بزرگداشت فرهنگ و ادبیات عرب در روز جهانی زبان عربی

سازمان ملل، یونسکو و کشورهای جهان عرب «روز جهانی زبان عربی» را گرامی داشتند

بیش از ۴۰۰ میلیون نفر در جهان به این زبان سخن می‌گویند- Hussein FALEH / AFP

سازمان ملل و نهادهای مختلفی در سراسر جهان، روز یکشنبه، ۱۸ دسامبر (۲۷ آذر)، «روز جهانی زبان عربی» را گرامی داشتند. بیش از ۴۰۰ میلیون نفر در جهان به این زبان سخن می‌گویند و یکی از شش زبان رسمی سازمان ملل است. 

اداره ارتباطات جهانی سازمان ملل پیش از این قطعنامه‌ای برای گرامی‌داشت شش زبان رسمی سازمان ملل (انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی، چینی، عربی و روسی) تصویب کرده است. روز جهانی گرامی‌داشت زبان عربی، ۱۸ دسامبر است؛ سالگرد تصویب قطعنامه ۳۱۹۰ مجمع عمومی سازمان ملل در ۱۸ دسامبر ۱۹۷۳ که زبان عربی را به زبان‌های رسمی سازمان ملل افزود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به همین مناسبت، رویدادهای مختلفی در جهان عرب و فراسوی آن برگزار می‌شوند. در مقر یونسکو (نهاد فرهنگی و آموزشی سازمان ملل) در پاریس، روز شنبه، ۱۷ دسامبر (۲۶ آذر)، رویدادی با عنوان «نقش زبان عربی در تمدن و فرهنگ بشری» با پشتیبانی بنیاد سلطان بن عبدالعزیز آل سعود و نمایندگی عربستان سعودی در یونسکو برگزار شد. در ریاض نیز «مرکز جهانی ملک سلمان برای زبان عربی» در روزهای یکشنبه و دوشنبه، ۱۸ و ۱۹ دسامبر، رویدادهای متعددی در این زمینه برگزار می‌کند.

در امارات متحده عربی، «جایزه کتاب شیخ زاید» و «مرکز زبان عربی ابوظبی» که بخشی از وزارت فرهنگ و گردشگری ابوظبی است، به مناسبت این روز، از ترجمه ۹ کتاب جدید عربی به پنج زبان خبر داد. این کتاب‌ها با حمایت مالی «هبه ترجمه»، جایزه شیخ زاید، ترجمه و منتشر شده‌اند. در این روز اعلام شد که آثاری عربی به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، ایتالیایی، اوکراینی، و برای نخستین بار، به یونانی ترجمه شده‌اند. «هبه ترجمه» چهار سال پیش آغاز به کار کرد و برای ترجمه و انتشار کتاب‌های عربی، تا سقف ۱۹ هزار دلار، به ناشران بین‌المللی کمک مالی می‌کند. تاکنون ۲۴ کتاب با حمایت این نهاد منتشر شده‌ است.

پنج کتابی که روز یکشنبه منتشر شدند، عبارتند از چند کتاب ادبیات کودک از تونس و لبنان، و رمان‌هایی از فلسطین و مصر.

بیشتر از فرهنگ و هنر