فاش نشود، به ایندیپندنت فارسی گفت: «پلیس‌های زن طالبان این پنج تن را به‌شدت کتک زدند و با زور سوار خودرو نظامی کردند.» این منبع همچنین گفت که طالبان سه خبرنگار مرد را نیز که یکی از آنان شهروند ایران است، دستگیر کرده‌اند.

برخی منابع به ایندیپندنت فارسی گفتند که طالبان زنان بازداشت‌شده را ساعاتی بعد آزاد کردند، اما گوشی‌های آنان را که حاوی اطلاعاتی در مورد گروه‌های اعتراضی زنان است، توقیف کرده‌اند.

صبح پنجشنبه گروهی از زنان هم که از نقاط مختلف کابل می‌آمدند و قصد داشتند مقابل دانشگاه کابل گردهمایی خیابانی برگزار کنند، پیش از رسیدن به محل موردنظر، با برخورد خشن طالبان مواجه شدند و ناچار مسیرشان را تغییر دادند. یکی از معترضان به ایندیپندنت فارسی گفت: «طالبان پیش از رسیدن ما، اطراف دانشگاه کابل را محاصره کرده بودند. ما مجبور شدیم راهمان را به طرف چهارراه پل سرخ تغییر دهیم. اما در چهارراه شهید، با حمله زنان و مردان پلیس طالبان مواجه شدیم و راهپیمایی به هم خورد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این منبع گفت که طالبان پنج زن پلیس را که هیچ ماسک و روبندی هم نداشتند، با خود آورده بودند و این بار آن‌ها زنان معترض را کتک می‌زدند. او افزود: «در حالی که افراد طالبان زنان معترض را محاصره کرده بودند، زنان پلیس طالبان به طرز وحشتناکی ما را کتک زدند. یکی از این زنان موهای یک دختر را در دست گرفته بود و با لگد به شکم او می‌کوبید. صحنه وحشتناکی بود.»

به گفته شاهدان، این زنان پلیس حتی یک زن را که با کودکش دورتر از محل تجمع کنار خیابان، ایستاده بود و گوشی در درست داشت، به اتهام اینکه از جریان شکنجه و کتک زدن زنان معترض ویدیو گرفته است، کتک زدند.

وزارت تحصیلات عالی طالبان، شامگاه سه‌شنبه ۲۸ آذر، با انتشار یک نامه رسمی، به دانشگاه‌های سراسر افغانستان دستور دادند از این پس به هیچ زنی اجازه ندهند وارد دانشگاه شود. افراد طالبان روز چهارشنبه به دانشگاه‌های دولتی و خصوصی و دیگر مراکز آموزشی یورش بردند و زنان و دختران را به زور از این مکان‌ها بیرون کردند.

این اقدام طالبان واکنش‌های بسیاری در جهان در پی داشت. از وزیر خارجه آمریکا گرفته تا سفرای کشورها، اعضای سازمان ملل و دیگر سازمان‌های حقوق بشری این تصمیم طالبان را محکوم کردند و از آنان خواستند این محدودیت را بردارند.

بیش از یک سال و چهار ماه از سلطه طالبان بر افغانستان می ‌گذرد و دختران بالاتر از کلاس ششم هنوز اجازه نیافته‌اند به مدرسه بروند. در همین حال، برخی منابع در تعدادی از استان‌های افغانستان خبر داده‌اند که روز چهارشنبه، هم‌زمان با بسته شدن دانشگاه‌ها به روی دختران، طالبان مدارس ابتدایی دخترانه را هم بسته‌اند.