مراکش تاریخ فوتبال آفریقا را از نو نوشت

شیرهای اطلس اولین تیم آفریقایی‌اند که به نیمه‌نهایی جام جهانی می‌رسند

حالا آنها منتظر جدال چهارشنبه شب مقابل فرانسه، مدافع عنوان قهرمانی‌اند-Alberto PIZZOLI / AFP

مراکش یکی بعد از دیگری غول‌های فوتبال جهان را کنار می‌زند و مشخص نیست که پیشروی آنها در جام جهانی ۲۰۲۲ کجا متوقف خواهد شد. آنها بعد از حذف بلژیک و اسپانیا در مرحله گروهی و یک هشتم نهایی، پرتغال پرستاره را هم با یک گل شکست دادند و به اولین تیم آفریقایی تبدیل شدند که به نیمه‌نهایی جام جهانی می‌رسد. حالا آنها منتظر جدال چهارشنبه شب مقابل فرانسه، مدافع عنوان قهرمانی‌اند که روابط پیچیده دو ملت حساسیت آن بازی را چند برابر می‌کند.

پیش‌بینی‌ها این بود که پرتغال با مهاجمان آماده‌اش حریف سرسخت‌تری نسبت به اسپانیا برای مراکش باشد، ولی شاگردان رکراکی با روحیه فوق‌العاده‌ای به زمین رفته بودند و پا به پای حریف بازی کردند. سرانجام مراکش مزد بازی جسورانه‌اش را در دقیقه ۴۲ گرفت و با پرش بلند و ضربه سر النصیری پیش افتاد. روی این گل دیوگو کوستا و روبن دیاز، دروازه‌بان و مدافع پرتغال عملکرد به شدت ضعیفی داشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)



فرناندو سانتوز، سرمربی پرتغال در نیمه دوم تمام عناصر هجومی‌اش از جمله کریستیانو رونالدو را به زمین فرستاد، ولی تیمش نتوانست دفاع فشرده و کم‌اشتباه مراکش را باز کند. یاسین بونو، دروازه‌بان مراکش که در بازی قبل با مهار پنالتی‌های بازیکنان اسپانیا ستاره زمین شده بود، این بار هم درخشید و نقش مهمی در برد تیمش داشت.

ولید رکراکی، سرمربی مراکش که به یکی از پدیده‌های این تورنمت تبدیل شده، بعد از این پیروزی بزرگ درباره اهداف بعدی تیمش گفت: «ما بازیکنان بزرگی مثل زیاش و حکیمی را در اختیار داریم و فقط باید به توانایی‌هایمان ایمان داشته باشیم و تا آخر تمرکز کنیم. ایرادی ندارد که رویای قهرمانی را در سر داشته باشیم. ما باید رویاپردازی کنیم و بجنگیم.»
وداع اشکبار رونالدو
شکست پرتغال به معنی آخرین بازی رونالدو در جام جهانی بود و برنده پنج توپ طلا زمین را با چشمانی اشکبار ترک کرد. این پنجمین جام جهانی رونالدو بود که به تازگی از منچستریونایتد جدا شده و باید دید درباره آینده حرفه‌ای‌اش در باشگاه و تیم ملی چه تصمیمی خواهد گرفت.
بازیکنان پرتغال بابت انتخاب داور آرژانتینی برای این بازی به شدت معترض بودند، از جمله پپه که گفت: «بعد از حرف‌های شب گذشته مسی قابل قبول نبود که یک داور آرژانتینی بازی را سوت بزند. بازی در نیمه دوم بارها متوقف شد و فقط هشت دقیقه وقت اضافه داشتیم. کاملا ناراحتیم، ما کیفیت کافی برای بردن این بازی را داشتیم، ولی متاسفانه نتوانستیم به نتیجه دلخواه‌مان برسیم.»
فرناندو سانتوز، سرمربی پرتغال هم درباره وضعیت ادامه همکاری‌اش گفت: «اکنون زمان پاسخگویی به این سوال نیست. به لیسبون می‌رویم و مثل همیشه من و رئیس صحبت خواهیم کرد تا بفهمیم چه چیزی برای پرتغال بهترین است. اینکه من بخواهم استعفا بدهم مهم نیست. من از سال ۲۰۱۴ اینجا هستم و همیشه در مورد این موضوع به طور طبیعی با رئیس فدراسیون صحبت کرده‌ام.»

بیشتر از فوتبال