«تیاندی»؛ ابزار تشخیص چهره چینی در خدمت سپاه

شرکت چینی تیاندی در برخی از محصولات خود از پردازنده‌‌های شرکت آمریکایی اینتل استفاده کرده است

همزمان با ادامه سرکوب‌ شدید معترضان در ایران، گزارش‌هایی منتشر شده که نشان می‌دهد حکومت ایران قصد دارد با تهیه و به‌کارگیری فناوری‌های پیشرفته «تشخیص چهره» از چین توان خود برای شناسایی و سرکوب معترضان را به‌طور چشم‌گیری افزایش دهد.

مقامات تهران بارها تهدید کرده‌اند که معترضان را از طریق تکنولوژی‌هایی که در اختیار دارند، در خیابان شناسایی می‌کنند.

شبکه خبری ان‌بی‌سی نیوز، روز پنجشنبه اول دسامبر (دهم آذرماه) در گزارشی نوشت: به‌تازگی شرکت چینی تیاندی (Tiandy) شماری از دوربین‌های نظارتی خود را در اختیار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و برخی دیگر از نهادهای امنیتی وابسته به حکومت ایران قرار داده است.

کنشگران حقوق بشری و شماری از سازمان‌های حقوق بشری، شرکت چینی «تیاندی» را متهم می‌کنند که برنامه‌ها و نرم‌افزارهای پیشرفته «تشخیص چهره» در اختیار حکومت چین قرار داده است. ابزارهای نیرومندی که به مقام‌های امنیتی چین امکان می‌دهد با توان بیشتری فعالان جامعه اویغورها را شناسایی و بر فعالیت آ‌ن‌ها و نیز سایر گروه‌های اقلیت نظارت داشته باشند.

شبکه خبری ان‌بی‌سی نیوز، در بخش دیگری از گزارش روز پنجشنبه خود به این نکته اشاره کرد که شرکت چینی تیاندی، در برخی از محصولات خود، از پردازنده‌‌های شرکت آمریکایی اینتل استفاده کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همکاری شرکت اینتل با شرکت تیاندی و مجموعه فعالیت‌های این شرکت چینی، چه داخل و چه خارج از چین، در ایالات متحده با واکنش همراه شده است.

روز چهارشنبه مارکو روبیو، عضو جمهوری‌خواه مجلس سنا آمریکا، در نامه‌ای خطاب به جو بایدن، رئيس‌جمهوری آمریکا، اشاره کرد توافق‌های تجاری شرکت چینی تیاندی با حکومت ایران، به پرسش‌های جدی درباره بهره‌گیری از محصولات این شرکت علیه معترضان ایرانی دامن زده است.

مارکو روبیو همچنین از دو وزارت‌خانه خزانه‌داری و بازرگانی ایالات متحده خواسته است تا تحقیقاتی در این زمینه انجام دهند تا مشخص شود آیا فعالیت‌های این شرکت چینی، ناقض قوانین آمریکا و تحریم‌های حقوق بشری ایالات متحده به‌حساب می‌آید؟ روبیو از این وزارتخانه‌ها خواست نتیجه تحقیقات خود را در اختیار نمایندگان کنگره قرار دهند.

مسئولان شرکت تیاندی و دفتر نمایندگی حکومت ایران در سازمان ملل، به پرسش‌های ان‌بی‌سی نیوز درباره این همکاری پاسخ نداده‌اند؛ اما مقام‌های کاخ سفید و سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، تاکید کرده‌اند اشخاص و نهادهایی که مسئول نقض حقوق بشر در ایران و چین شناخته شوند، مشمول تحریم‌های ایالات متحده قرار می‌گیرند.

بیشتر از جهان