ایلان ماسک حساب کاربری روزنامه‌نگاران مطرح را مسدود کرد

مالک توییتر می‌گوید درباره موقعیت مکانی افشاگری کنید تعلیق می‌شوید، پایان داستان

ایلان ماسک پس از مالکیت توییتر هزاران کارمند را اخراج کرد - Olivier DOULIERY / AFP

توییتر، روز پنجشنبه ۱۵ دسامبر، حساب‌های کاربری چند روزنامه‌نگار مطرح را که به‌تازگی درباره ایلان ماسک، مالک جدید توییتر، مطالبی نوشته‌ بودند، به حالت تعلیق درآورد. مالک توییتر در واکنش به انتقادها گفت که قانون منع انتشار اطلاعات شخصی برای همه، ازجمله روزنامه‌نگاران اعمال می‌شود.

به گزارش رویترز، ایلان ماسک که خود را مدافع آزادی می‌داند در پاسخ به توییتی درباره علت مسدود کردن حساب روزنامه‌نگاران به تعلیق حساب توییتری «ایلان جت» (elonjet@) که جت شخصی او را به شکل زنده ردیابی می‌کند، اشاره کرد و گفت که یک «دیوانه» به اشتباه پسرش را ردیابی کرده است.

او روز پنجشنبه در توییتی نوشت: «انتقاد از من در تمام طول روز خوب است، اما افشای مکان واقعی من و به خطر انداختن خانواده‌ام، اصلا چنین نیست.»

ایلان ماسک روز پنجشنبه در توییت دیگری خبر داد حساب کاربری ایلان‌جت را تا هفت روز تعلیق می‌کند، سپس در یک نظرسنجی از کاربران خواست درباره زمان بازگرداندن حساب‌های تعلیق‌شده رای دهند. نتایج نشان می‌داد که ۴۳ درصد کاربران خواستار بازگشت حساب‌ها بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مالک جدید توییتر ماه گذشته در توییتی اعلام کرده بود که به آزادی بیان متعهد می‌ماند و حتی اگر امنیتش به خطر بیفتد، حساب‌های کاربری که هواپیمای شخصی‌اش را ردیابی می‌کنند، مسدود نمی‌کند.

تعلیق حساب‌های کاربری روزنامه‌‎نگاران در پی دیگر اقدام‌های آشفته ماسک انجام می‌شود. او پس از خرید مالکیت توییتر، هزاران کارمند و شماری از مدیران ارشد را اخراج کرد و بررسی هزینه اشتراک برای حساب‌هایی که تیک آبی دارند را مطرح کرد. او همچنین برخی حساب‌های مسدود، ازجمله حساب دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده را بازگرداند.

الا آروین، رئیس بخش اعتماد و امنیت جدید ایلان ماسک، به رویترز گفت: توییتر اکنون به‌شدت بر روی خودکارسازی برای تعدیل محتوا ​​اتکا دارد و در این راستا برخی از بررسی‌های دستی را حذف می‌کند و بیش از حذف کامل از محدودیت‌های پخش محتوا حمایت می‌کند.

خبرنگاران نیویورک‌تایمز، سی‌ان‌ان و واشینگتن‌پست، ازجمله کسانی‌اند که عصر پنجشنبه امکان دسترسی به حساب‌هایشان را نداشتند.

درو هارول، خبرنگار واشنگتن‌پست که حساب کاربری‌اش مسدود شد، در رسانه اجتماعی ماستودون تایید کرد که به‌تازگی مطلبی درباره ماسک نوشته است، اما فقط داده‌هایی را که به‌طور قانونی در دسترس عموم بوده‌اند، منتشر کرده است. توییتر حتی حساب کاربری ماستودون را که به‌عنوان جایگزین توییتر از آن نام می‌برند نیز تعلیق کرده است.

سالی بازبی، سردبیر واشینگتن‌پست، در واکنش به اقدام ماسک گفت که تعلیق حساب هارول، ادعای ماسک را که گفته بود قصد دارد توییتر را به پلتفرمی برای آزادی بیان تبدیل کند، نقض می‌کند. هارول شامگاه پنجشنبه موفق شد در یک اسپیس با همکارانش صحبت کند. ماسک هم برای مدت کوتاهی در این اسپیس شرکت کرد و گفت: «افشاگری کنی، تعلیق می‌شوی، پایان داستان.»

توییتر علاوه بر حساب هارول، حساب‌های یچا لی، از نشریه اینترسپت، مت بایندر، از مشیبل و آرون روپار و تونی وبستر، روزنامه‌نگاران مستقل را نیز تعلیق کرد.

در واکنشی دیگر، سخنگوی نیویورک‌تایمز تعلیق‌ها را «مشکوک و تاسف‌برانگیز» خواند و گفت امیدواریم همه حساب‌های روزنامه‌نگاران بازگردانده شوند و توییتر توضیح قانع‌کننده‌ای برای این اقدام ارائه دهد. سی‌ان‌ان هم به این موضوع واکنش نشان داد و گفت که رابطه‌اش با این پلتفرم را مورد ارزیابی مجدد قرار می‌دهد.

مطابق با خط و مشی جدید توییتر که روز چهارشنبه به‌روزرسانی شد «اطلاع‌رسانی زنده موقعیت مکانی ممنوع است».

 

بیشتر از جهان