ادامه تلاش‌های کنگره آمریکا برای تشدید تحریم‌های حقوق بشری علیه ایران

جلوگیری از دستیابی حکومت ایران به ابزارهای تشخیص چهره و تجهیزات سرکوب، از دیگر اهداف لایحه جدید کنگره آمریکا است

در ادامه واکنش‌های بین‌المللی به سرکوب گسترده اعتراض‌های سراسری در ایران، روز چهارشنبه ۷ دسامبر، کمیته روابط خارجی سنای آمریکا پیش‌نویس لایحه‌ای را بررسی می‌کند که در آن ضمن محکومیت شدید سرکوب‌ معترضان در ایران، از دولت جو بایدن، رئيس‌جمهوری آمریکا، خواسته شده تا تحریم‌های حقوق بشری خود را علیه عوامل سرکوب در جمهوری اسلامی تشدید کند.

باب منندز، رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، در سپتامبر گذشته همزمان با شروع خیزش سراسری ایرانیان علیه نظام جمهوری اسلامی، این لایحه را ارائه داد. در این لایحه، به‌ طور مشخص بر حمایت دولت آمریکا از حق شهروندان ایران برای دست زدن به اعتراض‌های مسالمت‌آمیز برای حقوق اساسی‌شان تاکید شده است.

حمایت از اعتراض‌های سراسری در ایران، هم در میان دموکرات‌ها و هم در میان جمهوری‌خواهان آمریکا مدافعان پرشماری دارد. طی هفته‌ها گذشته، بارها از دولت بایدن خواسته شده تا مواضع قاطع‌تری در قبال عوامل سرکوب‌های سیاسی در ایران اتخاذ کند.

در این لایحه از دولت آمریکا خواسته شده تا عوامل سرکوب‌های سیاسی در ایران به‌طور شفاف پاسخ‌گو شوند.

فراهم کردن امکان دسترسی آزادانه شهروندان ایران به اینترنت، از دیگر محورهای اصلی پیش‌نویس قانونی است که در اختیار کنگره آمریکا قرار گرفته است و در صورت تصویب دولت آمریکا موظف به فراهم کردن چنین امکاناتی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علاوه بر تشدید تحریم‌های حقوق بشری علیه عوامل سرکوب‌ها و فراهم کردن امکان دسترسی آزاد به اینترنت، حامیان اعتراض‌های ایران در آمریکا به‌دنبال تصویب قوانینی به‌منظور جلوگیری از دستیابی حکومت ایران به تجهیزات و نرم‌افزارهای تشخیص چهره برای شناسایی و سرکوب معترضان هستند.

روز چهارشنبه هفته گذشته مارکو روبیو، عضو جمهوری‌خواه مجلس سنا آمریکا، در نامه‌ای خطاب به جو بایدن اشاره کرد توافق‌های تجاری شرکت چینی «تیاندی» با حکومت ایران، به پرسش‌های جدی درباره بهره‌گیری از محصولات این شرکت علیه معترضان ایرانی دامن زده است.

شرکت چینی تیاندی متهم است که از طریق همکاری‌های تجاری با نهادهای وابسته به سپاه پاسداران برخی از تجهیزات و فناوری‌های جدید شناسایی چهره را در اختیار حکومت ایران قرار داده است.

به‌موجب بخش دیگری از این لایحه که انتظار می‌رود تصویب شود، بخش خصوصی تشویق شده‌ است تا از طریق همکاری با دولت آمریکا، جلوی دستیابی حکومت ایران به ابزارها و تجهیزات شناسی و سرکوب معترضان گرفته شود.

در این لایحه همچنین، از تلاش‌های جامعه بین‌اللملی برای حمایت از معترضان و پاسخ‌گو کردن عوامل سرکوب‌ها استقبال شده است.