واکنش متفاوت هواداران به عبایی که امیر قطر بر تن مسی پوشاند

امیر قطر عبایی سنتی به تن کاپیتان آرژانتین پوشاند که برخی آن را نشانه احترام می‌دانستند اما برخی از اینکه پیراهن ملی تیم را در این لحظه نمادین پنهان کرد، شاکی شدند

جام جهانی پرحاشیه ۲۰۲۲ قطر در حالی به پایان رسید که در آخرین لحظات خود نیز خالی از حاشیه نبود.

شب گذشته، ۱۸ دسامبر (۲۷ آذر)، تیم ملی آرژانتین برای سومین بار قهرمان جام جهانی فوتبال شد و لیونل مسی، پسر خوب فوتبال، درست ۳۶ سال بعد از اینکه مارادونا جام را بالای سر خود برده بود، بالاخره به جام طلایی بوسه زد.

اما نکته‌ای که در کنار قهرمانی آرژانتین توجه جهان را به خود جلب کرد، عبای مشکی‌ عربی‌ای بود که لیونل مسی هنگام بالای سر بردن جام بر تن داشت: هدیه امیر قطر به مسی که دقیقا پیش از دریافت جام بر تنش پوشاندند و به این ترتیب، نه تنها عدد پیراهن مسی هنگام بالا بردن جام مشخص نبود، که پرچم آرژانتین هم زیر عبا پنهان شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شیخ جاسم محمد بن ثانی، امیر قطر، در حضور جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا، قبل از اهدای جام به کاپیتان پرافتخار تیم ملی آرژانتین، به نشانه احترام به جنگاوری مسی در طول بازی که باعث قهرمانی کشورش شد، یک دست «بشت» به او هدیه داد و البته به او کمک کرد تا آن را بپوشد.

بشت یک لباس سنتی عربی است که جنگجویان بعد از فتح به تن می‌کنند. علاوه بر این، گونه‌ای پوشاک رسمی در مناسبت‌های خاص مثل ازدواج یا جشن‌های مذهبی است. برخی از غربی‌ها از این نظر آن را شبیه کراوات مشکی می‌دانند، با این تفاوت که بشت به عناصر قدرت نیز مربوط است، زیرا پوشش فاخری است که اعضای خانواده سلطنتی آن را می‌پوشند.

این اتفاق واکنش‌های متفاوتی بین هواداران و صاحب‌نظران فوتبال برانگیخت.

لوری ویتول، روزنامه‌نگار ورزشی، در صفحه توییتر خود نوشت: «قطر به وضوح می‌خواست در تصاویر جام جهانی حضور داشته باشد، و به همین دلیل بشت سیاه را روی شانه‌های مسی انداخت. اما فقط یک ظاهر عجیب و غیرضروری در میان دریایی از پیراهن‌های ورزشی آبی و سفید درست کرد. این لحظه‌ متعلق به بازیکنان است، نه میزبان. واقعا زیاده‌روی بود.»

گاردین نیز از قول پابلو زابالتا، کارشناس بی‌بی‌سی، نوشت: «چرا؟ هیچ دلیلی برای این کار وجود نداشت»، و در ادامه هم پاسخ گری لینه‌کر، میزبان برنامه، را که گفته بود: «مایه شرم است که در طول این لحظه جادویی، پیراهن او را پوشاندند.»

جیمز پیرس، گزارشگر لیورپول، نیز در توییتی نوشت: «طولانی‌ترین زمان انتظار برای بلند کردن جام که کاملا خرابش کردند. چرا پیراهن مسی را با آن پوشاندند؟ مسخره است.»

یکی از هواداران هم در توییتی نوشت: «قطر جام را نبرد، آرژانتین برده است. پیراهن [تیم ملی] برای آن‌ها مفهومی دارد، و دوست داشتند قهرمانشان را هنگام بالا بردن جام، با پیراهنش ببینند.»

اما در مقابل، برخی از هواداران به بعد سنتی بشت اشاره کردند و معتقد بودند که این کار نشانه احترام گذاشتن به مسی است. یکی از هواداران در پاسخ به توییت پیرس نوشت: «این یک سنت قطری است، وقتی فارغ‌التحصیل می‌شوند، ازدواج می‌کنند، یا جامی را می‌برند، آن را می‌پوشند. آن‌ها با این کار قصد تجلیل از او را داشتند.»

هوادار دیگری هم نوشت که بشت «مسی را شبیه یک امپراتور واقعی کرد». دیگران هم با «شاه مسی» و توییت‌هایی مانند «از کاپتان در پیراهن آرژانتینی خود در جایگاه سلطان فوتبال تجلیل می‌شود. شاعرانه است. انتظار ندارم افراد خشمگین درک کنند، زیرا ذهن‌های کوچک هرگز به سطح سلطان نمی‌رسند»، از پوشش مسی هنگام قهرمانی دفاع کردند.

برخی دیگر هم آن را با کلاه سنتی مکزیک مقایسه کردند که پله در ۱۹۷۰ بر سر گذاشت. یکی از هواداران در پاسخ ویتول نوشت: «وقتی عرب‌ها به مهمانی بشت هدیه می‌دهند، نشانه‌ قدردانی است، و فرقی با پله ندارد که در ۱۹۷۰ کلاه مکزیکی‌ها را بر سر گذاشت.»

البته مسی عبای مشکی را مدتی طولانی بر تنش نگه نداشت و پس از چند دقیقه‌ آن را درآورد. اما اشاره هواداران و منتقدان به مهم‌ترین لحظه جام، و عکس‌هایی است که از آن به یادگار باقی می‌ماند.

لیونل مسی که اولین قهرمانی جام جهانی خود را جشن گرفت، یکی از پرافتخارترین فوتبالیست‌ها و از دید برخی بزرگ‌ترین فوتبالیست تاریخ، در کارنامه‌اش در پنج جام جهانی ۲۶ بازی، ۱۳ گل، و شش پاس‌گل را به نام خود ثبت کرده است.

بیشتر از زندگی