شرکت چینی تیاندی، تامین‌کننده ابزار تشخیص چهره برای سپاه تحریم شد

تیاندی متهم است که فناوری ساخت ایالات متحده را در اختیار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار داده است

وزارت بازرگانی آمریکا روز پنجشنبه، ۳۶ شرکت مختلف چینی را به‌اتهام همکاری با عوامل ناقض حقوق بشر و مشارکت در برخی از فعالیت‌های نظامی در فهرست سیاه تحریم‌های خود قرار داد.

شرکت فناوری «تیاندی» یکی از شرکت‌های چینی است که متهم است با ارائه ابزارها و فناوری‌های موسوم به «تشخیص چهره» در سرکوب جامعه اویغورهای چین نقش داشته است.

شرکت چینی تیاندی، همچنین متهم است که فناوری ساخت ایالات متحده را در اختیار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار داده است. این شرکت مدعی است که در بیش از ۶۰ کشور جهان نمایندگی دارد.

شبکه خبری ان‌بی‌سی، هفته پیش در گزارشی نوشت شرکت چینی تیاندی، در برخی از محصولات خود، از پردازنده‌‌های شرکت آمریکایی اینتل استفاده کرده است.

تحریم‌های روز پنجشنبه وزارت بازرگانی آمریکا، محدودیت‌های مشخص و پیچیده‌ای را برای اشخاص و شرکت‌های آمریکایی که می‌خواهند با این شرکت‌ها همکاری‌های تجاری داشته باشند وضع کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شبکه خبری ان‌بی‌سی روز پنجشنبه به‌نقل از سخنگوی شرکت اینتل نوشت: این شرکت، بعد از انجام بررسی‌های داخلی، همکاری‌ خود با شرکت چینی تیاندی را متوقف کرده است.

هفته گذشته، مارکو روبیو، عضو جمهوری‌خواه مجلس سنا آمریکا، در نامه‌ای خطاب به جو بایدن، رئيس‌جمهوری آمریکا، نوشت: توافق‌های تجاری شرکت چینی تیاندی با حکومت ایران، به پرسش‌های جدی درباره بهره‌گیری از محصولات این شرکت علیه معترضان ایرانی دامن زده است.

این سناتور جمهوری‌خواه هفته پیش از دو وزارت‌خانه خزانه‌داری و بازرگانی خواست تا تحقیقاتی در این زمینه انجام دهند و نتایج تحقیقات خود را در اختیار کنگره قرار دهند.

مارکو روبیو، روز پنجشنبه قرار گرفتن نام شرکت چینی تیاندی در فهرست سیاه وزارت بازرگانی آمریکا را تصمیم درستی دانست، اما اضافه کرد این اقدام کافی نیست و دولت بایدن باید مجموعه اقدامات بیشتری انجام دهد.

هنوز مشخص نیست که چه تجهیزاتی در اختیار حکومت ایران قرار گرفته است و حکومت ایران چگونه از این فناوری‌ها استفاده می‌کند. با این همه، ان‌بی‌سی به‌نقل از برخی از کارشناسان نوشت: جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کند به‌‌مانند خود چین، از ابزارهای «تشخیص چهره» و فناوری‌های نوین دیجیتال، در راستای تقویت توان سرکوب مخالفان خود استفاد کند.

بیشتر از جهان