رویترز: کشورهای اروپایی بر سر اعمال فشار بیشتر بر روسیه اختلاف نظر دارند

کشورهای اروپای شرقی، که در معرض حمله نظامی روسیه قرار دارند، خواهان فشارهای بیشتر بر مسکو هستند در حالی که کشورهای اروپای غربی نسبت به این رویکرد تردید دارند

Nikolay DOYCHINOV / AFP

خبرگزاری رویترز با انتشار مطلبی تحلیلی در روز جمعه، ۱۶ دسامبر ۲۰۲۲، انسجام کشورهای عضو اتحادیه اروپا در قبال تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه را مورد بررسی قرار داد. 

به‌نوشته این خبرگزاری به‌نظر می‌رسد که در حال حاضر اتحاد این گروه از کشورها در مقابل دولت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، متزلزل شده است چون برخی دولت‌های اتحادیه اروپا از تاثیر منفی تحریم‌های مذکور بر اقتصاد کشورهای خود به هراس افتاده‌اند و گمان می‌کنند مجازات مسکو به‌دلیل حمله نظامی به اوکراین می‌تواند وضعیت فعلی اقتصادی اروپا را از آنچه هست ضعیف‌تر کند. 

رویترز می‌نویسد اگرچه اتحادیه اروپا در روز جمعه نهمین بسته تحریمی علیه روسیه را به‌تصویب رساند، اما توافق کشورهای اروپایی بر سر این تصمیم با دشواری به‌دست آمد. از این‌رو در جریان گفتگوهای روز پنجشنبه کشورهای عضو اتحادیه اروپا، لهستان و کشورهای حوزه دریای بالتیک، که در همسایگی روسیه قرار دارند، مدافع اعمال فشار بیشتر و برخورد قاطعانه‌تر با روسیه‌ بودند در حالی‌که کشورهای واقع در غرب اروپا، به‌ویژه آلمان، در ارتباط با اتخاذ چنین رویکردی تردید نشان دادند.

رویترز در عین‌حال از قول برخی دیپلمات‌های اتحادیه اروپا نوشت کشورهایی چون یونان، مجارستان و بلژیک نیز، که همچنان اقتصادشان به انرژی‌ روسیه اتکا دارد، موضعی نزدیک به دولت آلمان دارند و به‌نظر می‌رسد در حال عقب‌نشینی از رویکردی هستند که خواهان به‌خرج دادن شدت عمل در مقابل روسیه است. 

از این‌رو، سخنگوی دولت بلژیک در روز پنجشنبه، و پیش از به‌دست آمدن توافق کشورهای اروپایی در مورد نهمین بسته تحریمی علیه مسکو، چنین گفت:«اعمال تحریم‌هایی که روسیه را به‌قدر کفایت مورد هدف قرار دهد دارد به‌صورت فزاینده‌ای دشوار می‌شود، آن هم بدون آنکه برای اتحادیه اروپا خسارات جانبی بیش از اندازه‌ای به همراه داشته باشد.»

اما در مقابل وزیر امور خارجه دولت لیتوانی، در اظهاراتی گفت اینکه کشورهای عضو اتحادیه اروپا به‌جای صرف وقت برای طراحی اقدامات سخت‌گیرانه‌تر علیه روسیه، دارند زمان را بر سر بحث‌‌های مرتبط با «معافیت‌ها» هدر می‌دهند، رفتاری «ناامید کننده» است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در عین‌حال دیگر کشورهایی که همسایه روسیه‌اند و به همین دلیل در خطر حمله نظامی از سوی این کشور قرار دارند، نیز مثل مقام‌های دولت لیتوانی، رویکرد متحدان غربی خود در قبال روسیه را ناامید کننده می‌دانند. به‌عنوان مثال رادوسلاو سیکورسکی، وزیر خارجه سابق لهستان و از اعضای فعلی پارلمان اروپا، خواستار تغییر رویکرد دولت آلمان در قبال مسئله روسیه شد. این دیپلمات لهستانی خطاب به مقام‌های دولت آلمان گفت:«تنها به این دلیل که [سرزمینی] ثروتمندتر و بزرگ‌تر هستید، به این معنی نیست که همواره حق با شما است.» 

با این‌حال اتحادیه اروپا در روز جمعه وضع نهمین بسته تحریمی علیه روسیه را به‌صورت رسمی اعلام کرد؛ تحریم‌هایی که نهادهای مرتبط با ارتش روسیه، صنایع پهپادی و همچنین دو بانک روسی را هدف قرار داده است.

همزمان با اعمال فشارهای اقتصادی اتحادیه اروپا بر روسیه، دولت ولادیمیر پوتین نیز می‌گوید اقتصاد روسیه توان مقاومت در برابر این فشارها را دارد، اما تحریم‌های وضع شده «مثل بومرنگ عمل می‌کند» و دیر یا زود اقتصاد خود کشورهای اروپایی را دست‌خوش بحران خواهد کرد. 

به گزارش رویترز، ارزیابی ولادیمیر پوتین در مورد تاثیر تحریم‌ها بر کشورهای عضو اتحادیه اروپا بیراه نیست. به‌عنوان مثال پس از آنکه اتحادیه اروپا و دولت ایالات متحده آمریکا در هفته گذشته برای خرید نفت روسیه سقف قیمتی معینی مشخص کردند، به این نکته پی بردند که روسیه نفت خام خود را کمتر از قیمت تعیین شده از سوی غربی‌ها می‌فروشد و به این ترتیب همچنان درآمدهای نفتی خود را دارد و این کشورهای اروپایی‌اند که خود را از نفت خام روسیه محروم کرده‌اند.

به همین‌دلیل سفیر جمهوری چک، که در حال حاضر ریاست اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، در اظهاراتی گفت:«اکنون ما مراقب تحریم‌ها هستیم تا آنقدر پیش نرویم تا به اقتصاد اروپا صدمه بزنیم.» او در ادامه این بخش از گفته‌های خود تاکید کرد اگر اتحادیه اروپا بخواهد در برابر حمله نظامی روسیه از اوکراین دفاع کند، به اروپایی نیاز است که رفاه در آن وجود داشته باشد. به این ترتیب او خطاب به کشورهایی که خواهان آنند تا فشارهای بیشتری بر مسکو اعمال شود گفت:«به [دیگر] کشورها زمان بدهیم تا خود را [با وضعیت جدید] تطبیق دهند.»

با این‌وجود به‌نظر می‌رسد دولت آلمان، در مقام بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا و همچنین کشوری که بیشترین وابستگی را به انرژی روسیه دارد، همچنان با سیاست فشار بر روسیه همراهی می‌کند. اولاف شولتس، صدر اعظم آلمان، در ماه جاری میلادی گفت تا زمانی که ولادیمیر پوتین از اوکراین عقب‌نشینی نکند، اتحادیه اروپا نیز تحریم‌های خود علیه روسیه را تشدید خواهد کرد. 

اما صدراعظم آلمان در عین‌حال تاکید کرد که نباید فرصت «همکاری اقتصادی مجدد» با روسیه‌ای که به پایان جنگ تن داده است را از دست داد.

بیشتر از اقتصاد