واکنش‌های جهانی به فرمان ممنوعیت تحصیل دختران در دانشگاه‌های افغانستان

طالبان پس از مدارس، حالا در دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌های خصوصی را نیز به روی دختران بستند

وزارت تحصیلات عالی طالبان شامگاه سه‌شنبه با ارسال نامه‌ای به دانشگاه‌های سراسر افغانستان دستور داد که تا اطلاع ثانوی، به دختران اجازه ورود به دانشگاه‌ها داده نشود.

در این نامه آمده که این فرمان پس از تصمیم کابینه طالبان در این رابطه، صادر شده است. با این حال فرمان امارت طالبان برای بستن در دانشگاه‌های افغانستان به روی دختران واکنش‌های گسترده جهانی به دنبال داشت.

سازمان ملل متحد در واکنش به این اقدام طالبان، اعلام کرد که بستن در دانشگاه‌ها به روی دختران نه تنها نقض حقوق آنان است بلکه روی آینده افغانستان هم تاثیرهای مخربی باقی خواهد گذاشت.

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد، گفت که دبیرکل این سازمان از شنیدن این تصمیم طالبان به‌شدت ناراحت شده است. او این اقدام طالبان را یک عهدشکنی دیگر این گروه نامید.

توماس وست، فرستاده ویژه آمریکا در امور افغانستان، نیز این تصمیم طالبان را به‌شدت محکوم کرد. او در توییتر نوشت: «طالبان امروز محدودیت‌های جدید و غیرقابل‌دفاعی بر زندگی زنان افغان وضع کردند. فکر من اکنون پیش آن‌ها است؛ خواهران، دختران، مادرانی که برای حمایت از خانواده و تحقق رویاهای خود به دنبال تحصیل‌اند. این لحظه مهمی برای جهان است. ما باید متحد شویم و با این سیاست‌ها به‌شدت مخالفت کنیم. ما باید در کنار زنان افغان باشیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کرن دکر، کاردار غیرمقیم سفارت آمریکا در افغانستان، نیز حذف دختران افغان از دانشگاه‌ها را محکوم کرد. دکر روز چهارشنبه در یک‌رشته توییت نوشت: «غیرقابل درک، غیرقابل دفاع، ضداسلامی. این‌ها کلماتی‌اند که برای توصیف فرمان وزیر تحصیلات عالی مبنی بر تعلیق تحصیل دختران افغان استفاده می‌شوند. مردانی که این تصمیم را گرفتند، افغانستان را به سمت فقر بیشتر سوق دادند.»

دکر می‌افزاید که آمریکا از حمایت خود از زنان و دختران افغان دست برنمی‌دارد و به دنبال راه‌هایی خواهد بود تا برای دختران افغانی فرصتی را میسر کند تا بتوانند هر آنچه را مردان از آنان می‌گیرند، به دست آورند.

کاردار سفارت آمریکا در افغانستان از مردان خواست پیش از آنکه خیلی دیر شود، کنار زنان بایستند.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده سابق دولت آمریکا در امور افغانستان هم که اصالتا افغان است، به این تصمیم طالبان به‌شدت تاخته است. خلیل‌زاد از آن دسته از رهبران طالبان که با ممنوعیت تحصیل دختران مخالف‌اند، خواست مقابل این تصمیم بایستند. خلیل‌زاد بر این اعتقاد است که بیشتر طالبان با این تصمیم موافق نیستند؛ او دستور بستن در دانشگاه‌ها به روی دختران را «تکان‌دهنده و غیرقابل درک» خواند.

وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا نیز اقدام طالبان در ممنوع کردن تحصیل در دانشگاه برای دختران را محکوم کرد. آنتونی بلینکین در توییتر نوشت که طالبان با این کار پذیرش نزد جامعه جهانی را تا زمانی طولانی عقب انداختند. او همچنین بر شایستگی‌های بیشتر زنان افغان تاکید کرد.

در همین حال مارکوس پوتزل، معاون دفتر یوناما در کابل، هم می‌گوید که این تصمیم اتخاذ «سیاستی عقب‌مانده‌» است که آینده کل کشور را به خطر می‌اندازد و «از آنجا که خواسته اکثر مردم افغانستان نیست، آن‌دسته از افغان‌هایی که با این سیاست موافق نیستند، باید صدای خود را به گوش همه برسانند».

ریچارد بنت، گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل متحد، نیز تصمیم تازه طالبان را محکوم کرد. او در توییتر نوشت:  «تعلیق زنان از تحصیل در دانشگاه که سرپرست وزارت تحصیلات عالیه امروز اعلام کرد، نشان‌دهنده نقض بیشتر حق تحصیل برابر برای زنان و حذف آنان از جامعه است. من از طالبان می‌خواهم که فورا این دستور را لغو کنند.»

با اعمال ممنوعیت تحصیل دختران در دانشگاه‌های افغانستان، پازل منزوی کردن زنان در افغانستان تکمیل شد. در حال حاضر، زنان به جز در برخی از مشاغل خاص حوزه بهداشت و درمان، کاملا از فضای عمومی جامعه حذف شده‌اند. مسئله‌ای که به گفته رینا امیری، نماینده رئیس‌جمهور آمریکا در مسائل زنان افغان، همه را به این یقین می‌رساند که طالبان دوباره به وضعیت دهه ۹۰ و سخت‌گیری‌های آن زمان برمی‌گردند.