حوثی‌ها ۱۶ نفر را به جرم کمک به «دولت قانونی» به اعدام محکوم کردند

نهادهای حقوق بشری می‌گویند حوثی‌ها به مخالفان سیاسی خود انگ «جاسوسی» می‌زنند و آن‌ها را اعدام می‌کنند

صدها کنشگر، سیاستمدار، دانشگاهی و دانشجو در زندان‌های صنعا به‌سر می‌برند و بسیاری از آن‌ها تحت شکنجه قرار دارند- MOHAMMED HUWAIS/ AFP

دادگاه جنایی تحت سلطه حوثی‌ها در یمن برای ۱۶ نفر حکم اعدام صادر کرد. این افراد به همکاری و ارتباط با «تهاجم» متهم شده‌اند، عبارتی که حوثی‌ها برای اشاره به دولت قانونی و متحدان آن در کشورهای عربی به کار می‌برند.

حوثی‌های یمن تحت حمایت مالی و نظامی گسترده جمهوری اسلامی‌اند و پس از فتح پایتخت یمن، صنعا، در سال ۲۰۱۴، دولتی رقیب تشکیل داده‌اند که با دولت قانونی این کشور که جامعه جهانی آن را به‌رسمیت می‌شناسد، می‌جنگد. دولت قانونی یمن تحت حمایت ائتلافی نظامی از کشورهای عربی به رهبری عربستان سعودی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عبدالمجید صبری، وکیل، روز شنبه در فیس‌بوک نوشت که این دادگاه ۱۶ نفر را به جرم ارتباط با ائتلاف نظامی و کمک آن به اعدام محکوم کرده است. هفت نفر دیگر هم به همین جرم به ۱۵ سال زندان به‌اضافه سه سال نظارت پلیس پس از انقضای حکم اولیه محکوم شده‌اند. شش نفر هم با اتهام‌های مشابه به ۱۰ سال به‌اضافه سه سال نظارت محکوم و سه نفر تن از متهمان نیز تبرئه شده‌اند.

نهادهای حقوق بشری می‌گویند حوثی‌ها به مخالفان سیاسی خود انگ «جاسوسی» می‌زنند و آن‌ها را اعدام می‌کنند. صدها کنشگر، سیاستمدار، دانشگاهی و دانشجو در زندان‌های صنعا به سر می‌برند و بسیاری از آن‌ها تحت شکنجه قرار دارند. برخی نیز زیر شکنجه کشته شده‌اند.

پیش از این، سازمان دیده‌بان حقوق بشر اروپا-مدیترانه که رامی عبده، کارشناس فلسطینی، آن را بنیان نهاده و در ژنو مستقر است، گزارش داده بود که قوه قضاییه حکومت حوثی‌ها به وسیله‌ای برای انتقام سیاسی بدل شده است و مستقل نیست.

بیشتر از جهان