بلینکن: از حق مردم چین و ایران برای اعتراض پشتیبانی می‌کنیم

وزیر خارجه آمریکا گفت موضوع این اعتراضات به مردم این کشورها مربوط است، نه آمریکا

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز یکشنبه، ۴ دسامبر (۱۳ آذر)، گفت که دولت بایدن از حق مردم چین و ایران برای اعتراض پشتیبانی می‌کند. بلینکن در گفت‌وگو با جیک تپر، مجری شبکه «سی‌ان‌ان»، گفت: «ما از حق مردم در همه‌جا (از جمله ایران و چین) برای اعتراض صلح‌آمیز، اعلام دیدگاه‌های خود و مطرح کردن سرخوردگی‌های خود، حمایت می‌کنیم.» بلینکن گفت که در دیدار ماه آینده خود با مقام‌های چین، موضوع اعتراضات را مطرح خواهد کرد.

او افزود: «حرفی را به آن‌ها خواهیم زد که همیشه می‌زنیم و رئیس ‌جمهوری بایدن هم به شی ژین‌پینگ [رئیس ‌جمهوری چین] زده است؛ اینکه حقوق بشر و آزادی‌های بنیادین مدنی به موضوع محوری هویت ما در قاموس آمریکا مربوط می‌شود و هیچ دولت آمریکا و هیچ رئیس ‌جمهوری آمریکا، در این زمینه ساکت نخواهد ماند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر خارجه ایالات متحده روز یکشنبه در گفت‌وگوی دیگری با تلویزیون «سی‌بی‌اس» آمریکا، با این پرسش مواجه شد که آیا تعطیلی احتمالی گشت ارشاد در ایران، باعث پایان اعتراضات خواهد شد، یا خیر. بلینکن پاسخ مستقیمی به این پرسش نداد و گفت: «این بر عهده مردم ایران است. مسئله به آن‌ها مربوط است. مربوط به ما نیست. و از زمان کشته شدن مهسا امینی شاهد شجاعت فوق‌العاده مردم جوان و به‌ویژه زنان ایران بوده‌ایم که این اعتراضات را رهبری می‌کنند، و حق ابراز نظر و آزادی پوشش خود را می‌طلبند.»

بلینکن در گفت‌وگو با «سی‌ان‌ان» به تحریم‌های آمریکا علیه مسئولان سرکوب‌ها در ایران هم اشاره کرد، اما تاکید کرد که اعتراضات در چین و ایران «از اساس» به آمریکا مربوط نمی‌شوند. او گفت: «موضوع این اعتراضات، مردم دو کشورند که می‌کوشند دیدگاه‌هایشان را ابراز کنند و به آمال‌شان برسند، و واکنشی که دولت[های آن‌ها] به آنان نشان می‌دهد.»

تظاهرات‌ اعتراضی در چین در پی آتشی مرگبار آغاز شد که روز ۲۴ نوامبر در شهر ارومچی در منطقه سینکیانگ در غرب این کشور درگرفت و به مرگ دست‌کم ۱۰ نفر انجامید. انتشار فیلم‌های آتش‌سوزی نشان می‌داد که ظاهرا سیاست‌های اکید چین در زمینه قرنطینه برای کنترل ویروس کرونا، باعث تاخیر ماموران آتش‌نشانی برای رسیدن به محل آتش‌سوزی شده است. اما اعتراضات به سرعت از این موضوع فراتر رفته است و برخی حتی علیه دولت شی و حزب کمونیست شعار می‌دهند.

بیشتر از جهان