شکستن طلسم باروز هم برای قهرمانی کافی نبود

تیم ملی کشتی آزاد ایران با شکست ۶-۴ مقابل آمریکا نایب‌قهرمان جام جهانی شد

تیم ملی کشتی آزاد ایران با شکست ۶-۴  مقابل آمریکای میزبان، به نایب‌قهرمانی جام جهانی رسید. این مسابقات به صورت تیمی برگزار می‌شود و ایران در مسیر فینال توانسته بود ژاپن را با نتیجه ۹-۱،  و منتخب جهان را ۶-۴  شکست دهد.

روز فینال جام جهانی کشتی‌ آزاد، حکومت جمهوری اسلامی ایران در مشهد مجیدرضا رهنورد، کشتی‌گیر معترض ایرانی، را به دار آویخت و کشتی‌گیرهای ایرانی در چنین روز سیاهی روی تشک رفتند و در جام جهانی کشتی گرفتند.

هر دو تیم فینالیست بدون تعدادی از کشتی‌گیران مشهورشان در جام جهانی حاضر شده بودند. در ترکیب ایران، از حسن یزدانی و امیرحسین زارع خبری نبود و آمریکا هم دیوید تیلور و جیدن کاکس را در اختیار نداشت. اتفاق مهم این فینال، شکست طلسم ناکامی کشتی‌گیران ایرانی مقابل جردن باروز بود و علی سوادکوهی موفق شد کشتی‌گیر پرافتخار آمریکایی را مغلوب کند.

میزبان در فینال شروع بهتری داشت و دو بر صفر پیش افتاد. در ۵۷ کیلوگرم، زین ریچاردز موفق شد رضا مومنی را ۶-۲  شکست دهد و در ۶۱ کیلوگرم نیز ست گراس، ابراهیم الهی را ۱۰بر صفر شکست داد. اولین برد ایران در ۶۵ کیلوگرم بود که رحمان عموزاد ۶-۵ برابر یانی دیاکومیهالیس به برتری رسید. در ۷۰ کیلوگرم، امیرمحمد یزدانی کشتی نزدیکی با آلک پانتالئو داشت، ولی در نهایت ۴-۳ شکست خورد. اما در ۷۴ کیلوگرم، صادق فیروزپور موفق شد جیسون نولف را ۲-۱ شکست دهد.

برد تاریخی سوادکوهی مقابل باروز توانست مسابقه را ۳-۳ کند. او نخست چهار بر صفر از باروز عقب افتاد و پیش‌بینی می‌شد که پانزدهمین ناکامی کشتی‌گیران ایرانی مقابل باروز رقم بخورد، ولی در فاصله دو دقیقه به پایان کشتی، شش امتیاز گرفت تا نتیجه ۶-۴  شود. این کشتی با اخطاری که سوادکوهی در ثانیه آخر گرفت، ۶-۶ شد، ولی به لطف گرفتن دو امتیازی‌های بیشتر، برنده اعلام شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سوادکوهی پس از این پیروزی گفت: «به دنبال این بودم که حرکت رو به جلو داشته باشم. از دقیقه اول می‌دانستم که او در طول مبارزه اشتباه خواهد داشت. خوشحالم که اولین ایرانی‌ام که باروز را شکست دادم و مهم‌تر، اینکه توانستم در کشورش او را شکست بدهم. از حمایت مردم ایران و اعتماد مربیان تیم ملی تشکر می‌کنم.»

اتحادیه جهانی کشتی هم در تمجید از نمایش دیدنی کشتی‌گیر ایرانی مقابل برنده شش طلای جهان و یک طلای المپیک، نوشت: «جردن باروز تاکنون هرگز در خانه از یک کشتی‌گیر غیرآمریکایی شکست نخورده بود. تاکنون تنها پنج کشتی‌گیر در جهان موفق شده‌اند جردن باروز را شکست دهند و علی سوادکوهی، قهرمان آسیا، نیز به این فهرست اضافه شد.»

آمریکا بعد از این کشتی نزدیک، با برتری ۵-۳ زاهید والنسیا مقابل علیرضا کریمی در ۸۶ کیلوگرم، دوباره از ایران پیش افتاد و ناتان جکسون هم در ۹۲ کیلوگرم امیرحسین فیروزپور را ۸-۴ شکست داد.

برد پنج بر صفر کایل اسنایدر مقابل کامران قاسمپور، قهرمانی آمریکا را قطعی کرد. قاسمپور، برنده دو مدال طلای جهان، به تشخیص کادر فنی، برای فینال از وزن ۹۲ کیلوگرم به وزن ۹۷کیلوگرم رفت و در برابر حریف سنگین‌ترش که برنده سه مدال طلای جهان است، حرفی برای گفتن نداشت. با توجه به ارفاق دو کیلویی در جام جهانی، قاسمپور حدود ۱۰ کیلوگرم کمتر از اسنایدر داشت و ریسک بزرگ و تصمیم اشتباه کادر فنی نتیجه نداد.

در ۱۲۰ کیلوگرم، امیررضا معصومی، هایدن زیملر را ۶-۱ شکست داد، اما این برد در سرنوشت مسابقه تاثیری نداشت. نتیجه فینال جام جهانی کشتی، تکرار رده‌بندی مسابقات جهانی بلگراد بود که ایران و آمریکا به ترتیب، قهرمان و نایب‌قهرمان شده بودند.

بیشتر از ورزش