هادی چوپان، قهرمان مسابقات مستر المپیا، مدال خود را به زنان ایرانی تقدیم کرد

مسابقات مستر المپیا در حال حاضر مهم‌ترین و معتبرترین مسابقات رشته پرورش اندام جهان است

چوپان در مسابقات ۲۰۲۲ چهره‌های شناخته‌شده‌ای مانند درک لانسفورد و نیک واکر آمریکایی را پشت سر گذاشت- Twitter/ @aghaye_vangogh

هادی چوپان، ورزشکار ایرانی، که قهرمان مسابقات بدنسازی «مستر المپیا» (Mr. Olympia) شد و مدال طلای سال ۲۰۲۲ این رشته را کسب کرد، مدال خود را به زنان ایرانی تقدیم کرد. این نخستین مدال طلای پرورش‌اندام ایران در بزرگ‌ترین رقابت بدنسازی جهان است.

قهرمان این دوره از مسابقات مستر المپیا پس از کسب این جایزه در مصاحبه‌ای گفت: «امیدوارم کسب این مدال بخشی از غم‌های مردم ایران را کم کند. مدالم را به مردم و به‌ویژه زنان شریف ایران تقدیم می‌کنم. امیدوارم که شادی مهمان خانه‌های مردم باشد و به عشق مردم ایران بتوانم باز هم این مقام را به دست بیاورم. همچنین امیدوارم که نژادپرستی از میان برود و اهل هر کجا که هستیم، به هم افتخار کنیم و با هم دوست باشیم.»

هادی چوپان پیش از این در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ مدال برنز مستر المپیا را کسب کرده بود اما امسال با پشت سر گذاشتن سایر قهرمانان حاضر در این رقابت، در جایگاه اول قرار گرفت. او علاوه بر کسب مدال طلا، جایزه ۴۰۰ هزار دلاری این مسابقات را نیز برنده شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«مستر المپیا» عنوانی است که به برنده رقابت حرفه‌ای بین‌المللی پرورش اندام مردان اعطا می‌شود. فدراسیون جهانی پرورش اندام از سال ۱۹۶۵ هر سال، این مسابقات یک هفته‌ای را برگزار می‌کند. ورزشکاران برای راهیابی به این مسابقات باید در مسابقات متعددی که در طول سال برگزار می‌شود، شرکت کنند تا بتوانند جواز حضور در این مسابقات را کسب کنند. ۱۰ نفر برتر هر دوره می‌توانند به‌طور مستقیم در مسابقات سال آینده شرکت کنند؛ اما دیگران باید توان خود را در مسابقاتی همچون آرنولد کلاسیک، شب قهرمانان و سایر رقابت‌ها محک بزنند.

هادی چوپان متولد یکی از روستاهای شهرستان سپیدان است و در شیراز بزرگ شده است. او سال‌ها گچکار بود و پیش از انتخاب رشته بدنسازی، مدتی هم در رشته‌هایی مانند بوکس و رشته‌های رزمی فعالیت داشت.

به گزارش رسانه‌های داخلی، این ورزشکار که در اثر فعالیت در رشته‌های رزمی به کم‌شنوایی دچار شده است، پس از کسب قهرمانی گفت: «بعد از ۲۳ سال به آرزویم رسیدم. من مشکل شنوایی داشتم و همه مسخره‌ام می‌کردند اما حالا با قهرمانی‌ام به آن‌ها نشان دادم که می‌توانم قهرمان باشم»؛ اما مشکل شنوایی تنها سدی نبود که هادی چوپان آن را کنار زد. او که برای رسیدن به این جایگاه باید هزینه‌های بالای رشته بدنسازی و همچنین حضور در مسابقات جهانی را تامین می‌کرد، سال‌ها پیش بدون هیچ حامی مالی مسیر رسیدن به آرزویش را ادامه داد و در این راه، دارایی‌هایی خود از جمله ماشینش را هم فروخت.

هادی چوپان از سال ۲۰۱۷ برای اولین بار به مسابقات حرفه‌ای وارد شد و آنقدر به تمرین و فعالیت ادامه داد تا پادشاه سنگین‌وزن جهان نام گرفت. مرد طلایی ایران روی سکویی ایستاد که پیش از این اسطوره‌هایی مانند رونی کلمن، آرنولد شوارتزنگر، لی هنی و بیگ رامی ایستاده‌ بودند.

هادی چوپان در مسابقات ۲۰۲۲ توانست چهره‌های شناخته‌شده‌ای مانند درک لانسفورد و نیک واکر آمریکایی را پشت سر بگذارد. این ورزشکار ایرانی در شرایطی در این مسابقات مهم، به مقام اول رسید که بیک رامی، قهرمان دوره قبل مستر المپیا، حتی نتوانست بین سه ورزشکار برتر جا بگیرد.

پیش‌ از این، سمیر بنوت، قهرمان لبنانی، در سال ۱۹۸۳ توانسته بود در قامت یک آسیایی به چنین مقامی دست یابد و حالا چوپان دومین ورزشکار آسیایی محسوب می‌شود که قهرمانی مستر المپیا را در کارنامه دارد. بیت‌الله عباسپور برای اولین بار در تاریخ ایران به مسابقات مستر المپیا در سال ۲۰۱۲ را یافت که مقام هفدهمی را برای ایران به ارمغان آورد. او در سال ۲۰۱۳ هم هفدهم شد.

بیشتر از ورزش