درخواست کمک یهودیان اوکراین از اسرائیل برای مقابله با پهپادهای ایرانی 

ایالات متحده به صراحت اعلام کرد که از همه متحدانش، از جمله اسرائیل، می‌خواهد به اوکراین کمک کنند

واشنگتن‌پست در گزارشی، موقعیت یهودیان اوکراین و انتظارات آن‌ها را از اسرائیل بررسی کرد و نوشت، برای برخی از یهودیان اوکراینی، موضع اسرائیل که کمک چندانی به اوکراین نمی‌کند، دردناک است.

دیوید، شهروند اسرائیل، زمانی که روسیه به اوکراین، سرزمین مادری‌ او، حمله کرد، احساس کرد که موظف است اسرائیل را ترک کند و با ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه و مردی که دیوید او را «هیتلر مدرن» می‌داند، بجنگد.

دیوید که ۵۶ ساله است، می‌گوید افتخار می‌کند که بیش از ۹ ماه است که در خط مقدم می‌جنگد. اما وقتی از او درباره اسرائیل، سرزمین و خانه‌اش در بیش از دو دهه، و حمایت محدود تل‌آویو از اوکراین می‌پرسیم، خشمگین می‌شود. او می‌گوید که «اوکراین حق دارد از دولت اسرائیل به دلیل حمایت نکردن، انتقاد کند.» این خشم، ناشی از ارتباط نزدیک جمهوری اسلامی ایران و روسیه در تهیه پهپادهایی است که زیرساخت‌های برق‌رسانی اوکراین را هدف می‌گیرند و بخش‌هایی از کشور را با خاموشی مواجه کرده‌اند. 

مقام‌های غربی می‌گویند که ایران در ساخت پهپادها برای جنگ در اوکراین، به روسیه کمک می‌کند. 

رهبران اسرائیل از ارائه تسلیحات یا سیستم‌های دفاعی به اوکراین خودداری کرده‌اند و به دلیل نگرانی‌شان از به خطر انداختن روابط امنیتی تل‌آویو و مسکو، از پیوستن به تحریم‌های اقتصادی غرب علیه روسیه خودداری کرده‌اند. از سوی دیگر، کرملین به هواپیماهای اسرائیلی اجازه می‌دهد که محموله‌های تسلیحاتی ایران را بر فراز حریم هوایی تحت کنترل روسیه در سوریه هدف قرار دهد، و اسرائیل این را برای دفاع ملی خود حیاتی می‌داند. 

موضع اسرائیل، خشم ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین، را نیز برانگیخته است. او مشخصا درخواست دریافت سیستم دفاع هوایی «گنبد آهنین» اسرائیل را مطرح کرده بود. زلنسکی که یهودی است، هنگام طرح درخواست کمک، به هولوکاست اشاره کرد؛ اشاره‌ای که خشم رهبران اسرائیل را برانگیخت و او را برای این مقایسه سرزنش کردند.  

دن فرید، مشاور امنیتی سابق بیل کلینتون و جورج دبلیو بوش، می‌گوید محاسبات ظاهرا کوتاه‌مدت اسرائیل، با راهبرد بلندمدت آن برای همسویی با اروپا و ایالات متحده، سازگار به نظر  نمی‌رسد. 

اسرائیل به این اتهامات مواجه شده است که در کمک به اوکراین خیلی کوتاهی کرده است. اما مقام‌های اسرائیلی می‌گویند که اعتبار کافی برای پذیرش ۵۰ هزار پناهجو از اوکراین و روسیه و ارائه بیش از ۳۰ میلیون دلار کمک بشردوستانه (رقمی که حتی در مقایسه با کمک برخی از کشورها به اوکراین، ناچیز است) دریافت نکرده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مایکل برادسکی، سفیر اسرائیل در کی‌یف، گفت که ناامیدی برخی یهودیان اوکراینی را شنیده است، اما تاکید کرد که روابط امنیتی اسرائیل با روسیه محدودیت‌هایی ایجاد می‌کند که نمی‌توان بر آن‌ها فائق شد. او همچنین افزود که اکثر یهودیان می‌دانند که اسرائیل در موقعیت دشواری قرار دارد. برادسکی همچنین در مصاحبه‌ای گفت که هیچ دولتی در اسرائیل، این منافع را برای هیچ کس، از جمله اوکراینی‌ها، به خطر نمی‌اندازد. برادسکی افزود که برخلاف ایالات متحده و اروپا، اسرائیل عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیست، و «وضعیت ما بسیار شکننده است». 

ایالات متحده به صراحت اعلام کرده است که از همه متحدانش، از جمله اسرائیل، می‌خواهد که تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه اعمال کنند و به اوکراین کمک کنند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر آتی اسرائیل، پوتین را «دوست» خطاب کرده است، اما در جریان مبارزات انتخاباتی خود گفت که ممکن است ممنوعیت ارائه سلاح به اوکراین را بازبینی کند. نفتالی بنت، نخست‌وزیر قبلی اسرائیل، خصوصی به زلنسکی هشدار داده است که اگر او بخواهد از موضع قلدری بار دیگر اسرائیل را تحت فشار بگذارد، عواقبی در پی خواهد داشت. 

دانیل سینچوکوف، شهروند ۳۱ ساله از یهودیان شهر دنیپرو در مرکز اوکراین، می‌گوید که «مهم نیست که [از] چه [ملیت یا پیرو چه مذهبی] باشید، یهودی، مسیحی، تاتار یا هر چه، همه مردم و همه کشورهای روی کره زمین و نه فقط اسرائیل، باید هر کاری که می‌توانند، برای توقف این جنگ انجام دهند». 

بیشتر از جهان