پهپادهای ایران، روابط تهران و غرب را هدف گرفته‌اند

مشاوران خامنه‌ای او را متقاعد کرده‌اند تقویت روابط با مسکو، بهترین ضامن حفظ قدرت است

واکنش‌های بین‌المللی به ارسال پهپادهای تهاجمی حکومت ایران به روسیه همچنان ادامه دارد. روزنامه وال‌استریت ژورنال روز شنبه در یک گزارش تحلیلی به ارزیابی دلایل این همکاری نظامی و  پیامدهای احتمالی آن برای حکومت ایران پرداخت.

وال‌استریت ژورنال در ابتدای گزارش روز شنبه ۲۱ اکتبر (۲۹ مهرماه) نوشت: در حالی که مقام‌های جمهوری اسلامی از یک طرف با اعتراض‌های گسترده ضدحکومتی در داخل مواجه‌اند و از طرف دیگر، با تحریم‌ها و شرایط اقتصادی فلج‌کننده دست‌وپنجه نرم می‌کنند، حمایتشان از روسیه در جنگ اوکراین، به انزوای بین‌المللی بیشتر منتهی شده است.

به‌نوشته وال‌استریت ژورنال، در صورت تداوم همکاری‌های نظامی حکومت ایران با روسیه و ارسال شمار بیشتری از پهپادهای انتحاری، چشم‌انداز توافق هسته‌ای با حکومت ایران، حتی از امروز نیز تیره‌تر خواهد شد.

وال‌استریت ژورنال در ادامه گزارش روز شنبه خود نوشت: علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در سال‌های گذشته تلاش زیادی برای نزدیکی به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و تقویت روابط با مسکو کرده است.

دخالت نظامی روسیه در جنگ سوریه که به حفظ حکومت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، منجر شد موقعیت حکومت ایران را تقویت کرد. به‌باور الکس واتانکا، رئیس برنامه ایران در موسسه خاورمیانه در واشنگتن، شرایط کنونی به‌گونه‌ای است که وقتی روسیه خواسته‌ای از ایران داشته باشد، مقام‌های جمهوری اسلامی به‌سادگی نمی‌توانند نادیده‌اش بگیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های جمهوری اسلامی، به‌کارگیری پهپادهای ساخت ایران علیه نیروهای اوکراینی را رد کرده‌اند. مسکو هم تاکنون در این زمینه سکوت کرده است. با این حال، مقام‌های اوکراینی و کشورهای غربی می‌گویند شواهد پرشماری وجود دارد که نشان می‌دهد روسیه از پهپادهای انتحاری ساخت ایران، برای هدف قرار دادن مراکز انرژی و زیرساخت‌های شهری در اوکراین استفاده کرده است.

وال‌استریت ژورنال در بخش دیگری از گزارش خود، به‌نقل از یک کارشناس بین‌المللی در تهران نوشت: در میان مقام‌های جمهوری اسلامی بر سر انتقال پهپادهای تهاجمی به روسیه، در میانه جنگ اوکراین، اختلاف بوده است.

به‌گفته این منبع وال‌استریت ژورنال، مخالفان استدلال کرده‌اند این همکاری نظامی با روسیه، امکان دستیابی به توافق هسته‌ای با غرب را دشوارتر می‌کند.

وال‌استریت ژورنال در بخش دیگری از گزارش خود، به‌نقل از یک منبع نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نوشت: نزدیک‌ترین مشاوران خامنه‌ای، به‌تازگی او را متقاعد کرده‌اند تقویت روابط با مسکو، بهترین ضامن حفظ قدرت سیاسی و بقای نظام جمهوری اسلامی است.

به‌نوشته وال‌استریت ژورنال، هرچند مقام‌های جمهوری اسلامی مدت‌ها است به‌دنبال خرید تجهیزات نظامی پیشرفته و سنگین از روسیه‌اند؛ اما مسکو به‌دلیل نگرانی از تشدید تحریم‌های بین‌المللی، نبود کانال‌های مالی و البته واکنش‌های عربستان سعودی، تمایلی به تحویل این تجهیزات نظامی به ایران، که در صدر آن‌ها جنگنده‌های «سوخو-۳۵» است نشان نداده‌اند.

بیشتر از جهان